Allergiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna

Vieras
Oma kohta 6 kk tyttö tuntuu olevan kovin allerginen, hänellä on paha ihottuma ja juuri parhaillaankin nokkosihottumaa. Onneksi pääsemme ensi viikolla allergiasairaalaan testeihin.
Kuinka te muut allergisten lapsien vanhemmat koette esim. lapsen ihottuman? Itselläni kun on niin kovin voimaton olo. Tokihan sitä rasvaa ja yrittää parhaansa mukaan auttaa pientään, mutta silti on sellainen tunne, että ei voi oikeastaan tehdä mitään pienen olon parantamiseksi. Vaikka olemme pitäneet kokeillut ruoka-aineet aika minimissä, niin silti tuntuu, että kaikesta ruuasta tulee oireita enemmän tai vähemmän. Lisäksi vielä imetän, joten joskus paheneva ihottuma saattaa johtua myös siitä mitä itse olen syönyt.
Eilen illalla niin monasti aikaisemmin syödyn luumusoseen jälkeen nousi kova ihottuma leukaan ja rintaan. Nyt en tiedä johtuuko ihottuma luumusta, mikä siis on aikaisemmin sopinut, vaiko jostakin mitä itse olen syönyt. Tuntuu niin kurjalta, että tuli ihan itku. Pikkuinen ei niin kovasti tunnu itse kärsivän, tosin selvästi kutittaa, koska raapii itseään, mutta muuten on aika hyvällä tuulella. Äiti vaan on niin kovin surullinen. Kuinka te muut olette päässeet pahimman yli, onko vaan pakko kokeilla mitkä ruuat sopivat kamalan nokkosihottuman uhallakin vai oletteko vain jättäneet suosiolla ruuat minimiin ja kokeilleet niitä sitten vasta myöhemmin?

Sana on vapaa liittyen kaikkeen lapsen allergiaan.

Meillä allergiaoireet alkoivat pojan ollessa reilut neljä kuukautta (nyt siis reilut 6 kk). Täysimetin häntä 5,5 kk, minkä jälkeen on jatkettu osittaisimetyksessä ja ryhdytty syömään maissia, riisihiutalepuuroa ja päärynää. Myös perunaa kokeiltiin ja siitä tuli pahat iho- ja suolisto-oireet, eli juurekset ovat tietenkin poissuljettuja pitkäksi aikaa.

Itse olen tiukalla dieetillä, syön käytännössä vain kalkkunaa, possua, riisiä, maissia ja päärynää. Olen kokenut imettämisen tällaisella dieetillä TODELLA raskaaksi ja laihtunut olemattomiin, minkä vuoksi pyrin lopettamaan imetyksen mahdollisimman pian. MUTTA vielä raskaampana koen pienen pojan jatkuvan oireilun, ihottuman, raapimisen ja erityisesti suolisto-oireet, jotka valvottavat koko perhettä. En edes uskalla ajatella, milloin voimme kokeilla jotakin uutta ruoka-ainetta, sillä vauva on saatava oireettomaksi sitä ennen, enkä usko, että se onnistuu niin kauan kuin imetän. Ja sopivan korvikkeen löytäminen on hankalaa, eikä nuori kaveri todellakaan halua juoda pullosta mitään pahanmakuisia litkuja:(

Oletko saanut oman ruokavaliosi ohjeet lääkäriltä? Itse jouduin jättämään kananmunan pois vaavin ollessa vasta 2kk kun siitä tuli hänelle niin kova ihottuma. Lisäksi olen jättänyt pois myös sitrushedelmät. Oman allergiani vuoksi en voi syödä kalaa, äyriäisiä, mantelia ja pähkinää.
Sehän tässä myös niin pahalta tuntuukin, että oma syöminen voi pahentaa pienen oloa..
Meillä on tällähetkellä pienen ruokavaliossa oikeastaan vain maissi ja ruusunmarja. Tuntuu että kaikki muu vain pahentaa ihoa. Välillä olen antanut myös naudanlihaa ja se tuntuu sopivan suhteellisen hyvin. Toivottavasti ensi viikolla testeissä selviää edes jotakin. Uusia ruoka-aineita kun todellakin hirvittää kokeilla!

Minulla on myös hyvin allerginen vauva, joka nyt 10kk. Oireet alkoivat täysimetyksellä 2 kk iässä, vihreälimainen kakka, ilmavaivat ja iho-oireet. Oireet helpottuivat minun täysin maidottomalla ja munattomalla dietillä. Kiinteät aloitettiin 5kk iässä ja on ollut vaikeaa löytää sopivia ruokia. Onneksi soija sopii meillä, ja hiljattain vauva siirtyikin kokonaan soijatutteliin, ja iho saatiin oikein hyvää kuntoon. Meillä ei myöskään sovi kotimaiset viljat, ei maissi, myös päärynä, luumu, porkkana, banaani ovat sopimattomia. Peruna käy ainakin valmis ruuissa tai pakastepetunanan, mutta itsetehty huonommin, pitäisi varmaan vielä pakastaa ennen käyttöä.

Allergiat ovat ikäviä, mutta kunhan oikea dietti vauvalle löytyy, niin tilanne helpottuu.

Ehkä sinunkin kannattaisi aloittaa jonkinlainen esim maidoton-munaton dietti, koska ne ovat kaikkein yleisimmät ruoka-aineet, joille vauvat reakoivat äidinmaidon kautta. Myös kotimaiset viljat saattavat aiheuttaa oireita äidinmaidon kautta, mutta harvemmin kuin maito ja muna. Itse pystyin syömään niitä kohtuudella ilman oireita vauvalle.

Lisäksi niistä allergiatesteistä ei kannata odottaa kaiken selviävän, sillä vauvoilla testit ovat usein negatiivisia ja ainoa, mikä auttaa on välttämisdietti ja sitten altistus. Meillä testeistä ei ole juurikaan ollut apua, kokeilemalla pikkuhiljaa ollaan saatu ruokavalioon 10 ruoka-ainetta. Nyt kokeillaan kauraa.

Vinkiksi sen verran, että ei kannata uskoa sellaisia kommentteja, että eihän tuolle voi olla allerginen (usein ei-allergisten lasten vanhemmilta tai isovanhemmilta kuulee tällaista) Kaikelle voi olla allerginen, jos huono tuuri käy. Yleensä kuitenkin pikkuhiljaa kokeilemalla löytyy lapselle sopivat ruaat ja allergiatkin siten paranevat kun pidetään ne pahikset poissa parivuotiaaksi!

Niin, kyllä olenkin kääntymässä siihen uskoon, että jokin mitä itse syön aiheuttaa pienelle ihottumaa. Munattomalla dietillä olenkin ollut jo kohta 4 kk, ehkä pitäisi nyt jättää tuo maito pois.
Tiedän, että testeissä ei välttämättä selviä kaikkea, mutta toivottavasti edes jotakin. Kun vaan osuisi kohdalle hyvä lääkäri, jolta saisi paljon neuvoja, myös omaa ruokavaliotani koskien.

Jatkanpa vielä tätä omaa tarinaani, kun kysäisit, että olenko dieetillä lääkärin ohjeiden mukaan. Juu, lääkärin kanssa keskustellaan vähintään parin viikon välein. Tiukka dieetti on käytössä juuri siksi, että saisimme pojan oireettomaksi ja löytäisimme sopivan korvikkeen ja edes muutaman kiinteän (jotka siis jo löytyivät, eli maissi, riisi ja päärynä).

Allergologin ohjeiden mukaan aloitin maidottomalla ja munattomalla dieetillä, minkä lisäksi jätettiin tietenkin yleisesti allergisoivat ruoka-aineet pois, esim. sitrushedelmät, kiivi, kaakao ja suklaa (nyyh), mansikka jne.

Koska oireet eivät loppuneet, seuraavaksi jätin pois kanan (yhteys kananmunaan), naudan (yhteys maitoon) soijan ja kotimaiset viljat + perunan. Koska poisjättäminen alkoi olla liian vaikeaa, valitsin ne ruoka-aineet, jotka suht. varmasti olivat sopivia (tällä hetkellä siis yht. noin 10 ainetta, joista päivän ruokalista koostuu lähinnä kalkkunasta, possusta, päärynästä, riisistä ja maissista sekä kasvisrasvasta), minkä jälkeen aloin syödä vain niitä. Ja lopultahan se ihme tapahtui, eli poikamme iho- ja suolioireet alkoivat häipyä.

Meillä ei näkynyt verikokeissa mitään ja prick-testejä ei edes tehty, mutta maitoaltistus on tehty ensin kotona ja sitten lääkärin vastaanotolla ja tulos oli todella selvä eli lehmänmaitoallergia on ainakin. Nyt yritetään löytää sopivaa korviketta, jotta voin lopettaa imetyksen, sillä se alkaa olla jo oman terveyteni kannalta vaarallista. Ensimmäinen korvike ei sopinut koska siinä on perunaa (totesin jo aikaisemmin kotialtistuksella pojan olevan allerginen perunalle) ja toinenkaan ei näytä käyvän, sillä eilen iski paha nokkosihottuma:( Seuraavaksi siirrymme aminohappopohjaisiin korvikkeisiin ja toivottavasti jompikumpi niistä käy (Nutri Junior tai Neocate).

Pahoittelen sekavaa tekstiä, mutta kun kaiket yöt valvotaan suolisto-oireiden kanssa, niin alkaa prosessori pikku hiljaa jäätyä;)

Ei tekstisi ollut yhtään sekavaa! On teillä oltu kovilla jo pitkään.. Varmasti alat olemaan aika ekspertti näissä asioissa! Toivottavasti löydätte sopivan korvikkeen.

Meidän tytön iho oli koko kesän todella hyvässä kunnossa sen jälkeen kun jätin kananmunan pois ruokavaliostani. Nyt soseiden aloituksen myötä iho-ongelmat ovat palanneet ja tuntuu että ne vaan pahenee ja pahenee. Maitoaltistusta en ole tehnyt ja en oikein tiedä uskallanko sitä edes tehdä.. Mutta kirjoituksesi perusteella aloin miettimään, josko jättäisin kanan pois itseltäni, koska varma kanamuna-allergia on. Jospa tyttö on nyt niin herkästi reagoivalla tuulella, että myös minun kanan syöntini vaikuttaa. Se on kuitenkin tosi helppo karsia pois. Maidon voisin jättää itseltäni pois, jos lääkäri sitä suosittelee, mutta siihen asti taidan vielä syödä maitotuotteita.

Mutta riisiä en ole vielä vauvallani kokeillut. Se tuntuu sopivan aika monelle. Teetkö riisihiutalepuuron veteen, soseutatko sitä vielä jotenkin? Voisin kyllä vielä kokeilla tuota, jos se vaikka sopisikin.

Kiitos paljon teille vastanneille. Niin kamalaa kun se onkin, niin kuitenkin lohduttaa että kohtalotovereita löytyy.

Hei te allergisten vanhemmat!
Mulla on 4 kk vauva, ja ollaan vasta maisteltu ruoka-aineita. Miltei kaikista on tullut iho-ongelmia.
Mutta kysymykseni kuuluu, onko lapsi koko ikänsä allerginen näille aineille? Milloin uskaltaisi kokeilla jotain mikä nyt aiheuttaa allergiaa? Parin vuoden päästä?
Ai, toinenkin kysymys. Jotkut aineet aiheuttavat vähemmän allergiaa kuin toiset. Viittiikö näitä vähemmän allergisoivia kuitenkin syöttää lapselle? Jos siis vaan posket vaikka kutiaa, mut ei pahasti.

Täytyy vielä varoittaa siitä, että kananmuna-allergia ja maitoallergia liittyvät harmittavan usein toisiinsa. Kannattaa aina keskustella lääkärin kanssa näistä ruokavalioista, mutta meille apu löytyi vasta hyvältä allergologilta, sillä lastenlääkäri ei tunnistanut allergiaa vaan epäili infektioita ja sen sellaisia.

Tuon maitoaltistuksen voit kyllä tehdä suht. helposti kotona ilman lääkärinkin ohjeita niin, että jätät viikoksi kaikki maitotuotteet pois (eli kaikki ne, joissa on maitoa, kermaa, juustoa, heraa, kaseiinia, laktoosia, maitoproteiinia jne.) ja sitten viikon päästä syöt oikein reippaasti maitotuotteita. Kalsiumia pitää tietty muistaa syödä joka päivä dieetin aikana. Itse en pitänyt tätä dieettiä kovin pahana, vaikka rakastankin juustoa todella paljon;)

Mutta vielä riisipuurosta: Meillä vauvalle ei maistunut tavallinen riisihiutalepuuro ilmeisesti rakenteensa vuoksi. Mutta ilokseni Nutricialla on Muksu-merkkinen riisipuurojauhe, jonka käyttö on todella helppoa ja kun siihen lisään vielä Muksun 100-prosenttista päärynäsosetta, niin se on jo herkkua vauvelin mielestä:) Lisäksi Risenta-merkillä on sekä riisijauho että maissijauhoa, joista molemmista saa keitettyä velliä/puuroa muutamassa minuutissa. Teen nämä puurot siis veteen, mutta aluksi tein niistä vähän paksumpaa ja lisäsin vähän rintamaitoa, jotta maistuisi tutulta.

Yleensä ruoka-aineallergiat (siis monet niistä, ainahan jotain voi jäädäkin) häipyvät viimeistään kouluikään mennessä ja usein jo paljon aikaisemmin. Eli se tässä on postiviista!!! Kyllä kokeiluja voi varovasti tehdä aina silloin tällöin, koska ei kannata pitää mitään tärkeitä ruoka-aineita pois ellei ole pakko. Allergologimme tosin sanoi, että esim. kananmuna on sellainen, jota kannattaa kokeilla seuraavan vasta vuoden iässä.

Itse en antaisi mitään sellaista, josta tulee oireita, sillä allergian poistumista nopeuttaa nimenomaan se, ettei lapsi sitä saa lainkaan. Mutta kannattaa aina siis keskustella lääkärin kanssa!!!

Menin ja ostin riisihiutaleita. Meidän pikkuisessa kyläkaupassa kun ei ollut paljon tuota valinnanvaraa. Tyttö söi puuron hyvällä ruokahalulla, laitoin siihen sekaan hänelle sopivaa ruusunmarjaa (päärynästä tuli ihan kamala nokkosrokko pari viikkoa sitten, piti vielä silloin illalla lähteä yksityiselle lääkäriasemalle, kun pelästyin niin kamalasti..). Nyt tuosta on kulunut pari tuntia ja mitään oireita ei vielä ole tullut ja toivottavasti ei tule! Olisi tosi kiva, jos riisi sopisi hänelle. Nyt vaan peukut pystyyn! :-)

Yhteistyössä