Allergisia koiranomistajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallukkan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nallukkan

Jäsen
09.11.2011
208
8
18
Onko paikalla ketään, jolla on koira mutta myös koira-allergia?

Mulla on todettu koira-allergia lapsena, n.13 v sitten. Meillä ei ole koskaan ollut omaa koiraa. Ystävälläni on australianterrieri ja hänen miehellään allergiaa, mutta mitään oireita ei ole koirasta saanut (elleivät ole valtavasti yhdessä koiran kanssa peuhanneet). Ystävä sai minut "ylipuhuttua" kokeilemaan, hänen aikuinen koiransa oli meillä pariin otteeseen muutaman päivän hoidossa. Pientä nuhaa (jota minulla on lähes aina muutenkin) lukuunottamatta mitään oireita ei tullut. Nyt sitten olisi aussinpentuja kaupan ja ollaan jo sovittukin että otetaan se, kasvattaja on tietoinen mun allergiasta. Pentuja hiplatessa on jonkun verran silmien kutinaa tullut, tein tosin sen virheen etten pessyt käsiä kun lopetin pentujen kanssa oleilun. Nyt vähän jännittää, miten koiran suhteen käy.

Onko kokemuksia? Kyseisestä rodusta, allergisena koiran hankinnasta ylipäänsä? :) Nykyisin paljon puhutaan siedätyksestä siihen omaan haukkuun. Olen kyllä valmis siihen, että alussa oireita onkin mutta jos ne vähenisi ajan kanssa? Tiedän myös, että on riski että allergia pahenee astmaksi...

Miehelläni on astma ja hän on allerginen koirille, mutta meillä on koira, rodultaan bichon frise, jonka väitetään sopivan monille allergisille. Miehelleni ei siis tule oireita koirastamme. Koira oli minulla jo ennen kuin tapasin mieheni, eli sitä hankkiessani en kummemmin allergiajuttuja vielä jounut pohtimaan.

Mulla on allergisena koiraperheellisenä kokemusta monelta vuodelta. Oon myös se joka on hoitanut koirien turkit sun muut, joten aika hyvin kumminkin pystyn niiden kanssa olemaan. Yleensä mulla tulee iho-oireita, tai silmien kutinaa -- lähinnä jos olen juuri pessyt itseni ja iho on suojattomampi. Meillä on talon yläkerta koiraton alue, missä on makuuhuoneet. Olen meidän perheen ainoa allerginen.

Kun koira tulee, mulla menee yleensä pari viikkoa siihen siedättyessä tai tottuessa, jolloin tuntuu että on enemmän oireilua. Onhan pentuaika suht "pissaistakin", joten ärsykettä kyllä tulee. 2 bokseria on tällä hetkellä. On ollut muitakin rotuja, pitkäkarvaisiakin. Jos tulisi pidempi jakso, ettei olisi koiraa ollenkaan, en tiedä voisiko silloin tapahtua enenevää herkistymistä.
Liki 20 vuotta noita on ympärillä pörrännyt.

En mene suosittelemaan, mutta täällä näin.

Viimeksi muokattu:
Iso riski on, että koira menee kiertoon, jos silmätkin kerta kutisee. Puhu tuo asia jo kasvattajan kanssa selväksi, että ottaako koiran takaisin jos et voi pitääkään.

Olen lukenut, että uroskoirat allergisoivat vahvemmin kuin narttukoirat, uroksen virtsassa kun on eturauhaseritteen valkuaisaineita joita aina jää turkkiinkin.

Mistäpäin Suomea on aussi sulle tulossa?

Kiitos kommenteista! Aika paljon on tullut luettua siedätyksestä puolesta ja vastaan. Varasuunnitelma on tehty siltä varalta, ettei pärjätä (hommahan ei kaadu nuhaan, aivasteluun tai silmien kutinaan).

Rähinä-Reetta: onko teillä ilmanpuhdistajaa käytössä? Me asutaan tällä hetkellä pienessä rivitaloasunnossa. Makuuhuone pidetään koira-vapaana. Mietin kuitenkin tuota ilmanpuhdistajaa, olisikohan siitä apua. Oletko käyttänyt antihistamiineja oireiden hillintään? Jossain luki, että se hidastaisi siedättymistä mutta onkohan noinkaan... Onko sulla muita vinkkejä? :) Siivoatko usein koirapölyn takia?

Rähinä-Reetta: onko teillä ilmanpuhdistajaa käytössä? Me asutaan tällä hetkellä pienessä rivitaloasunnossa. Makuuhuone pidetään koira-vapaana. Mietin kuitenkin tuota ilmanpuhdistajaa, olisikohan siitä apua. Oletko käyttänyt antihistamiineja oireiden hillintään? Jossain luki, että se hidastaisi siedättymistä mutta onkohan noinkaan... Onko sulla muita vinkkejä? :) Siivoatko usein koirapölyn takia?

Ei ole ilmanpuhdistajaa, eikä antihistamiineja, en ole niitä koskaan käyttänyt kotona -- ainoastaan jos olen mennyt muualle yökylään missä on mulle vieraita koiria tai kissoja.
Siivoan aina kun alkaa tuntua siltä, olen melko pölyherkkäkin. Mutten mitenkään maanisesti siivoile.

Mun miehellä on lapsena ollut pahakin eläinallergia, nyt meillä on puolivuotias villakoira ja ainoastaan turkin käsittely (trimmaus, kuivaus), tekee oireita, siis silittäminen tai sylissäpitäminen ei. vielä ainakaan...

Yhteistyössä