Allutestistä, mitä tämä oikeen tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut.... apua!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut.... apua!!!

Vieras
Lapsi toi koulusta lapun (ekalla) että Allutesti on tehty.

Sanantunnistustesti on 8
Väitteiden ymmärtämistesti on 2.

Siis mitä tämä tarkoittaa? Että lapsi tunnistaa sanat mutta ei ymmärrä lukemaansa?

vaikea sanoa.. kuulin ekaa kertaa koko testistä ja kuitenkin kaksi lasta on jo koulussa, toinen yläasteella... millä perusteilla tuo testi tehdään? kaikille sitä ei kai sitte tehdä

Googlesta katsoin, niin joku "ope" sanoi, että 2 on keskitason alapuolella ja 8 on keskitason yläpuolella. Tarkempaa selitystä en yhtäkkiseltään löytänyt.
Lapsesi opettaja osaa varmasti kertoa, mitä se sitten oikeasti tarkoittaa lapsesi kohdalla ja onko syytä esim. harjoitella väitteiden ymmärtämistehtäviä kotona.

Oon mä huomannu aiemmin jo, et lapsi ei esim ymmärrä ohjeita tms mitä sanon.
Mut ajattelin et se ei kuuntele mua. Entä jos kyse on, ettei se ymmärrä mua, siis oikeasti ymmärrä mitä puhun sille....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vaikea sanoa.. kuulin ekaa kertaa koko testistä ja kuitenkin kaksi lasta on jo koulussa, toinen yläasteella... millä perusteilla tuo testi tehdään? kaikille sitä ei kai sitte tehdä

Tossa nyt kai (siis kai) tehtiin kaikille lapsille,
mutta eikö ne yleensä tehdä isommille lapsille? Niinkuin 3-6 luokkalaisille?

Alkuperäinen kirjoittaja kg:
Googlesta katsoin, niin joku "ope" sanoi, että 2 on keskitason alapuolella ja 8 on keskitason yläpuolella. Tarkempaa selitystä en yhtäkkiseltään löytänyt.
Lapsesi opettaja osaa varmasti kertoa, mitä se sitten oikeasti tarkoittaa lapsesi kohdalla ja onko syytä esim. harjoitella väitteiden ymmärtämistehtäviä kotona.

Niinpä, tarkkaa selitystä en sitten löytänyt. Googletin kyllä, mutta ei siellä oikein löytynyt mitään kattavaa selitystä. Ja kyllä sellainen pitäisi saada..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oon mä huomannu aiemmin jo, et lapsi ei esim ymmärrä ohjeita tms mitä sanon.
Mut ajattelin et se ei kuuntele mua. Entä jos kyse on, ettei se ymmärrä mua, siis oikeasti ymmärrä mitä puhun sille....

no sitten kannattaa ensin otta asia puheeksi opettajan kanssa ja sen jälkeen koulun terkkarin kautta vaikka kysellä. Voihan se olla, ettei jaksa keskittyä? Eli ei kuuntele tai lue tarpeeksi tarkkaan.

Noin yleisesti ottaen on ihan yleistä, että luetun ymmärtäminen on heikompaa. Isommillakin saati ekalokkalaisella. Tässä tapauksessa ero vaan tuntuu olevan melko iso. On noita ennenkin testattu, ei ehkä vaan kotiin infottu saati tolla nimellä tehty vaikka tehty onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tossa nyt kai (siis kai) tehtiin kaikille lapsille,
mutta eikö ne yleensä tehdä isommille lapsille? Niinkuin 3-6 luokkalaisille?

Kyllä ne allut on olemassa ihan jokaiselle luokkatasolle ainakin alakoulun puolella. En nyt muista miten nuo pienten pisteytykset menee, voi riippua siitäkin, mitkä osa-alueet allusta tehtiin. Niissä paikoissa, joissa olen ollut, ei kyllä lapselle ole annettu mitään alluista kotiinvietäväksi, koska lopputulos on sitten juuri se, mikä tässäkin, että vanhemmat eivät voi mitenkään ymmärtää, mitä nämä luvut tarkoittavat. Ope varmaan antaa tuosta tarkemmat tiedot, koska on kerran kotiinkin tuloksia laittanut.

Yhteistyössä