Aloin nyt ihan tosissani miettimään tuota rahaa, jonka saa kun laps on täyttänyt 9 kk...ONKOHAN PAKKO MENNÄ TÖIHIN SITTEN...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kolmellasadalla ei paljon maksella asuntolainaa takaisin.

Miten te muut olette toimineet...Tienaako miehenne vaan vitusti kun olette pystyneet jäämään kotiin? Vai onko teillä säästöjä? vai oletteko tinkineet kulutuksesta vai miten se kotiinjääminen on käytännössä MAHDOLLISTA???

mies tienaa vähän (normaalisti), minä siirryin työkkärin rahoille ja olen kotona. :/ Kivaa toisaalta kun lapsi on vielä pieni, toisaalta ois hyvä että sais vähän enemmän rahaa. No, me pärjätään.

Siis tosta kolmesta sadasta viedään vielä verot pois, mulla jää siitä noin 220e/kk. Ei pysty oleen kotona kauaa, vaikka sit syljetään päälle kun vie pienen lapsen hoitoon.

Meillä ei ole vielä asuntolainaa, vuokra on noin 900e/kk, enkä aiokaan koskaan ottaa sitä niin paljon, että koko talous kaatuu kun jään lapsen kanssa kotiin. Ei meillä turhia ostella, mutta pärjätään ihan hyvin. Mies tienaa 2000e/kk. Mä saan lastenhoidontukea noin 450/ekk.

Mä olin aikoinani työssä ollessani säästänyt omaa rahaa ja mies kävi työssä. Hänellä ylitöitä joista tienasi. Pärjättiin, mutta ei tehty mitään kovin isoja hankintojakaan ja lasten vaatteita ostan aika paljon kirppikseltä. Tosin en ollut kuin n. vuoden tuolla kotihoidontuella.

Kyllähän suomessa on jo huiman pitkä äitiysloma, on ne lapset ennenkin hoitoon viety pieninä. Pitäisikö valtion ja yhteiskunnan pitää yllä sitä perheen elintasoa johon ihmiset on taloineen, autoineen jne tottuneet?

Mulla vauva vielä masussa, mutta olen suunnitellut jääväni kyllä sen yhdeksän kuukauden jälkeen vielä kotiin. Ja yh olen. Tiukkaa tosiaan tulee, mutta kyllä pitäis pystyä jotenkin elämään. Tulee kuitenkin kotihoidontuki, kaupunki- ja hoitolisä, korotettu lapsilisä ja elareita se minimi ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinna:
Kyllähän suomessa on jo huiman pitkä äitiysloma, on ne lapset ennenkin hoitoon viety pieninä. Pitäisikö valtion ja yhteiskunnan pitää yllä sitä perheen elintasoa johon ihmiset on taloineen, autoineen jne tottuneet?

Niinpä. On ihan kohtuutonta että "uraäitejä" moititaan. Monen on PAKKO mennä töihin vaikka lapsi vielä pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja CherryBlossom:
Mulla vauva vielä masussa, mutta olen suunnitellut jääväni kyllä sen yhdeksän kuukauden jälkeen vielä kotiin. Ja yh olen. Tiukkaa tosiaan tulee, mutta kyllä pitäis pystyä jotenkin elämään. Tulee kuitenkin kotihoidontuki, kaupunki- ja hoitolisä, korotettu lapsilisä ja elareita se minimi ainakin.

Mikä on elarien minimi?

No kun minä jäin hoitovapaalle alunperin niin mies sai 1700e/kk, nykyisin saa 2100e/kk ja syksyllä nousee 2500e/kk. Eli paskat palkat näin palstalaisen mittakaavassa. Kolme lasta ja olen ollut jo 5vuotta kotona ja olen vielä ainakin vuoden. Pärjätään hienosti, ei ongelmaa. Ei me ulkomailla käydä, mutta ei olla ikinä käytykään. Onnellisia ollaan. Asuntolainaa on ja kohta on lisää, kun muutetaan isompaan taloon. :)

Niin no mä en ikinä eläis muutenkaan niin kädestä suuhun, että esim jomman kumman sairastuminen/työttömyys tai muu aiheuttaisi ongelmia meidän elämään. Eli lainat ja muut kulut on aikanaan jo mitoitettu kestämään kotiäitiydet. Kukin tavallaan.

Me maksettiin asuntolainasta vaan korkoja yli 2 vuotta. Säästöjä käytettiin ja otettiin lisää lainaa. Ihan surutta otin lainaa, se on kuitenkin niin lyhyt aika kun lapsi on pieni. Ei haluttu vetää taloutta niin tiukille, että oltais jouduttu luopumaan kaikesta kivasta. Kotona olin kunnes lapsi täytti 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Säästin etukäteen n. 5000 euroa, jotta voin olla vähän pidempään kotona! Oli ihan luonnollista meille, että raha-asiat hoidetaan kuntoon ennen lasten yritystä.

Mekin hoidettiin kuntoon, mutta sitten mies jäi yllättäen työttömäksi.Kaikkea ei voi ennakoida.

Yhteistyössä