Aloin pohtimaan lastenohjelmista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdikas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdikas

Vieras
Olen jo pitkään miettinyt, että miksi piirretyissä on niin paljon väkivaltaa ja tappamista?
Sekä poikani että tyttäreni katsoo subtv junioria ja otetaan nyt esimerkiksi vaikka turtlesit. Miksi niihin pitää työntää väkivaltaa ja erityisesti tappamista. Jatkuvasti niissä käytetään mitä kummallisempia aseita ja juoni on aina vain sama. Vihollinen joka yrittää tappaa turtlesit ja sitten turtlesit tappaa tai jollain muulla tavalla eliminoi vastustajan?
Olipa ikäraja 5 tai yli, niin kyllä kai piirrettyjä katsottaisiin vaikka ne eivät sisältäisikään väkivaltaa? ainakaan niin suuressa mittakaavassa.
Sitten ihmetellään kun pojat kiinnostuu aseista ja tappamisesta.

Joku kenties ajattelee että olen tällainen "kammomamma" jonka mielestä oma pikku pellervo pitäisi kasvaa pumpulissa mutta ei, en yleensä kauhistele pikkuasioita mutta tämä nyt vain kävi mielessäni kun yksi päivä seurasin kyseistä sarjaa lapsieni kanssa.

Kertokaa muut mielipiteenne tähän kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja u:
Lue vanhoja satuja ja ylläty.

Olen itseasiassa lukenutkin ja karmeitahan ne on.
Mutta luulisi että kun nykypäivänä puhutaan paljon siitä miten nuorien mielenterveysongelmia voitaisiin välttää niin eikös tässä nyt olisi jo yksi pieni asia jonka kenties voisi korjata?

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
En ymmärrä miksi tuollaisia lastenohjelmia edes tehdään. Minusta ne ei ole lapsia varten.
Onneksi sitä voi säädellä mitä antaa lasten katsoa.

tätä juuri ajoin takaa! kuka ne idiootit juonet keksii?

Miksi sitten annat lastesi katsoa Turtleseja? Vanhempien velvollisuus on mm. valvoa mitä ja milloin lapset tv:stä katsovat. Vai hankitko Juniorin varta vasten lapsenvahdiksi?

Sadut ovat eri asia, sillä ne antavat mielikuvitukselle enemmän pelivaraa. Lapsi ei välttämättä käsitä vaikkapa Hannua ja Kerttua samalla tavalla kuin aikuinen, vaan oman elämänkokemuksensa valossa. TV tuo väkivallan ja raakuudet suoraan lapsen silmien eteen. Lisäksi lapsi, joka ei osaa vielä lukea, kokee ne sadut aikuisen kanssa kun aikuinen lukee hänelle. Telkkaria lapset katselevat useimmiten yksin.

Junioriltakin tulee vaikka miten paljon sellaista ohjelmaa, jossa ei ole väkivaltaa kuten Turtleseissa. Kanavaa voi kääntää tai telkkarin sulkea, kun ninjakilpparit ryntäävät ruutuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Sadut ovat eri asia, sillä ne antavat mielikuvitukselle enemmän pelivaraa. Lapsi ei välttämättä käsitä vaikkapa Hannua ja Kerttua samalla tavalla kuin aikuinen, vaan oman elämänkokemuksensa valossa. TV tuo väkivallan ja raakuudet suoraan lapsen silmien eteen. Lisäksi lapsi, joka ei osaa vielä lukea, kokee ne sadut aikuisen kanssa kun aikuinen lukee hänelle. Telkkaria lapset katselevat useimmiten yksin.

Ovathan monet sadut hyvin raakoja, mutta saduissa se hyvän ja pahan välinen taistelu tulee silti toisella tavoin ilmi, kuin joissakin lastenohjelmissa.
Ja saduissa useimmiten paha saa palkkansa.
Ehkä näissä väkivaltaisissa lastenohjelmissakin, en ole katsonut niitä niin paljoa,
että niiden Hyvis vs. Pahis sanoma olisi kokonaisuudessaan auennut minulle.
Kun minusta niissä vaan mäiskitään päämäärättömästi, mutta ehkei se sitten ole niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Ehkä näissä väkivaltaisissa lastenohjelmissakin, en ole katsonut niitä niin paljoa,
Kun minusta niissä vaan mäiskitään päämäärättömästi, mutta ehkei se sitten ole niin.

Turtleseissakin kyllä hyvät voittaa aina :). En siltikään pidä sitä ihanteellisena ohjelmana omalle 4 v pojalleni...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Turtleseissakin kyllä hyvät voittaa aina :). En siltikään pidä sitä ihanteellisena ohjelmana omalle 4 v pojalleni...

En ole katsonut kuin kerran turtleseita. Turtelsit kai on niitä hyviksiä??

En ole katsonut kuin kerran turtleseita. Turtelsit kai on niitä hyviksiä??

Minä katsoin Turtlesia lapsena, veljeni kanssa B)

Turtlesit on hyviksiä ja ne taistelee pahiksia vastaan. Kaikki nuo pikkupoikien suosikit (Spiderman, Batman, Turtles, Prätkähiiret) on hyviksiä.

Minusta ongelmaa ei ole niinkauan kun hyvä ja paha ovat selvästi erotettavissa.
Väkivalta ilman merkitystä ja syytä on vain väkivaltaa, mutta pitää muistaa että joskus taistelu on oikeutettua.
JA: aikuisen pitää olla saatavilla, jos kysymyksiä tulee lapsella mieleen.

Aivan, ostin lapselleni sellaisen kirjasarjan, joka on täynnä vanhoja satija. Jää kyllä lukematta. Melkein jokaisesta sadusta pahoitin mieleni. Ehkäpä sitten kun lapseni on hieman isompi, ja voin keskustella asioista, mutta nyt kun lapseni ei vielä kaikkia käsitteitä ja asioita ymmärrä, niin tuli kyllä pahamieli.

Tietenkin saduissa on se etu, että lapsi joutuu kuvittelemaan asiat, miten ne tapahtuu, eikä ehkä kuvittele niitä niin raakana.

Yhteistyössä