Aloitan nyt oman keskustelun aiheesta ekaluokkalaiset ja kotona yksin oleminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaMa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MaMa

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja MaMa:
meillä likalla meni päivä hyvin,mutta nyt halusi jäädä kotiin sillä aikaa kun vien mummin meiltä kotiin ja tuo ukkonen sitten alkoi ja likka itkuparkuneena kotona kun tulin :/ nyt mietin miten pärjää jos ukostaa kun joutuu oleen yksin.. kun koulun jälkeen joutuu pahimmillaan 4kin tuntia olee yksin kotona:(
eikö teillä oo mahdollisuutta iltapäiväkerhotoimintaan?meidän tyttö menee semmoseen.Meillä tyttö menee semmoseen,vaikka pääsen itse kahdelta töistä,mutta parempi olla edes tunti-kaks ainakin alkuun siellä..ei tarvitse sit kotona yksin olla.

kopsasin näme tuolta toisesta keskustelusta etten jää sinne sotkemaan..

siis meillä ei mahdollisuutta iltapäivätoimintaan,kaikki (kokonaiset 25 paikkaa) mennyt jo alkuvuodesta..

muita samassa tilanteessa ja oletteko keksinyt mitään ratkaisuja tai muita ideoita?

oliskos jommalla kummalla vanhemmalla mahdollisuus tehdä lyhennettyä työpäivää vaikka 80 %...

tai sit jos olis joku tuttu aikuinen lähellä jossa vois mennä käymään niin ei tarviis olla koko päivää yksin...

ei oikein ole:/ miehen työ ei jousta ja mulla eka työpäivä juuri takana,en uskalla alkaa paljoa vaatimaan (ainakaan ennen kun olen vakituisena) ..

äh pylly,sentään.

Joo eikä sukulaisia asu lähellä....ehk'ä mä koitan ystävystyä tytön kavereiden vanhempien kanssa jos saisi joskus olla siellä en tiedä...sekin on kyllä aika törkeää...:/

Ei kai tuollainen homma ole laillista että koulu tarjoaa iltäpäivähoitoa, mutta ei kuitenkaan sitä anna kaikille?!?! Jokaisella on varmaan yhtä pätevä syy saada iltapäivähoitoa, joten sitä pitää vaatia. Ei ole reilua tuollainen. Joko kaikille tarvitseville tai ei sitten kenellekään. Oletko ollu rehtoriin yhteydessä?

Kysyppäs tuolta päiväkotipuolelta, että onko niillä varapaikkoja ekaluokkalaisille iltapäiviksi tai muuten. Joskus luulin kuulleeni että pph.t ottais puolikkaiksi juuri ekaluokkalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Ei kai tuollainen homma ole laillista että koulu tarjoaa iltäpäivähoitoa, mutta ei kuitenkaan sitä anna kaikille?!?! Jokaisella on varmaan yhtä pätevä syy saada iltapäivähoitoa, joten sitä pitää vaatia. Ei ole reilua tuollainen. Joko kaikille tarvitseville tai ei sitten kenellekään. Oletko ollu rehtoriin yhteydessä?

Itseasiassa se on ihan laillista, jos ei ole rahaa palkata usempaa hoitajaa/kerhon vetäjää siihen hommaan. Tilat ja ryhmäkoot antaa ne toimintarajat.

Meillä myös poika jäi ilman hoitopaikkaa ekalle mennessään. Ei mahtunut kerhoon. Ei kyllä itse edes olisi halunnut mennä, vaan oli mielellään yksin kotona.

Enimmillään oli noin 3,5 tuntia yksinään koulun jälkeen, tein itse lyhennettyä työpäivää.
Todella hyvin meni meillä, kertaakaan ei ollut mitään ongelmia. Avain unohtui välillä kotiin, mutta piilossa oli vara-avain, joten ei haitannut sekään. Poika teki yleensä läksyt, otti välipalaa ja sitten katsoi telkkaa tai pelaili pleikalla odotellessaan. Jos halusi mennä kavereille tai kaverit tulla meille, soitti minulle ja kysyi aina luvan.

Nyt poitsu aloitti jo kolmannen luokan =)

Rupeatte molemmat osittaiselle hoitovapaalle eli 30h/vko työaika näin toinen aamulla kotona ja toinen iltapvällä.Lapselle ei jää yksin aikaa kuin hetkellisesti. Toinen vaihtoehto palkata yksityinen hoitaja.

Me ollaan ratkaistu tämä kimpassa noin kilometrin päässä asuvan luokkakaverin vanhempien kanssa. Ovat aamuisin ja iltapäivisin vuoroviikon jomman kumman luona kahdestaan - aika kuluu ja on "turvallisempi" olo.

Yhteistyössä