Hae Anna.fi-sivustolta

Amatzoninliljan kasvattaja auta

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä hössis, 28.02.2008.

1. hössis Vierailija

Kertokaa viisaat ja kokeneet kasvattajat amatzoninliljasta? miksihän se tuntuu häviävän nyt,ja aina tähän aikaan vuodesta.. enää yksi lehti sinnittelee muut ovat lakastuneet. Mitä sen kanssa pitää tehdä. Olen lukenut kaikki kukkakirjojen ohjeet aiheesta, mutta en saa sitä menestymään. Keväällä on tähän asti vironnut ja pukannut muutamia lehtiä. En ole enää jakanut enkä perhostellut kasvia kahteen vuoteen, vain keväällä lisännyt uutta multaa pinnalle. Eihän tuo kasvi ikinä runsastu eikä kuki tällä menolla.

2. hurururu Vierailija

Perhostelu???? En ole jakanut omaa amazoninliljaa kertaakaan ja se on ollut minulla nyt neljä vuotta. Jaatko sen joka kevät? Jos kasvilla on sipulit (on myös siemenestä kasvatettuja) ja joka vuosi laitat multaa lisää, sipulit menevät koko ajan syvemmälle ja kärsivät. Ne pitää olla pinnan tuntumassa. Liian isossa purkissa se kärsii myös. Talvella täytyy antaa vettä aika harvoin. Tosin mulla on paljon lehtiä myös tähän aikaan joten kasvi hengittääkin runsaasti (vielä takan kanssa samassa huoneesa) joten kastelen noin kerran kahessa viikossa. Tässä mun ajatuksia. Kerro olosuhteistas, hoitotavastasi ja siitä millaisesssa purkissa se on?

3. marjakyllikki Vierailija

Oma amatzoninlilja kitui ainakin 10 vuotta eli kasvoi jotenkin kesällä ja talvella melkein kaikki lehdet kuihtui pois.
    Sitten vaihdoin siihen Substral Ekologinen Kukkamultaa ja kasvi alkoi silminnähden voimaan paljon paremmin. Ja tämän talvenkin se on pärjännyt hyvin, vaikka onkin ollut liian pimeää monelle kasville.
    Talviaikana kastelen harvemmin kuin kesällä, ehkä n. kerran 1,5 viikossa.

4. hössis Vierailija

Kiitos vaan vastauksistanne. Kysymyksiinne: "Perhostelu" nyt on semmoinen murresana joka meinaa yleensä "tonkimista ja hämmentämistä." Yllätyin tuosta miten harvoin kastelette talviaikaan. On siinä sipulit, ainakin olleet. (Epäilen että kasvissa oli alunperin joku virus kun sain sen, lehdissä oli outoa kuprua ja osa lehdistä vähän niinkuin alikehittyneitä. Lehtiin tulee herkästi keltaisuutta vieläkin muuten ovat jo normaalin mallisia olleet). En kuitenkaan ole raskinut hävittää kasvia sillä en saa uutta enää mistään! Kiitos tuosta multavinkistä!! Tietysti multaa lisätessäni olen ottanut vanhaa multaa sipulien päältä pois. Kasvi on lasitetussa saviruukussa, mutta kuten kerroin en ole ns. koskenut kasviin kahteen vuoteen.. aiemmin jaoin sen joka vuosi.. Olosuhteet on semmoiset että talvella lämmitetään leivinuunia jokatoinen päivä.. Lisää vastauksia ja neuvoja???????????

5. Ensin luulin, että kasvisi kärsii vieläkin jatkuvista ruukunvaihdoksista/mullanlisäämisistä + valonpuutteesta (kasvia ei jaeta ennenkuin ruukku pullistuu/sipulit nousevat niin ylös, ettei enää voi kastella päälikautta yhtään), mutta kun kerroit tuon lehtijutun -> ötököitä taatusti; virukset eivät tee käyttäydy noin.
    Kuivata kasvualusta, että saat mullan karistettua mahdollisimman tarkasti pois. Huuhtele juuret vedellä, senjälkeen liota 5 %:lla puutoluliuoksessa ½-muutamaan tuntiin. Sitten istutus uuteen pienempään ruukkuun.
    Tai sitten muitten ohella olet yrittänyt hukuttaa kasvisi.

6. viherpiiperö Vierailija

Laskin tuossa äkkiseltään, että mun 30v- vanhassa liljassani on noin 30 lehteä ja joka vuosi tekee kahdesti 6 kukkivaa vartta. Aikaisemmin ei ollut näin, minäkin orjallisesti jaoin joka kevät sipulit ja panin uudet mullat, ja sama peli että yksi tai kaksi lehteä vaan oli hengissä kerrallaan. Lopetin sitten jakamiset ja multien lisäilyt, niinpä tuli komeaksi ja tyytyväiseksi. Amazonin-lilja on vanhanajan kukka, joka inhoaa liikaa hoitamista ja nenääntyy . Tarvitsee myös valoisan paikan. Kastele kerran viikossa ja pyyhi lehdistä pölyt joskus, kyllä menestyy.

7. hössis taas Vierailija

Kiitos viherpiiperö kannustavasta ohjeistuksestasi. Valoit minuun uutta uskoa!! Miten valoisa ikkuna pitää olla, passaako länsi ikkuna?

8. kukkaliina Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on pohjoispuolella ja voi erittäin hyvin. Kolme kukkavartta ja kaikissa viisi kukkaa. Kastelen talvella silloin kun muistan eli erittäin harvoin, tykkää elellä ahtaasti ei liian isoon purkkiin. Viime keväänä lisäsin vain hiukan uutta multaa pinnalle.

9. hössis Vierailija

Yhteenvetona näistä vastauksistanne, joista kiitän että vaivauduitte! niin sanoisin, että te keillä on se kuuluisa viherpeukalo saatte kukan kasvamaan vaikka hatussa.. eri asia on meillä keillä semmoista ei ole, vaan kaikki oppi tulee kantapäänkautta.. jos tulee!

10. hössis Vierailija

Vedin vielä tämän vanhan viestietjun esille kertoakseni miten amazonasin ihmeelleni kävi. Siis.. aloin alkukesällä ihmettelemään kun kasviin ei alkanut kasvamaan uusia vereksiä lehtiä ollenkaan, kuten tähän asti keväisin. Vein täten ruukun ulos ja kippasin sen nurtsille. Mitä näinkään? sipulit olivat totaalisen kadonneet, yhtä ainoaa rääpälettä lukuunottamatta. Miten voi olla mahdollista. Multa ei haissut millekkään. Eikä siellä ollut elukoita, ei ees juuria.

Tuon ainoan sipulin liotin mäntysuopavedessä ja istutin uuteen multaan pikku ruukkuun. Kukan sijoitin parvekkeelle. Ilmeisesti tämä kesä oli liian kylmä amazonakselle sillä lehti oli sitte paleltunut.

Onkohan kellekään toiselle sattunut mitään vastaavaa..

11. toddeus luz Vierailija

Amatsoninlilja on peräisin päiväntasaajan toiselta puolelta ja haluaa viettää meidän kesällä lepoaikaa, kun useat muut kasvit viettävät lepoajan talvella. Viepä kasvi vaikka vain heinäkuuksi ulos varjoisaan paikkaan ja unohda kastelu melkein kokonaan.

12. aloittaja Vierailija

Kiitos vinkistä, mutta ens heinäkuuhun on niin pitkä aika ettei se kasviani tässävaiheessa enää auta yhtään. Taitaa olla jo kuollutkin koko sipuli. En ole vielä saanut nakattua sitä roskiin.

Kellään muulla ei sitten ollut mitään kommentoitavaa sipulien mysteeriseen katoamiseen. Vai liekö ketju niin pitkä, ettei sitä jaksa kukaan lukeakkaan.

13. Marjakyllikki Vierailija

Itselläni oli alkujaan 3 sipulia, jotka siis kituivat lähes 10 vuotta ennen Ekologiseen multaan vaihtamista. Kahdesta sipulista tuli siinä vaiheessa lehtiä ja kolmas oli ollut parisen kuukautta ilman lehtiä. Sitten kun kippasin kasvin pois sieltä ruukusta, niin ei sieltä löytynyt enään kolmatta sipulia. Päättelin, että se oli pikkuhiljaa näivettynyt ja lopulta mädäntynyt tai maatunut mullaksi.
    Samanlainen sipulin katoaminen on käynyt erään muunkin sipulikasvin (jonka nimeä en muista) kanssa.
    Nyt amatzonliljani voi aika hyvin. Siinä on 22 lehteä ja kesällä teki jopa yhden kukkavarrenkin ja kukki kauniisti.

Toivottavasti löydät uuden kasvin ja onnistut sen kanssa paremmin.

Työpaikkallani oli joskus tosi upea amatzonlilja altakasteluruukussa latialla ja pääasiallisena valona loisteputkivalo ja se kukki pari kertaa vuodessa 2 - 3 kukkavanaa kerrallaan. Siitä päätelleen helppo kasvi, kun on sopivat olosuhteet.

14. Geo Vierailija

Hmm..löysin tämän ketjun, kun etsin apua amatsoninliljani hoitoon. Se on jo 5 vuotta vanha, ja se on voinut koko ajan huonommin ja huonommin. Ostin sen kukkivana, ja sain sen jälkeen sen itsekin kukkimaan 3 kertaa. Sitten se kuihdutti lehtiään yhä enemmän. Viime kesänä uskalsin vaihtaa uuteen ruukkuun- virhe. Kaikki lehdet kuolivat. Ja tästä ketjusta inspiroituneena tongin äsken multaa..toinen kahdesta sipulista on mädäntynyt. Laitan hengissä olevan ihan pieneen ruukkuun, mutta tuskin tästä enää mitään syntyy. Liikaan kasteluun sipuli ei taatusti mädäntynyt, mihin sitten lie. Mistä noita kasveja saa ostaa, en ole nähnyt viime vuosina myynnissä? Tämä on varmaan korvattava uudella.

15. hössis Vierailija

Hei Geo! Mietin tässä että, tuleekohan noihin sipuleihin joku tauti ja tuleeko se mullasta vai mistä. Mahdotonta sanoa. Olen nähnyt exotick gardenilla (löytyy netistä)myynnissä "amatzonaksen" sipuleita. Jonkulainen kausituote. Muutoin kasvia lienee melko hankala hankkia. Se on melko harvinainen. En ole nähnyt kukkakaupoissakaan ikinä.

16. Summanmutikka Vierailija

Minulla oli lahjaksi saatu kasvi, joka oli saavissa ja halkaisija oli noin 2 metriä. se suureni ja suureni. Kukkavanoja oli kerralla noin 20 kpl ja lehtiä varmaan 200 kpl. Se oli monta vuotta aivan mahtavan kaunis kasvi. Voi hyvin, en jakanut, kastelin ja lannoittelin vain. Sitten tyhmä vein sen keväällä ulos ja toisena yönä se paleltui. En istuttanut sipuleita enää, niin surkea oli näky.
    Valokuvissa se on ikuistettuna, on kuin satua.

17. Suvi Vierailija

Meillä on sama kukka ja menestyy pohjoisen puolella ja tuo kukka on vanha
    tekee poikasia eli uusia lehtiä olen yhden kerran nähnyt sen kauniin vaalean kukan

18. mokuli Vierailija

Mulla on vanha Amazoni, kukkinutkin on, mutta tänä kesänä, tässä kuumudessa kaikki lehdet kuolivat ja uusia ei näkynyt. Kippasin siis kukan nurin ja löysin kauniita sipuleita, terveen näköisiä. Voinko tuleennuttaa sipuleita hetken ja laittaa sitten multaan, vai mitä teen niille?

19. Pihalla Vierailija

Minä tein liljalleni tuon tempun ihan tahallani. Vein ulos kuivumaan ja kohta kaivan sipulit ruukusta ja istutan uudestaan. Liljani on pitänyt tapanaan kukkia ennen joulua ja keväällä.

Liljakasvit luonnossakin kuihduttavat lehtensä välillä ja niiden voima menee sipuleihin. Todennäköisesti saamme nyt hyvinvoivat ja komeat kasvit, kun olemme antaneet lepokauden. Toivossa elän, jotta jouluksi saan taas komeat kukat tuoksumaan.

Amazonin lilja pitää istuttaa aika pintaan, kuten muutkin sipulikukat. Sipuli ei saa olla vedessä tai liian märässä, multa ilmavaa. Juuret keräävät vettä ja ravinteita sipuliin, josta kasvu alkaa.

Kukalle kannattaa laittaa tuki ja jos todella näyttää siltä, jotta kukka voi huonosti, syynä on todennäköisesti liika märkyys kuin kuivuus.

20. Omani on myös tehnyt tuon saman lehtien hävityksen, ja lopulta lakkasi nousemasta yhtään. Vaihdoin toisen sitten keittiöön, pohjoisen puolelle, ja kas kummaa alkoi viihtyä. Ehkä siksi, että poistoilma ei vanhassa talossa mene kuin seinän raosta, liesituuletinta ei ole ja ilmanvaihtokanava on joskus jostain syystä muurattu umpeen, eli heti mitään keittäessä koko keittiö höyrystyy. Sekä kuollut että elävä kukka olivat isossa altakasteluruukussa (sekö se iso vesisäiliöruukku nyt on nimeltään?) ja vettä olen lisännyt kai viikottain, jos on näyttänyt vajuneen. Ehkä entinen paikka oli liian kuuma tai jotain, mutta keittiön nurkassa on viihtynyt ja kahdesti vuoteen kukkinutkin. Tosin minä en meinaa mahtua sinne enää, kun keittiö on kokoa miniatyyri.

21. seikku Vierailija

Minun Amatzoninlilja on 30 vuotta vanha, aina pukkaa keväisin uusia lehtiä ja nyt kesäkuussa alkoi taas kukkimaan. Olen tosi huono kukkien hoitaja, yleensä kuolee kaikki kukat mutta tämä Amattzoninlija jaksaa mua ilahduttaa. Usein se kukkii myös jouluksi aina. tämä kukkani on altakasteluruurussa en tiedä vaikuttaako se asiaan että voi hyvin. Välillä kastelen vasta kun huomaan että lehdet kellastuvat. On aika varjoisessa paikassakin ei aurinko siihen suoraan paista.

22. seikku Vierailija

jatkoa. Enimmillään on ollut 4 kukan vartta samanaikaisesti jossa jokaisessa 4 kukkaa. Nyt on 2 vartta jossa 4 kukkaa.

23. Seikku Vierailija

Korjaan edelliseen, Nyt on yhdessä kukkavarressa 6 kukkaa ja 2 sellaista vartta.

24. kukkamaakari Vierailija

Saimme kukan parikymmentä vuotta sitten ystävältä ja se kukki ensimmäisenä keväänä yhden kukan. Sitten meni muutamia vuosia niin että se kasvatti vain lehtiä ja pudotteli vanhimpia. Taaskin tuli yksi kukka mutta syksyllä. Vaihdoin ruukkua isompaan ja sitten tuli kymmenen vuoden kukkimaton kausi. Viime keväänä ilmestyi taas yksi kukkavarsi ja aloin kastella kukkaa lannoitevedellä lähes päivittäin. Kukka lakastui mutta uusi varsi alkoi pilkottaa keskikesällä ja syyskuussa peräti viisi!
    Yhtään lehteä ei ole lakastunut tämän kukintakauden aikana ja talvisin olen kastellut sitä melko harvoin.

25. Tapsa Vierailija

Hei!
    Sain viime vuonna naapurilta Amatsoninliljan. Se kasvattaa koko ajan vaan varsiaan pitemmäksi, ja lehden painosta kukka "nuokkuu" tosi pahasti, eli lehdykkä vääntää vartta alaspäin.
    Olen sitonut ja tukenut varsia monella eri tavalla, mutta ei ole hyvän näköinen systeemi.
    Mitä tuolle voi tehdä, kun varret ovat jo liian pitkiä kukan lehtiin nähden?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri