ambulanssilla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mites
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mites

Vieras
Jos ei ole varma että vauva on kiinnittynyt ja lapsivesi menee esim kotona.. niin menettekö omalla autolla vai kutsutteko ambulanssin?? Eikös siinä oo se vaara et jos vauva ei ole kiinnittynyt ja vedet menee niin se napanuora voi "luiskahtaa" ulos/esille?? ja sen takia pitäis matkustaa makuullaan?? vai nauraakohan ne ambulanssikuskit päin naamaa jos vesien menon takia soittaa ambulanssin koska eihän siinä silti mikään kiire sairaalaan ole... :whistle: kokemuksia??

No mä en tiedä onko sillä kiinnittymisellä ja lapsiveden menolla jotain merkitystä siihen et pitää olla makuu asennossa tuon napanuoran takia :/
Mutta mulla oli vauva perätilassa ja silloin oli ohjeet että jos vesi menee niin ambulanssilla sairaalaan juuri tuon napanuorajutun takia. Ja niinhän siinä kävi. Vedet meni ja ambulanssi soitettiin, tulikin ihan kaksin kappalein :D (ei vissiin ollu kiireitä tai jotain, kello oli 6aamulla) Siinä niitä miehiä sitten pyöri ihan tarpeeksi :whistle:

Voi kai siinä omalla autollakin mennä kait jos tosiaan pysyy makuuasennossa. Mutta ONNEKSI me tilattiin ambulanssi, koska supistukset tuli ambulanssissa välillä 2min. välein... Muutenkin piti vähän kiirettä. Mutta kunnialla selvittiin :wave:

Kannattaahan se aina varman päälle ottaa.

kyllä minä ainakin sain semmoset ohjeet odotusaikanani
että jos ei vauvan pää ole kiinnittynyt ja vedet menee,niin ambulanssi kyyti silloin! ja eivät naura kyllä ambulanssi kuskit...
siinä on meinaan tosi kyseessä, se napanuora meinaa tuommosessa tilanteessa menee tosi helposti vauvan kaulan ympäri,tietty voihan se muutenkin mennä,mutta riskit on...

ja jos näin käy,että ne vedet menee ja ei ole havaittu kiinnittymistä,
makuulteen kotona ja sitte soittelee ambulanssin, tietty täytyy mainita että synnyttämään on menossa,ettei kurvaa poliisit ja paloautot samantien pihaan...
ei sen kummempaa ole..ja tuollasta ei kannata jännittää etukäteen,tilanteen mukaan sitten!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 13:30 äiskä kirjoitti:
No mä en tiedä onko sillä kiinnittymisellä ja lapsiveden menolla jotain merkitystä siihen et pitää olla makuu asennossa tuon napanuoran takia :/
Mutta mulla oli vauva perätilassa ja silloin oli ohjeet että jos vesi menee niin ambulanssilla sairaalaan juuri tuon napanuorajutun takia. Ja niinhän siinä kävi. Vedet meni ja ambulanssi soitettiin, tulikin ihan kaksin kappalein :D (ei vissiin ollu kiireitä tai jotain, kello oli 6aamulla) Siinä niitä miehiä sitten pyöri ihan tarpeeksi :whistle:

Voi kai siinä omalla autollakin mennä kait jos tosiaan pysyy makuuasennossa. Mutta ONNEKSI me tilattiin ambulanssi, koska supistukset tuli ambulanssissa välillä 2min. välein... Muutenkin piti vähän kiirettä. Mutta kunnialla selvittiin :wave:

Todennäköisesti niitä ambulansseja tuli 2 koska toinen oli tavallinen hoitotason yksikkö ja toinen lääkäriambulanssi. Lääkäriambulanssilla eivät mielellään kuljeta kun sen pointti on vaan saada lääkäri nopeasti paikalle tarpeen tullen mutta sitten itse kuljetustilanteessa se lääkäri usein on hyödytön sen sijaan jossain toisaalla saatetaan tarvita kiireesti taas lääkäriä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 14:55 Weatherwax kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.10.2006 klo 13:30 äiskä kirjoitti:

Todennäköisesti niitä ambulansseja tuli 2 koska toinen oli tavallinen hoitotason yksikkö ja toinen lääkäriambulanssi. Lääkäriambulanssilla eivät mielellään kuljeta kun sen pointti on vaan saada lääkäri nopeasti paikalle tarpeen tullen mutta sitten itse kuljetustilanteessa se lääkäri usein on hyödytön sen sijaan jossain toisaalla saatetaan tarvita kiireesti taas lääkäriä.

Kiitos tiedosta! :) En koskaan sitte tullutkaan ajatelleeksi miksi niitä tuli kaksi, mutta hyvä niin jos asia on noin... Kerrankin siis kunnon hoitoa :flower: Täällä kun on ollut niitäkin tapauksia että ollut vakavastakin tapauksesta kyse eikä ambulanssia ole suostuttu lähettämään (ei synnytys) :o

mulle neuvottu että jos vedet menee ennen rv37, tai että vauva ei ole kiinnittynyt tai vauva perätilassa (oli viikkoja kuin tahansa), niin aina soitettava ambulanssi ja odotettava sitä kyljellä maaten. Että missään nimessä ei saa lähteä omalla kyydillä tai taksilla sairaalaan just ettei napanuora jää nalkkiin kun vauva humahtaa alaspäin.

Meijän vauvan pää ei ollut kiinnittynyt ja lapsivesi meni, oli käsketty tilata tuollaisessa tilanteessa ambulanssi ja piti mennä heti makuulteen... no minähän menin ja ambulanssi tilattiin... ei ne nyt päin naamaa nauranu mut sano, että kyllä sä voit ihan kävellä vaan. Sairaalassa kumminkin oli EHDOTON kävelykielto kunnes pää kiinnittyi (onneksi melkein heti).

Itse sain sellaisen ohjeen, että jos vauva oikein päin (siis pää alaspäin), lapsivesi normaalia, voi tulla omalla autolla rauhassa. Jos vauva väärinpäin silloin on tuo napanuora-juttu vaarana. Mitään pään kiinnittymisiä ei erikseen kyselty kun vedet meni ja soitin synnärille. Viikkoja oli 38+3. Lievässä makuuasennossa mentiin pyyhekasa pyllyn alla...

On vähän sairaalakohtaista nykyään. Osassa noudatetaan vanhaa tapaa, että makuuasennossa ambulanssilla. Monissa sairaaloissa on kuitenkin ohje, että täysiaikainen raskaus (37 vk), ja normaali tarjonta, niin oma auto/taksi on oikea kulkupeli, eikä ole edes kiire lähteä, hyvin voi olla muutaman tunnin kotona. Jos vesi vihreää, sitten saman tien sairaalaan, mutta edelleenkin omalla autolla.

En muista tiedä, mutta jos mulla menee vedet, niin on jo tosi kiire sairaalaan ja soitan kyllä heti ambulanssin. Viimeksikin, vaikka supistuksia ei tullut kuin 5min välein ja ne alko vesien menosta, niin ei ehitty olla kuin 20min sairaalassa, kun lapsi oli maailmassa. Heti soitettiin ambulanssi, kun vedet meni. JA eivät nauraneet päin naamaa. Olivat paremminkin valkoisia kuin lakanat ja suorastaan tärisivät, kun kuulivat että edellinen oli syntynyt ambulanssiin. B)

Riippuu myös vähän siitä matkasta. Mun on aika turha alkaa soittamaan ambulanssia ellei vauva aio eteiseen syntyä, nimittäin todennäköisesti oltaisiin sairaalassa nopeammin omalla autolla kuin että ambulanssi olisi edes meille ehtinyt, sairaalaan kun on matkaan 6km.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 08:28 Weatherwax kirjoitti:
Riippuu myös vähän siitä matkasta. Mun on aika turha alkaa soittamaan ambulanssia ellei vauva aio eteiseen syntyä, nimittäin todennäköisesti oltaisiin sairaalassa nopeammin omalla autolla kuin että ambulanssi olisi edes meille ehtinyt, sairaalaan kun on matkaan 6km.

Näinpä! Meillä matkaa 30km ja siinä ja siinä, että kummin kannattais tehdä. Riippuu et tuleeko ambulanssi heti, vai meneekö kauan. Viimeksi meni 15min ennenkuin lanssi tuli ja pillit päällä mentiin sitten ja kovaa. Ehittiin kumminkin.

Kätilöopistolta ohjataan, että mikäli vauva on perätilassa tai pää ei ole kiinnittynyt ja vedet menee, pitää soittaa ambulanssi eikä missään nimessä saa enää nousta seisomaan/istumaan. Molemmissa tapauksissa syynä juuri tuo napanuoran esiinluiskahtamisen vaara. Itsellä kyseessä oli perätila, joten ambulanssilla menin sairaalaan ja makuuasennossa jouduin oottelemaan sektiota 4 tuntia kovissa supistuksissa.

Yhteistyössä