AMK-haku: Liiketalous vai terveysala?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lila"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lila"

Vieras
Hei

Mulla on hirveä ongelma yhteishaun suhteen. En osaa päättää kumman noista laittaisin ykkösvaihtoehdoksi. Siitä saa kuitenkin 5 pistettä, mikä voi ratkaista paljon. Tietty voin hakea molempiin aloihin, mutta siihen ylempään vaihtoehtoonhan on aina mentävä. Minua kiinnostaisi siis tradenomi ja röntgenhoitaja. Jos haen tradeksi, hakisin kolmeen eri kouluun. Ja jos 4.vaihtoehto olisi röntgenhoitaja, ja pääsisin sinne, mutta myös ylempään vaihtoehtoon tradenomiin, voisi alkaa kaduttaa miksen pistänyt hoitajaa ykköseksi, tai sitten asia voi mennä ihan toisin päin. Mieleni alojen suhteen on muuttunut puolen vuoden aikana tuhat kertaa.

Suuri ongelma on siis se, ettei minulla ole mitään suurta intohimoa mitään alaa kohtaan. Ehkä toimistoalaan kohtaan on, mutta työttömyys ja koulutettujen ylitarjonta huolestuttaa, ja se, että nykyään töitä sadaan suhteilla ja kokemuksella, mitkä minulta puuttuvat tyystin. En ole voinut olla törmäämättä tradenomien kauhutarinoihin. Röntgenhoitajan työ voisi olla palkitsevampaa ja työllisyys varmempaa, mutta en tiedä kykenenkö työhön, koska se on niin vastuullinen, olen epävarma ja ujo, enkä niin ihmisläheinen.

Ajattelin varman päälle hakea myös amikseen. Olen siis jo lukion käynyt. Olen jo päättänyt laittaa 1.vaihtoehdoksi hammashoitajan (eli lähihoitajan suuntautuen hammashoitoon). Merkonomi alana kiinnostaa mutta se taitaa olla nykypäivänä turha tutkinto? Tästäkin ollaan montaa mieltä. Ammattikouluvalinnassakin sama juttu: toisella alalla saa varmemmin töitä, toisella ei.

Tradenomi
+ala kiinnostaa oikeasti
-yleinen työttömyys
-pääsykoe ja koulu vaikea?
-pääsykokeessa matikkaa, mikä vetää koepisteet huonoiksi
-minulla ei ole työkokemusta eikä suhteita, joten työnsaanti vaikeutuu

Röntgenhoitaja
+työllisyystilanne hyvä
+ei tarvitse pelätä, että tutkinto olisi turha, koska hoitajia tarvitaan aina
+ala mielenkiintoinen
-en tiedä sovellunko lopulta hoitoalalle, liian ihmisläheistä? eli epävarmuus soveltuvuudesta

Molemmissa plussat ja miinukset. Saisinpa kuulla teiltä mielipidettä asiasta! Ja jos tradenomeilla ja röntgenhoitajilla olisi jotain kerrottavaa alasta.

Kiitos :)

Lila

Olen hakemassa siis Helsingin kouluihin, enkä aio hakea muihin kaupunkeihin. Molemmissa aloissa lähtöpisteeni ovat ihan hyvät. Liiketalouden koe voi mennä huonosti, koska matikkapääni on todella huono, samoin englanninkielen taitoni. Terveysalan kokeessahan mitataan ihan eri asioita. Sekin voi mennä penkin alle, koska olen huono puhumaan ryhmätilanteessa. Tradenomin kokeessa panostetaan enemmän valmistautumiseen, terveysalan kokeessa taas vain siihen hetkeen. Kummassa sitten pärjäisin paremmin, vaikea sanoa..

Hoitoalan kokeissa on oma matematiikan osuutensa, samoin englannin kielen. En suosittele hoitoalaa, jos et koe juuri sitä nimenomaan omaksi jutuksesi. Se ei ole helppoa.

Mistähän sulla on mielikuva, että tradenomeilla olisi huno työllisyystilanne?
Yli 90% saa valmistuttuaan oman alan töitä heti. Missä päin asut? Esin pohjanmaall on PULA tradenomeista.

Tradenomina sulla olis parempi palkka ja mahdollisuus ylentyä vaikka miten korkealle. Hoitopuolella tasaisen varma työ.
Mun mielestä liiketalous on sellaisten kovapäisten vähän " tunteettomien" business ihmisten ala.
Terveyspuoli enemmän naisille :)
Zemppiä!

[QUOTE="...";25692859]Valitse hoitoala, jos ei ole selkeää suosikkia. Alalla riittää ainakin töitä, kun taas tradenomeja on pilvin pimein työttömänä.[/QUOTE]

Mä niin toivon, että sellaiset "luin hoitajaksi kun en muutakaan keksinyt" -hoitajat hoitavat sinua ja kaltaisiasi (jotka suosittelevat hoitoalaa vaikkei se täysin omalta jutulta tunnu) ja me muut hoitajat sitten heitä, jotka haluavat hoitoa, jota tehdään myös sydämellä.

No on totta totta, että tradenomina voit ylentyä korkealle ja päästä isoihinkin rahoihin mutta..
Liiketalouteen haetaan paljon ja sitä pidetään sellaisena tasaisen varmana alana. Todellisuudessa opiskelijoista suurin osa on sellaisia "no mä hain tänne kun tää ny vaa kuulosti sillai niinku et niinku ois ok ja olin lukiossa hyvä matikas" tai sitten " kaupallinen ala kuulostaa aina niiiin hienolta" tyyppejä.
Jos haet liiketaloutta ja aiot menestyä, niin sulla pitää olla oikeasti kiinnostusta siihen mitä opiskelet. Olet talousalan ihminen ja business kiinnostaa sua myös koulu ulkopuolella, niin työllisyys ja hyvä palkka on taattu. Jos taas olet sitä, mitä suurin osa tuon alan opiskelijoista, niin älä hae.

Mua toi ala kiinnosti. Menestyin koulussa ja olin kiinnostunut asioista myös vapaa-ajalla.
Pääsin pian valmistumisen jälkeen jo esimiestehtäviin. Nyt palkka alkaa nelosella.
Mutta ne taina tavallisen tallaajat eivät ole menestyneet yhtä hyvin, vaan on esim. pankissa tiskillä.

Mä en sanoisi mitääb pankkineidin tai sihteerin töitä tradenomin työksi..
Kyl sulle töitä riittää kummassakin. Kuten jotkut jo sano, niin businesstyyppiä jos olet niin sit saat hyviä ja rahakkaita hommia.

No on totta totta, että tradenomina voit ylentyä korkealle ja päästä isoihinkin rahoihin mutta..
Liiketalouteen haetaan paljon ja sitä pidetään sellaisena tasaisen varmana alana. Todellisuudessa opiskelijoista suurin osa on sellaisia "no mä hain tänne kun tää ny vaa kuulosti sillai niinku et niinku ois ok ja olin lukiossa hyvä matikas" tai sitten " kaupallinen ala kuulostaa aina niiiin hienolta" tyyppejä.
Jos haet liiketaloutta ja aiot menestyä, niin sulla pitää olla oikeasti kiinnostusta siihen mitä opiskelet. Olet talousalan ihminen ja business kiinnostaa sua myös koulu ulkopuolella, niin työllisyys ja hyvä palkka on taattu. Jos taas olet sitä, mitä suurin osa tuon alan opiskelijoista, niin älä hae.

Mua toi ala kiinnosti. Menestyin koulussa ja olin kiinnostunut asioista myös vapaa-ajalla.
Pääsin pian valmistumisen jälkeen jo esimiestehtäviin. Nyt palkka alkaa nelosella.
Mutta ne taina tavallisen tallaajat eivät ole menestyneet yhtä hyvin, vaan on esim. pankissa tiskillä.

No taina tallaaja tienaa todennäkösesti sen 2000-3000erkkiä joka varmaan riittää ap:lle jos vaihtiksena on hoitoala.Toimistotyössä hyvät työajat ja Taina tallaajilla ei sen kummempaa vastuuta.

[QUOTE="mä";25692820]Hoitoalan kokeissa on oma matematiikan osuutensa, samoin englannin kielen. En suosittele hoitoalaa, jos et koe juuri sitä nimenomaan omaksi jutuksesi. Se ei ole helppoa.[/QUOTE]

Tää on ihan täysin koulukohtaista, ei mikään selviö. Samoin ku röntgen -puolelle ei oo mikään fakta että pääsykokeet sisältäis mitään tehtäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25693078:
Tradenomi on ehkä maailman turhin ja tylsin tutkinto. Harmittaa, että meni 3,5 vuotta hukkaan.

No tylsä se oli juu mutta täällä ei saa mitään hyviä työpaikkoja jos ei oo tutkintoa.mitä teet työkseni ja olisitko saanut sen ilman tutkintoa?

Jos haluaa työllistyä suht varmasti, niin rtg-hoitaja...

Minä en ole ns. hoitajatyyppiä. Silti saan aina erinomaista palautetta kanssani töitä tehneiltä ihmisiltä (ja olenpa potilailtakin palautetta saanut) siitä, miten upeasti potilaita kohtelen, miten kauniisti heidän kanssaan puhun, miten hienosti heitä kunnioitan, yms. Salaisuus on lyhyet potilaskontaktit ;). Vuodeosastolle en sopisi, röntgeniin kyllä.

Matematiikkaa en pelkäisi - minä ja matikka vihataan toisiamme, samoin minä ja fysiikka, silti olen pärjännyt pääsykokeissa erinomaisesti ja opinnoissa & käytännön työelämässä hyvin ko. asioiden suhteen. Ei ne sinänsä vaikeita juttuja ole, kun ovat kuitenkin niin käytäntöön sidottuja eivätkä jotain mitä pitää vaan opiskella mutta kukaan ei oikein tajua että miksi. Tai oli siellä hieman sellaistakin, mutta ei hirmu vaikeaa. Jos MINÄ läpäisin kurssit niin läpäisevät muutkin...mua ei ole siunattu fysiikka- tai matikkapäällä.

Palkkauskin on ihan jees. Ja on pääasiassa päivätyötä, halutessaan voi hakeutua vuorotyöhönkin. On vaihtoehtoja vaikka kuinka, ja jos joku asia alkaa työssä kyllästyttää niin voi vaihtaa modaliteettia. Moni vaihteleekin ihan päivittäin/viikoittain työpistettä eri vaihtoehtojen välillä, vrt. aina ja ikuisesti saman työpöydän takana istuminen...Mahdollisuus on toimia myös liike-elämässä röntgenhoitajana (ei kovin tunnettu tai yleinen mahdollisuus mutta olemassa se silti on) tai pienellä lisäkoulutuksella siirtyä opettamaan tai tietoliikenteen pariin.

Mulla on myös ajalta ennen AMK:ta hankittuna liiketalouden tutkinto, joka rinnastetaan nyk. tradenomin tutkintoon, ja se on kyllä ollut ihan turha minulla. Ei kiinnosta, ei.

No tylsä se oli juu mutta täällä ei saa mitään hyviä työpaikkoja jos ei oo tutkintoa.mitä teet työkseni ja olisitko saanut sen ilman tutkintoa?

No tällä hetkellä opiskelen yliopistossa, mutta tuon tradenomilapun jälkeen olen työskennellyt yhden puljun sisällä perehdyttäjänä, tiimiesimiehenä, ostoissa plannerina... kaikkea tappotylsää.

Mulla on myös ajalta ennen AMK:ta hankittuna liiketalouden tutkinto, joka rinnastetaan nyk. tradenomin tutkintoon, ja se on kyllä ollut ihan turha minulla. Ei kiinnosta, ei.

No ei edelleenkään rinnasteta merkonomia tradenomiin. :D

Mistä olet saanut kuvan että tradenomin pääsykokeet olisi vaikeat? :D Ne oli kyllä niiiiiin urpoille tarkoitetut kokeet ettei tosikaan :laugh: Olen urpo itsekin ;) En valmistautunut niihin muuten kuin käymällä englanninkielisen osion läpi, suomensin sen suunnilleen sanasta sanaan ja sitten huomasin että sen löytää netistä suomeksi valmiina :D Olisin todellakin pääsyt opiskelemaan mutta ei sitten kiinnostanutkaan ja jätin väliin.

[QUOTE="vieras";25694373]No ei edelleenkään rinnasteta merkonomia tradenomiin. :D
[/QUOTE]
Sano se mm. AMK:lle ja työkkärille, jotka todellakin on rinnastaneet opistotasoisen liiketalouden tutkinnon nykyiseen tradenomin tutkintoon. Ei se MUN idea ole ollut, ei se mun vika ole...

Wikipedia, tuo ylin tietolähdekin, sanoo näin: "Aiemman opistoasteen ja esimerkiksi nykyisen toisen asteen tutkintojen vaativuuseroja voi tarvittaessa selventää Tilastokeskuksen koulutusluokitusta käyttäen. Opistossa suoritettu merkonomin tutkinto katsotaan sen mukaan alimman korkea-asteen tutkinnoksi."

Kiitos vastauksista :) Kiva kuulla erilaisia näkökantoja, mutta vaikeaa on kyllä päästä lopputulokseen. Jotkut sanovat, että tradenomit ovat työttömiä, joidenkin mielestä ei. Kannattaa kuitenkin ennemmin opiskella tradenomiksi kuin merkonomiksi?

Niin ja siitä matikankokeesta, että minulle se tulee varmasti olemaan vaikea, koska katsoin vuoden 2006 pääsykoetta ja ne tehtävät vaikuttivat aika ylivoimaisilta :/

[QUOTE="Lila";25697819]

Niin ja siitä matikankokeesta, että minulle se tulee varmasti olemaan vaikea, koska katsoin vuoden 2006 pääsykoetta ja ne tehtävät vaikuttivat aika ylivoimaisilta :/[/QUOTE]

Mä en ole hyvä matikassa mutta nehän on suurimmaksi osaksi päättelytehtäviä ja sen semmoisia juttuja. Sanon kyllä ihan suoraan että jos et tajua pääsykokeiden tehtävistä mitään niin kannattaako lähteä ollenkaan liiketaloutta opiskelemaan??