Amk-opiskelijat opintotuesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adolfiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

adolfiina

Aktiivinen jäsen
15.05.2007
2 125
0
36
Osaisko joku auttaa, kun kelan sivuilta en vastausta löydä.

Eli kouluni alkaa 11.8. saanko jo elokuulta opintotukea vai vasta syyskuusta alkaen? Ja onko opintolainaa mahdollista nostaa jo elokuulta vai vasta syyskuulta?

Maksetaanko opintotuki etu- vai jälkikäteen?

Tukikuukausia on 9, eli kesä-, heinä- ja elokuu on tuettomia. Tähän voi kai anoa jotain poikkeusta jollain periaatteella..?
Maksusta en tiedä, eiköhän tule jälkikäteen niin kuin muutkin kelan rahat.

Mä en ainakaan saanut elokuulta tukea, koulu alkoi muistaakseni sinäkin vuonna just 11.8. kun amk-opintoni aloitin. Lainaa varmaan voisi saada, mutta eka täytyy hakea Kelalta se takaus ja sitten pankkiin neuvottelemaan.
Ja opintotuki maksetaan jälkikäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttulantäti:
Tukikuukausia on 9, eli kesä-, heinä- ja elokuu on tuettomia. Tähän voi kai anoa jotain poikkeusta jollain periaatteella..?
Maksusta en tiedä, eiköhän tule jälkikäteen niin kuin muutkin kelan rahat.

Kiva juttu olla elokuussa tuloton ja kuitenkin pitää koulussa käydä ja lapsista maksaa hoitomaksut. :( :( :(

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Mä en ainakaan saanut elokuulta tukea, koulu alkoi muistaakseni sinäkin vuonna just 11.8. kun amk-opintoni aloitin. Lainaa varmaan voisi saada, mutta eka täytyy hakea Kelalta se takaus ja sitten pankkiin neuvottelemaan.

Ensimmäinen maksupäivä siis lokakuussa?

Voi jee, miten mua jo alkaa potuttamaan koko opiskelemaan lähtö :/

Alkuperäinen kirjoittaja ninnika:
Ja tuet tulee aina kuun alussa eli oliskohan se eka maksupäivä 4.9.

Mutta eikö se opintotukikin makseta jälkikäteen, niin kuin kaikki Kelan tuet?

Eli sama periaate kuin töissäkin, eihän sitä ensimmäistä palkkaakaan saa heti työpaikkaan mennessään vaan vasta sit myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:

Ensimmäinen maksupäivä siis lokakuussa?

Voi jee, miten mua jo alkaa potuttamaan koko opiskelemaan lähtö :/

Jos en iahn väärin muista, niin se muistaakseni oli. Mutta onhan se voinut muuttua tai sitten tosiaan muisti mennyt tässä äitiyslomalla ja hoitovapaalla ollessa niin pahasti, että opintotuen saa etukäteen :xmas:
Kannattaa varmistaa Kelasta, onnea opintoihin :hug:

Yhteistyössä