amk-tutkinto aikuiskoulutuksena

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätietoinen

Vieras
Tietääkö kukaan onko amk-tutkinnon suorittaminen aikuiskoulutuksena päätoimista opiskelua? Suunnitteilla hakea aikuiskoulutukseen ammattikorkeakouluun. Meillä on pieni lapsi ja asuntolaina, joten en voi jäädä pelkän opintotuen varaan. Onko amk:ssa iltaopiskelu päätoimista vai olenko oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan? Tarkoituksena on myös tehdä viikonlopputöitä ja päivätöitä opintojen aikana.
Uusi lakimuutos päätoimisesta opiskelusta työttömyysturvalla vaatii TE-toimiston päätöksen että koulutus auttaa työtöntä pääsemään töihin. Luulen että minun kohdallani tätä ei näin tulkita koska työttömyysjaksoni ovat olleet lyhyitä, vaikka en työvoimatoimiston kautta ikinä ole töitä saanutkaan. Tavoitteena minulla on alan vaihto ja sitä kautta vakituisemman työn saanti. Nykyisellä alalla työt ovat projektiluontoisia ja siten määräaikaisia.

Ainakin mulla se oli päätoimista opiskelua 2000-luvun alussa, suoritin amk-tutkinnon aikuiskoulutuksena ja iltalinjalla. Olin tosin myös töissä, kuten itsekin aiot olla. Välillä kävin suorittamassa kursseja myös päivällä, kun sopi omiin aikatauluihin...

Alkuperäinen kirjoittaja Rohmu:
Ainakin mulla se oli päätoimista opiskelua 2000-luvun alussa, suoritin amk-tutkinnon aikuiskoulutuksena ja iltalinjalla. Olin tosin myös töissä, kuten itsekin aiot olla. Välillä kävin suorittamassa kursseja myös päivällä, kun sopi omiin aikatauluihin...
Sama juttu.

Luulisin, että päätoimiseksi lasketaan.

Käy kuitenkin jutskaamassa siellä työkkärissä vaikka et pitkäaikaisasiakas olekaan. Kerrot mikä sinua kiinnostaa ja pyydät lisäämään sen työllistymissuunnitelmaasi. Sitä ei tiedä vaikka saisitkin tarvitsemasi lausunnon. Laki on vasta tullut käyttöön eikä käytännöt ole vielä kovin vakiintuneet. :)

Sitä vähän pelkäsinkin. Vähän mietityttää oma jaksaminen, jos käy koko päiväisesti töissä ja opiskelee samalla. Haluaisin kuitenkin, että aikaa jäisi myös lapselle. Ansiosidonnaisella olis mahdollista tehdä vähemmän töitä ja saisi varmaan koulunkin nopeammin käytyä...

Olis mukavaa kuulla teidän tästä selvinneiden kokemuksia ja vinkkejä!!

Yhteistyössä