AMKn aloitus ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bööna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bööna

Vieras
Oon siis alottamassa syksyllä ammattikorkean, tarkemmin sanottuna sairaanhoitajaopinnot, mutta just eilen tein raskaustestin joka näytti plussaa :)
Raskaus on erittäin toivottu, esikoinen 3 vuotias. Mutta mietin vaan, että miten ne amkssa suhtautuu, kun heti kun ovesta astuu niin jo onkin maha pystyssä :D Onko muilla ollu vastaavaa tilannetta?

AMKista en tiedä. Yliopistossa ainakin oli ihan "normaalia". Tai siis ei siellä kaikki raskaana olleet, mutta jos oli niin siinäpähän oli. Amkissa toki opinnot on vähän suoraviivaisemmat, mutta en usko, että on mikään ongelma.

Luokkatoveri oli raskaana jo pääsykokeissa. Sai vauvan jouluna, ehti saada ensimmäisen lukukauden päätökseen. Jatkoi koulua jo seuraavana syksynä. Oli siis yhden lukukauden (kevät) poissa. Tosin hänellä oma äiti pystyi huolehtimaan lapsesta, joten ei mennyt vieraalle hoitoon.

Ei siinä mitään, jos ei toista lasta tule. Eräs ystäväni sai kaksi lasta amk-opintojen aikana. Toisen lapsen kohdalla opintoja piti jatkaa lapsen ollessa 5 kk. Aika joustamaton systeemi.

Itse olen päässyt amk:uun sisään ja ilmoitin heti olevani poissa ekan vuoden. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Onnea vaan teidän perheelle. =)

Ei ihan vastaavaa, mutta eräälle tutulle kävi ikävästi, kun päätti olla aloittamatta koulutusta raskauden takia. Nyt myöhemmin työvoimaviranomaiset ilmoittivat, että hän ei ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, koska ei ollut silloin 3 vuotta sitten ottanut koulutuspaikkaa vastaan.

Rohkeasti vaan koulua aloittamaan, ei ne siellä siitä ongelmaa tee.

Itse aloitin AMK opinnot luontoalalla 2008. Koulu alkoi elokuussa, tein positiivisen testin syyskuussa. Jäin koulusta pois maaliskuussa ja nyt keväällä aloitin hitaasti jatkamisen. Tarkoituksena alkaa nyt syksyllä kunnolla opiskelemaan :)

kiitti kaikille vastanneille. joo tuo joustamattomuus lähinnä mietityttikin, kun ei haluisi kauhean pientä laittaa hoitoon, mutta ehkä aika näyttää sitten miten kaikki sutviutuu. oon siis ollut jo 1½ vuotta poissaolevana aiempien opintojen (aivan eri alaa) vuoksi...

Yhteistyössä