Ammattikoulussa opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva amis?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva amis?

Vieras
Tässä oon vielä kahden vaiheilla, että suuntaisko peruskoulun jälkeen lukioon vai amikseen. Tuo lukion teoreettisuus ja työmäärä vähän hirvittää ja olen alkanut miettiä, jos sitä sittenkin päätyisi ammattikouluun.

Voisko siis joku amiksessa opiskeleva / amiksen käynyt kertoa, miten teoreettista opiskelu ammattikoulussa on? Onko kokeita, millainen arviointi, täytyykö tenttiä kokonaisia kirjoja ilman, että asioita on opetettu / opiskeltu tunneilla, onko paljon itsenäisesti tehtäviä kirjallisia töitä (esim. portfolioita, raportteja, tutkielmia tms.)? Työssä oppimista on, sen tiedän, mutta miten paljon on siis tuota koulun penkillä istumista ja kokeita? Ymmärrän kyllä, että vaihtelee paljonkin riippuen koulusta ja opiskeltavasta alasta, mutta jotain kokemuksia jos kertoisitte, niin helpottais tuota tulevaisuuden suunnittelua.

(Äiti käy täällä kaksplussassa, siks tulin tänne kyseleen. Jos joku ihmettelee, että mitä joku peruskoululainen täällä tekee. :) )

Lukiossa on enemmän tenttejä mut ammattikouluissa ollaan paljo tarkempia tunnilla läsnäolosta. Amis tietenki on paljon käytännönläheisempää ja lukiossa teoreettista; kirjoitetaan ja analysoidaan paljon asioita. Kirjoitetaan esseitä yms. Riippuu paljon mille alalle olet ajatellut hakea?

No itse kävin lukion ja amk:n, mutta jos nyt saisin valita uudelleen, menisin amikseen. Duunarien palkka on yleensä paljon parempi kun akateemisten. Lisäksi pääsee nopeemmin ja helpommin työelämään.

Kirjoituksesi perusteella sanoisin, että lukio on sinulle sopivampi paikka. Tietysti voisit valita sellaisen ammattikoululinjan, jolla voit suorittaa myös lukio-opintoja. Vai meneekö liian rankaksi?

Niin, ja sehän tässä onkin ongelma, kun en oikein vielä tiedä, mikä ala kiinnostais. Onko amiksessa miten paljon tarjolla ylioppilaspohjaisia linjoja, ja valmistuuko niistä sit nopeammin kuin peruskoulupohjaisilta? Siis otetaanko noita lukio-opintoja minkä verran huomioon esim. yleisaineissa? (Vaikeeta on :( )

Jos et ole varma, kumpaan opinahjoon menisit, niin ehdottaisin kaksoistutkintoa - molempi parempi. Itse opetin pari vuotta äidinkieltä ja vieraita kieliä amiksessa liiketalouspuolella, ja kyllä siellä kieliopit käydään läpi siinä missä lukiossakin. Ammattipuolen sanasto (ruotsi ja enkku) oli mielestäni melko vaativaa; ko. kielten kirjoissa tunnuttiin painotettavan enemmän termien opettelua kuin yleisen kielitaidon hallintaa. Muita liiketalouspuolen oppiaineita/kursseja sivustaseuranneena täytyy sanoa, että osa niistä vaikutti menevän minulta yli hilseen (vaikka olin itse lukiossa kunnon hikari), mutta jotkut taas vaikuttivat turhalta pilipalilta. Oma neuvoni olisi, että kannattaa olla todella motivoitunut ja varma, jos meinaa valita jonkin tietyn alan - mutta voihan sitä aina vaihtaa, jos tuli tehtyä väärä päätös (tosin siinä menee vuosi "hukkaan", mutta onko sekään niin paljon ihmiselämässä). Jos haluaa vielä mietiskellä, niin ehdottaisin lukiota - ottaa sitten vaikka vähän rennommin, jos työmäärä tuntuu liian rankalta (ts. ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen). Hmm, toivottavasti tästä oli jotain apua :)

Juu oli apua :) Taidan mä mennä sinne lukioon ainakin vuodeks kattelee, jos sitä sitten vaikka keksis että mikä musta isona tulee. Kerkeehän sinne amikseen sitten myöhemminkin, jos se tuleva unelma-ala valkenee siinä lukiossa hikoillessa. :p

Yhteistyössä