Ammepesusta suihkupesuun siirtyminen taaperolla, miten te pesette kun minusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
toi ammepesu on NIIN helppo ja suihkuttelu päälle. Mä kun tykkään että pestään kunnolla tukka ja jokapaikka eikä vaan vedellä suihkasta ja varsinkin kesällä kun hiekkaa yms. on sit joka paikassa. Tuntuu vaan niin työläältä ja hankalalta pestä lasta suihkun kanssa!!!

Ja turha tulla niitten urputtajien että omg mikä ongelma jne. Ongelmia on ihan riittämiin ja TÄÄ on pienin niistä, että se siitä. Mutta miten te pesette siis mukulan (ihan rautalangasta). Miten pyllyn pesu, vedelläkö vaan suihkutatte sinnepäin ja muu juttu vaan niin että kylpysaippuaa tukkaan ja sen suihkuttelu pois? Vain hierotteko ihan saippuaa joka paikkaan käsivarret, varpaat jne.? KUn ammeessa on niin helppoa pestä sillain kokonaan hyvin kun pyllypesun ensin lavuaarin päällä tehnyt.

Pesettekö jollain pesusienellä vai vaan käsin saippuoiden. Mulle kun ei riitä mikään pelkällä vedellä suihkuttelu, edes lapsen pesussa. Mulle puhtaus on tärkeetä - vittuilijat voi jättää vastaamatta.

Lapsi seisoo suihkun alla ja pesen hänet normaalisti pesulappua käyttäen saippualla. En nyt osaa tuon tarkemmin selostaa. Mielestäni se suihkussa peseminen on huomattavasti helpompaa kuin ammeessa peseminen.

Meillä tyttö 1v8kk pestään pelkällä vedellä, aina on tullut puhtaaksi, eivätkä hiukset ole likaisen näköiset, vaikka olisi monta päivääkin pesemättä. Pyllyn pesen suihkussa ollessa niin, että olen itse kyykyssä toinen polvi koukussa. Otan lapsen siihen jalkani päälle, nostan lapsen toista jalkaa ja sitten päästän vettä.

[QUOTE="vierailee";26210140]Lapsi seisoo suihkun alla ja pesen hänet normaalisti pesulappua käyttäen saippualla. En nyt osaa tuon tarkemmin selostaa. Mielestäni se suihkussa peseminen on huomattavasti helpompaa kuin ammeessa peseminen.[/QUOTE]

Mikä on pesulappu? Tarkoitatko sientä? Vai sellanen kangasläpyskä? Entä pyllypesu?

Meillä ei ole oikeastaan kumpaakaan lasta pesty ammeessa koskaan. Vaikka silloin tällöin kylvyssä ovat käyneet, on varsinainen pesu tehty aina suihkussa. Mua jotenkin ällöttää ajatus että pestään sellaisella vedellä missä on jo lilluttu ties kuinka kauan ja joka on likaantunut.

Siis suihkussa on käyty ihan niinkuin aikuisetkin. Samanlaisesti sä varmaan itsesi saippuoit, peset takapuolesi ja muut paikat. Eikä se lapsellakaan eroa muuten kuin että suihkussa on pystyasennossa kun ammeessa istuu. Toki pyllyn voi pestä edelleen lavuaarin päällä jos se tuntuu helpommalta. Tavalliseen tapaan saippuoidaan, pestään hiukset jne. Ei sen kummempaa. Lattialle vaan hommattiin sellainen liukuestematto missä on hyvä seistä eikä liukastu.

kyllähän sä voit hyvin taaperoakin kylvettää jos suihku tuntuu riittämättömältä.
meillä käydän varsinkin kesäisen melkeen joka ilta suihkussa niin saa hiekat ja pölyt nopsaan pois. käytännössä siis niin että suihku on päällä ja leikkivät siinä suihkun alla jonkun 5min, sitten suihkutan puhtaaksi. kylvyssä käydään noin kerran viikossa, missä likoavat sitten puhtaaksi, se on ihan mukava leikkihetki, mutta aikaahaan siihen menee.. uimassa käydään kerran viikossa, samoin saunassa.

pyllyn pesen joko niin että istuu pöntöllä ja suihkuttelen käsisuihkulla. tai sitten suihkun yhteydessä niin että lapsi pyllistää niin saapi suihkuteltu. saippuaa ei käytetä, minusta se on ihn turha, kuivattaa vaan ihoa. hiukset oon pessy lastenshamppoolla kerran viikossa, en tiä oisko sillekään tarvetta.

[QUOTE="vieras";26210160]Mikä on pesulappu? Tarkoitatko sientä? Vai sellanen kangasläpyskä? Entä pyllypesu?[/QUOTE]

Pesukinnas kai olisi oikeampi sana ja on samantyylinen kuin sieni,mutta ei niin karhea. Pyllyn pesen ottamalla taaperon käsivarrelle ja saippuan kanssa suihkutan pyllyn puhtaaksi.

[QUOTE="vierailee";26210169]Pesukinnas kai olisi oikeampi sana ja on samantyylinen kuin sieni,mutta ei niin karhea. Pyllyn pesen ottamalla taaperon käsivarrelle ja saippuan kanssa suihkutan pyllyn puhtaaksi.[/QUOTE]

Ok, pitää ostaa ainakin kesäksi sellainen. Kuulostaa hyvältä tavalta.
Joku sanoikin että samalla tavoin kuin itsensä, mutta kun mä pesen oman alapäänikin aina sinne soveltuvalla pesuaineella. Ja mua inhottaa ajatus ettei pesis peppuvakoa kuin suihkauttamalla vettä (pesen iteltänikin ihan pesuaineella ja kädellä ja tottakai kädet sen jälkeen ja sitten siirryn jalkoihin). Taaperon pyllyn vielä vois pestä lavuaarin päällä ennen suihkua, mutta miten sitten isomman pyllyn että saa sen pyllyvaonkin puhtaaksi. Oikeesti mua inhottaa etteikö kakan jälkeen (Vaikka kuinka on hyvin pyyhitty, tietysti) muuten pestä päivän päätteeksi kuin vedellä suihkutellaan. Itsellä ja lapsella. Mulla on itelläkin puhdas olo vain sillon kun se pyllyvakokin on pesty! Ja joo tää liittyy mun suolisairauteen eli joskus montakin kertaa päivässä tulee tavaraa ja joskus saa pyyhkiäkkin sen sataan kertaan ja aina iltasin haluan sen puhtaan olon ja saan sen vain kunnolla pesemällä.

Joten sitä ongelmaa on joka on tehnyt tän puhtausasian tärkeeksi, ja vittuiluja en kestä yhtään.

[QUOTE="vieras";26210219]Ok, pitää ostaa ainakin kesäksi sellainen. Kuulostaa hyvältä tavalta.
Joku sanoikin että samalla tavoin kuin itsensä, mutta kun mä pesen oman alapäänikin aina sinne soveltuvalla pesuaineella. Ja mua inhottaa ajatus ettei pesis peppuvakoa kuin suihkauttamalla vettä (pesen iteltänikin ihan pesuaineella ja kädellä ja tottakai kädet sen jälkeen ja sitten siirryn jalkoihin). [/QUOTE]

Se olin minä joka sanoin että samalla tavalla peset kuin itsesi, enkä nyt ymmärrä miten lapsen alapään pesu on jotenkin niin eri asia kuin omasi. (Ja tämä ihan ilman vittuilua). Siis kyllä mä pesen noitten 2 v ja 4 v alapäät ihan kädellä ja vedellä, paikka vaan ei ole enää lavuaarin päällä kuten vauvana. Meillä on käytössä pesuaineena Erisan tai se Neutral missä ei ole väriaineita, hajusteita tai muitakaan niin silläkin voi pepun pestä ihan hyvin.

Pelkällä vedellä pestään meillä. Hiukset pestään shampoolla, mutta ei joka suihkutuskerta. Ei lapsen iho ole niin likainen,että se vaatii vaahtoa ja hankausta. Pyllynpesun suoritan niin, että pyydän lasta kumartumaan eteenpäin ja suihkutan sitten kädellä auttaen. Jos olen itsekin suihkussa samaan aikaan (aika monesti olen), olen lapsen takana ja nostan lapsen jalan polvitaipeesta jalkaa ylös, jotta pääsen suihkuttamaan jalkojenvälin.

[QUOTE="Vieras";26210243]Pesen lapsen samalla lailla kun itsenikin ja sitten huudan miehelle, että tule hakemaan lapsi. Sen jälkeen käyn itse suihkussa.[/QUOTE]

Alapesuun käy esim. Natusan® mild care top-to-toeTM wash

Ihan pienestä käyty suihkussa. Aluksi mulla oli muovinen puutarhatuoli suihkussa jossa istuin ja harso oli reisillä ja vauva siinä ettei liu´u lattialle. Sitten kun tarpeeksi iso että osaa seistä niin normisti suihkussa, pepa pesty niin että lapsi kumartuu kädet lattiaan ja suihkutetaan. Heti kun on älliä sen verran päässä että ymmärtää niin voi itse alkaa pestä pepaa ja varpaat

No mikäs pakko se on suihkussa käyttää, voihan sitä peseytyä kylvyssäkin, ei kai siihen mitään ikärajaa ole? Tietysti jos ei kotona ole isoa kylpyammetta niin koko tulee jossain kohtaa vastaan. Mutta ainakin meidän 3-vuotias peseytyy vielä aina kylpyammeessa, lopuksi suihkuttelemme saippuat ym. pois. Suihkussa käydään aina vaan ns. pikapesulla, just jos on vaikka hiekkainen.

Ja siis miten se pyllynpesu on ongelma? Suihku toiseen käteen ja toisella kädellä pestään sitä pyllyä kun lapsi seisoo, voi ottaa vaikka äidin jalasta tukea. Tosin jos lapsi ei osaa pyllistää niin voi kai se silloin olla hankalampaa, meillä tuo esikoinen on niin laiha ja sillä on niin pienet kankut että hyvin saa pestyä välistä vaikka ei pyllistäisikään... :)

Suihkussa, samoilla aineilla kuin itsenikin. Olen tosin atoopikko, minkä vuoksi joudun käyttämään mietoja tuotteita. Ainakin itselläni pelkkä vesi kuivattaa ihoa enemmän kuin mieto, kosteuttava suihkugeeli. Muksulla on tosi hyvä iho. Kakkavaipan vaihdon yhteydessä pestään aina miedolla saippualla, joten en pese suihkussa erikseen, huuhtelen vain.

[QUOTE="vieras";26210219]Ok, pitää ostaa ainakin kesäksi sellainen. Kuulostaa hyvältä tavalta.
Joku sanoikin että samalla tavoin kuin itsensä, mutta kun mä pesen oman alapäänikin aina sinne soveltuvalla pesuaineella. Ja mua inhottaa ajatus ettei pesis peppuvakoa kuin suihkauttamalla vettä (pesen iteltänikin ihan pesuaineella ja kädellä ja tottakai kädet sen jälkeen ja sitten siirryn jalkoihin). Taaperon pyllyn vielä vois pestä lavuaarin päällä ennen suihkua, mutta miten sitten isomman pyllyn että saa sen pyllyvaonkin puhtaaksi. Oikeesti mua inhottaa etteikö kakan jälkeen (Vaikka kuinka on hyvin pyyhitty, tietysti) muuten pestä päivän päätteeksi kuin vedellä suihkutellaan. Itsellä ja lapsella. Mulla on itelläkin puhdas olo vain sillon kun se pyllyvakokin on pesty! Ja joo tää liittyy mun suolisairauteen eli joskus montakin kertaa päivässä tulee tavaraa ja joskus saa pyyhkiäkkin sen sataan kertaan ja aina iltasin haluan sen puhtaan olon ja saan sen vain kunnolla pesemällä.

Joten sitä ongelmaa on joka on tehnyt tän puhtausasian tärkeeksi, ja vittuiluja en kestä yhtään.[/QUOTE]

Tämä ei ole vittuilua, mutta en nyt ihan ymmärrä mikä tässä on ongelma? Jos inhottaa takapuolen pesu pelkällä vedellä, niin mikset pese sen lapsen takapuolta pesuaineella, kuten itseltäsikin?

[QUOTE="inni";26210355]Tämä ei ole vittuilua, mutta en nyt ihan ymmärrä mikä tässä on ongelma? Jos inhottaa takapuolen pesu pelkällä vedellä, niin mikset pese sen lapsen takapuolta pesuaineella, kuten itseltäsikin?[/QUOTE]

onnistuuhan toi peban pesu lapselta vielä (vaikka muuten käytäs suihkussa) kun vielä voi lavuaarin päällä pestä. Mutta sitten kun jo isompi ja vain suihkussa käynti. No en mä tiedä mitä mä siinä oikein nään vaikeeksi - kai sen miten se pysyy siinä kun pitäs nostaa toista jalkaa ees vähän kun pesee pyllyvakoa. No varmaan toi (olikohan Oiskun suosittelema) liukastumisenestomatto (olipa sanahirviö...) ja seinästä kiinni, kai. Jos vain seistä tököttää ei siinä peppureikää saa putsattua ja minusta pelkkä veden suihkutus ei siis riitä.
Ja tossa ammeessa niin helppo varvasvälitkin lapselta pestä kun istuu ja jalat on suorana. Tuntuu jotenki hankalalta seistessä pestä, mä en siinäkään oikein ymmärrä pelkkää vedellä huljuttelua.

Ja kun joku sanoi ettei lapsen iho niin likainen ole että pitäisi saippualla pestä, kyllähän se just lapsella taitaa enempi ainakin kesällä likainen olla kun aikuisella kun rymyävät pihalla. Kyllä siinä hiekka, multa ja nurmi pöllyää. Ja linnunkakkoja kun on jokapaikassa vaikka kuinka yrittää silmällä pitää ettei astu tms. päälle.

Minusta nyt vaan ei pelkkä vedellä suihkuttelu riitä ja ton ammekylvyn oon kokenut tosi helpoksi ja lapsikin tykkää, mutta eihän sitä loputtomiin voi jatkaa, kai ny vähintään 5v jo pois vauvanammeesta ;) taitas olla jo jalatkin liian linkussa vaikka meillä sellanen iso amme onkin...

Seisoo suihkun alla, pesen ensin tukan ja huuhdottua muun kropan. Levitän aineen kunnolla ja huuhdon. Sama tyyli sillon taaperona ja nyt 4v. Koskaa ollu hankalaa eikä mitenkään epäpuhtaampi lopputulos kun ammepesussa. Kesällä usein ensin likoaa ammeessa ja sitten pesen suihkussa aineella. Jää se likakerros aammeeseen. Ja lapsi oli jo taaperona kova tonkimaan pihalla hiekkiksellä jne että todellakin oli/on likainen kesät vaatien ainepesua että saa kaiken lian pois. Kamala ois pukea puhtaisii sellasta harmaata vain vesipestyä lasta.

Viimeksi muokattu:
Seisoo suihkun alla, pesen ensin tukan ja huuhdottua muun kropan. Levitän aineen kunnolla ja huuhdon. Sama tyyli sillon taaperona ja nyt 4v. Koskaa ollu hankalaa eikä mitenkään epäpuhtaampi lopputulos kun ammepesussa. Kesällä usein ensin likoaa ammeessa ja sitten pesen suihkussa aineella. Jää se likakerros aammeeseen. Ja lapsi oli jo taaperona kova tonkimaan pihalla hiekkiksellä jne että todellakin oli/on likainen kesät vaatien ainepesua että saa kaiken lian pois. Kamala ois pukea puhtaisii sellasta harmaata vain vesipestyä lasta.

Tuota miekii ihmettelin että joku sanoi ettei lapsen iho oo likanen...kesällä ainaki on ja vaatii kyllä ihan kunnon saippuoinnin tavalla tai toisella. Ammeessa saa ainakin hyvin.

No meillä käy 4v ja 6v vielä kylvyssä kylpyammeessa. Ja on tuo ekaluokkainenkin vielä joskus kylpyammeessa istuskellut, ovat pienikokoisia. Mutta vaikka lapset kylvyssä käyvätkin niin pesut on silti jo monta vuotta tehty suihkun alla. Meillä on sellainen matto suihkussa ettei liukastu, vaikkei sitä joka kerta edes käytetä. Peppu pestään niin että lapsi pyllistää, varpaat kun pestään niin pitää seinästä tai äidistä kiinni. Ihan samallalailla pesen kun itseni. Ja silloin kun olivat vauvoja niin pesut onnistui suihkussa ihan omassa sylissä, parin kk ikäisestä alkaen.

no meillä on istuttu suihkun alla ja siinä saippualla sitten pesty (ollaan siis käyty yhdessä suihkussa yleensä)
pyllyn pesu isommalta lapselta on tehty ihan pöntöllä käsisuihkun kanssa ja suihkussa tietty saippualla
kyllähän tuo jäbä 5v vieläkin mielellään kylpee että eihän se ole mikään pakko luopua kylvetyksestä vaikka taapero onkin..

A) Jos tykkäätte ammepesusta niin jatkakaa sitä! Meillä kävi lapsi varmaan 6-vuotiaaksi asti ainakin silloin tällöin "vauva"ammeessa. Toki tuossa iässä suihku oli jo helpompi, mutta isoa ammetta meillä ei ole ja lapsi tykkäs kylpeä.

B) Teillä varmaan on käsisuihku wc:ssä? Sillä suihkautat pöntön päällä kakan jälkeen ja pyyhit huolellisesti. Ei silloin sit tartte enää sen tarkempaan suihkussa välttämättä pestä. Suihkuttelette vaan ja lapsikin voi vähitelleen itse opetella pesemään. Liika pesukin voi aiheuttaa herkästi ongelmia.

Mun lapsia ei saippualla voi pestäkään,ihonsa kuivuu niin. Rasvalla pestään isommat liat, vedellä huuhdellaan päivittäin. Tukat shampoolla aina välillä.

Mutta käytännössä suihkussa ihan tavalliseen tapaan.

Yhteistyössä