Annanko poistaa kohdun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja odottelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

odottelija

Vieras
Minulla on isohko myooma, joka tullaan poistamaan. Samalla menee myös kohtu - tai sitten ei. Eli lääkäri ehdotti, että kannattaisi poistaa kohtu samalla.
Täytän kohta 45, ei lapsia. Myooma vaivaa, se on poistettava, asia selvä. Mutta miten tuon kohdunpoiston kanssa, kannattaako vai ei? Haluaisin kuulla muiden kokemuksia.
Lääkäri esitteli vain toimenpiteen hyviä puolia kuten että kuukautistet jäävät pois jne. On kyllä mahdollista pyytää vain myooman poistoa. Myooma on iso, ja hän sanoi että leikkaus tehtäisiin joka tapauksessa vatsan kautta, koska alakautta ei saisi niin isoa myoomaa pois... Tosin hän ei ollut vielä leikkaava lääkäri, vaan vasta tutkimuksen tehnyt ja jonoon laittanut gynekologi. Kokenut kylläkin.

Olin ensin aikeissa suostua suoraan kohdunpoistoon, mutta sitten tapasin ystävän, joka kertoi että se oli ollut hänelle huono ratkaisu. Kohdun puuttumisen kuulemma tuntee, koska se on naisen tukielin. Iso lihas siis, jonka "kuuluu olla" siinä missä se on... Suositteli etten anna poistaa kohtua ellei ole ihan pakko. Ja sanoi, että mieskin tuntee sen seksissä...?

Miten on, olisi tosi kiva kuulla kokemuksia, tässä kun on päätettävä suuntaan tai toiseen...

Lisäisin, että onko kohdunpoistosta seurannut painonnousua tai virtsanpidätysvaikeuksia? Ystäväni sanoi, että hänelle tuli ensin vatsaan "kuoppa" ja sitten siihen alkoi kertyä rasvaa...
Hän koki muutokset aika isoina ja siis ikävinä.
Virtsanpidätysvaikeuksista olen lukenut, että niitä on hiukan enemmän naisilla joilta on kohtu poistettu kuin muilla. Ja että ilmenevät vasta muutaman vuoden päästä toimenpiteestä.

"Ja sanoi, että mieskin tuntee sen seksissä...? "

Olin vasta poistoleikkauksessa ja olen kyllä ystäväsi kanssa erimieltä.
Tuo lause että mies tuntee sen seksissä. Onko se perustelu päätöksellesi poistattaa kohtu vai se että sinun vointi tulee paremmaksi eikä suinkaan vie seksihaluja ?

Toiseksi mieti sitä että nuo myoomat kuulemma uusivat helposti ja uskon näin että mikäli kohtu on paikallaan se tapahtuu herkemmin...tähän ei ole minulla mitää faktaa esittää mutta näin maalaisjärjellä ja olen kuullut-tiedoilla.
Ystäväsi väittää että kohtu on tukena elimistössä se varmaan pieneltä osin pitää paikkaansa mutta en usko että siellä silti sisuskalut hölskyy valtoimenaan. Tunnen todella monta naista jolle on tuo leikkaus tehty ja KAIKKI ovat sanoneet että elämäsi tulee helpottumaan toivuttuasi leikkauksesta.
Nyt minulla on aikaa leikkauksesta tasan kolme viikkoa enkä kadu pienimmässäkään määrin päätöstäni.

Ystäväsi kertoi että vatsaan kertyi rasvaa no se on varmasti totta jos sitä suun kautta sinne lähettää eikä liiku riittävästi.

Tässä minun ajatuksianí mutta täytyy muistaa että jokainen tekee kohdallaan päätöksen ja se jos jollekkin tulee jotain kompilkaatioita ne on NIIN yksilöllisiä ei niitä voi yleistää mutta nämä omat mietelmäni on omia kokemuksia ja päätelmiä monien kokeneiden naisten ajatuksia mm. oma äitini jolle tuo leikkaus tehtiin 30 vuotta sitten eikä mitään ongelmia ole tullut.

Ilmeisesti täällä ei kukaan muu laita faktatietoja,joten totean taas saman asian, että kolmasosa naisista kärsii eriasteisia komplikaatioita. Nämä virtsaamisongelmat tulevat viiveellä, vuoden tai parin vuoden päästä, kohdun poistossa operoidaan niin lähellä virtsarakkoa, että osalle tulee pitkäaikaisvaikutuksia. Kohtu on myös lihas, ja kohtua irrotettaessa joudutaan irrottamaan myös kohdun kannattimet ja kiinnittämään leikattu kudos uudelleen. Sinä teet päätöksen viime kädessä.

Itselläni poistettiin isojen myoomien takia kohtu avoleikkauksella parisen vuotta sitten. Toipuminen oli rankkaa, muttei ylivoimaista. Tärkeätä olisi olla suhtkoht hyvässä kunnossa ja lihakset timminä kun menee niinkin isoon leikkaukseen, silloin kuntoutuminen sujuu iisimmin.

Seksi sujui hyvin, kun sen aika tuli sopivaksi (parisen kuukautta vei...)
enkä ole huomannut mitään tunto- tai kykyongelmia siinä. Päinvastoin, nyt ei koske eikä vuoda, mikä vei aikaisemmin halut minimiin. Ei virtsankarkailuakaan ole enää, kun myooma ei paina rakkoa.

Alapään lihasten jumppa on hyvä keino pitää paikat kunnossa (kuten leikkaamattomillakin on hyvä), ns. ilolihasta löytyy leikatultakin :)
Höpsis, älä pelkää. Joskus on pakko taipua terveyden tähden, muttei taittua.

Olen lähes samassa tilanteessa kuin ketjun aloittaja, jokseenkin saman ikäinen eikä myöskään lapsia. Minulla on isohko myooma kohdun takaosassa, joka ilmeisesti painaa jonkin verran virtsarakkoa, muuta riesaa siitä ei ole. Pelkona tietysti on, että se jatkaa kasvamista.

Minulle vain annettiin ainoaksi hoitovaihtoehdoksi kohdunpoisto, mihin en aio missään nimessä suostua ainakaan näillä oireilla. Voinko kysyä, mistä päin Suomea olet (minä Helsingistä)? Olisitko menossa leikkaukseen julkiselle vai yksityiselle puolelle?

Minulta poistettiin kohtu 3 kk sitten myomien vuoksi. Olen hiukan sinua nuorempi, eikä olisi tullut mieleenikään poistattaa vain myomia (2kpl). Nehän tuppaavat kuitenkin kasvamaan uudestaan ja olin sitä mieltä, että kun avoleikkaus tehdään, niin samalla pois koko kapistus.

Minun mieheni ei ainakaan ole valitellut seksin menneen huonommaksi. Itse koen sen parantuneen, jatkuvat vuotohäiriöt eivät enää häiritse ja orgasmi tulee niin kuin ennenkin.Nautin suunnattomasti, kun ei tarvitse kuukautisveren kanssa läträtä.

Itselläni ei ollut mitään komplikaatioita leikkauksessa, eikä sen jälkeen. Niitäkin tietysti joskus tulee, muttei kuitenkaan jokaiselle.

Eniten kohdunpoiston jälkeen inkontinenssivaivoista kärsivät ne, joilta kohtu on poistettu alakautta.

Kyllä niitä "korsetin" lihaksia voi treenata hyvin ilman kohtuakin.

Kirjoitin tämän saman jo tuonne toiselle palstallekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Laitan faktaa:
Ilmeisesti täällä ei kukaan muu laita faktatietoja,joten totean taas saman asian, että kolmasosa naisista kärsii eriasteisia komplikaatioita. Nämä virtsaamisongelmat tulevat viiveellä, vuoden tai parin vuoden päästä, kohdun poistossa operoidaan niin lähellä virtsarakkoa, että osalle tulee pitkäaikaisvaikutuksia. Kohtu on myös lihas, ja kohtua irrotettaessa joudutaan irrottamaan myös kohdun kannattimet ja kiinnittämään leikattu kudos uudelleen. Sinä teet päätöksen viime kädessä.

"että kolmasosa naisista kärsii eriasteisia komplikaatioita. "

Näin ollen kaksi kolmannesta nauttii että ainaiset kivut ja jatkuvat vuodot yms. ovat poissa.
Asian siis voin nähdä niinkin onko" lasi puoliksi täynnä vai vajaa " siis positiivisesti.

Minä (ketjun aloittaja siis) olen Espoosta, ja leikkauspaikka tulee olemaan joko Jorvi tai Kätilöopisto. Sitäkin tulee tietysti mietittyä, että onko hoidon taso kummassakin sama... vakuutettiin kyllä olevan.

Minulla myooma on ilmeisesti kasvanut viime aikoina sillä oireet ovat lisääntyneet parissa kuukaudesa valtavasti. Painontunne ja jopa lievät kivutkin. Pullottaa maha. Viime päivinä olen miettinyt, pitäisikö leikkausta aikaistaa, sillä jos kivut tästä lisääntyvät - vielä ei hätää - niin... Myoomathan eivät yleensä kivulla oireile, mutta yksilöllistä sekin on. Ilmeisesti se painaa jotain elintä.

Selkäkipuja minulla on myös, tosin syynä muukin, myooma kuulemma saattaa pahentaa niitä kun on lähellä selkärankaa kiinni kohdunseinämässä. Sekin on kiva, että leikkauksen jälkeen selkä helpottuu.

Päätös kohdunpoistosta on tosi vaikea. Mielipiteitä on suuntaan tai toiseen. Eniten minua huolestuttaa tosiaan nuo VIIVEELLÄ ilmenevät virtsaongelmat. En haluaisi vaippojen kanssa kulkea ihan vielä!

Komplikaatioita leikkauksen jälkeen on kyllä kolmasosalla, ainakin sen tutkimuksen mukaan minkä netistä luin. Mutta ne tarkoittivat siinä kyllä vain että "lieviä", ohimeneviä kuten sairaalabakteeri ym. yleisiä leikkauksiin liittyviä. Vakavampia kuten että virtsarakko tai suolisto vaurioituisi leikkauksessa on vain 2-3 prosentilla. Mutta virtsaongelmat, jotka myöhemmin ilmenevät, eivät kuulu kyseissä tutkimuksessa tarkoitettuihin komplikaatoihin. Muistaakseni virtsaongelmia oli 40 % yleisemmin niillä, joilta oli kohtu poistettu, kuin muilla. MIten yleisiä virtsaongelmat muuten ovat en tiedä, ehkä 40% lisäys ei siis kokonaisriskiä paljon kohota...

On se vaikeaa! Hyvä puoli tietysti on että pääsee ylipäätään johonkin hoitoon näiden vaivojen vuoksi. Turvassahan tässä ollaan kuitenkin pääpiirteittäin, nyky-yhteiskunnassa. Ennen vanhaan myoomat jätettiin silleen...

Ja lisähuoli, en tiedä miten aiheellinen: En haluaisi leikattavaksi heinäkuussa, koska se on yleistä loma-aikaa, ja sairaaloiden vakituiset, kokeneimmat lääkärit lomailevat! Tilalla huseeraavat kokemattomammat sijaiset... Mitenkään haluamatta mollata nuorempia ja aloittelevia, jotka voivat olla huolellisempiakin kuin rutinoituneet konkarit, niin pelottaa, koska kyllähän kokemuksella on jotain merkityistä näinkin isossa leikkauksessa.

Tuo ettei halua kesäkuukausina leikkaukseen on yleistä. Hyvin monet potilaat siirtävät leikkauksen syksyyn, mikäli mahdollista, kiireellinen hoito on asia erikseen.

Hyvin tutulta tuntuu tuo kipuilu josta kerrot.
Minun isoin myoomani oli aluksi pahanlaatuisen oloinen ja tuumori-epäilyn alla, kunnes patologi leikkauksen jälkeen poisti sen pelon. Se oli kohdun ulkopuolella isona varrellisena möhkäleenä, joka oli osittain työntynyt vatsaonteloon. Välillä kipuili selkään, välillä vatsapuolelle ja rakkoon. Vatsa oli minullakin pallomainen. Välillä vuotoili viikkoja runsaasti ja aina oli pelko sen kiertmisestä kuolioon.

Kyllä elämä helpottui toivuttuani.

Lisään vielä sairaskertomustani. Tuossa leikkauksessa minulla todettiin että toisessa munasarjassa oli endometrioosia jonka vuoksi se poistettiin mutta onneksi toinen jäin eli vältyin lääkitykseltä. Tätäkään en olisi tiennyt ennen leikkausta.
Kuten olen kertonut olen erittäin tyytyväinen tilanteeseeni.
Tuosta kokemattomasta lääkäristä. Minulla oli opiskeleva lääkäri leikkaamassa mutta mukana oli kuulemma hyvinkin kokenut lääkäri. Uskon myös näin että nämä opiskelevat voivat olla myös tarkempia.