Annatko lapsesi valita leikkikaverit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Annatko lapsesi valita leikkikaverit itse ja antaisitko tällöin lapsesi hyljeksiä jotakuta?

Jos on 3 lasta, jotka kaikki leikkivät keskenään ja kaksi alkaakin leikkiä yhteistä leikkiä ja jättää yhden sivuun, antaisitko oman lapsesi jättää sen yhden sivuun?

Entä jos oma lapsesi jää varjoon?

Ihan ovat itse valinneet, välillä hyljeksineet, välillä tulleet hyljeksytyksi ja oppineet kaveruutta.

Ups. Yhteen perheeseen en vienyt lapsia sen ensimmäisen käynnin jälkeen. Lapset olivat suloisia, mutta perhe oli jopa minun mielestä liian erikoinen fanaattisine kasvatusperiaatteineen, hyperaktiivisine verkostomyyntiharrastuksineen ja ties mistä peräisin olevine rukousmenoineen.

Useimmiten annan valita, mutta siitä en tykkää, että yksi jää porukasta pois vaikka haluaisi leikkiin mukaan.

Meidän pihassa leikkikavereita riittää kyllä jokaiselle, vaikka jotkut kaksi lasta haluaisivatkin leikkiä ihan kahdestaan.

noin se on aina mennyt. tiedähän mistä sanonta kolmaspyörä tulee. en hyväksy leikkien ulkopuolelle jättämistä, mutta lapsia ei voi pakottaa leikkimään jonkun kanssa. varsinkin isompien kohdalla se on mahdotonta. pienempiä voi aina ohjastaa paremmin. olen oman lapseni "opettanut" ettei tee liian isoa numeroa siitä että ei "kelpaa"mukaan. JOnakin päivänä leikit sujuu ja toisena taas joku muu on kivempi. nämä on niitä sosiaalisten taitojen harjaantumisia.

Meillä kaikki leikkii keskenään. Ketään ei jätetä leikin ulkopuolelle, kaikille on joku rooli löydyttävä :D Eikä minun tarvitse tuota mennä lapsille sanomaan, se on pienestä pitäen opittu tapa, ei mikään määräys.

Tää on hankala aihe. Lapset on lapsia ja aina ja kaikilla ei välttämättä synkkaa leikit yhteen. Ei ole kuikankaan mielestäni oikein rankaista sitä lasta joka leikkisi molempien kanssa mutta kun yksi vie muita kuin pässejä narussa, niin minkäs teet. Annan oman poikani nykyään leikkiä sen kaverin kanssa jonka kanssa haluaa, tätä on jatkunut jo kolme vuotta, ei voi mitään. Vuoden päästä vanhin eli johtaja menee kouluun ja pihalla leikkiminen ehkä vähenee vähitellen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Entä jos tarkoituksella pyydetään mukaan, jotta voi sanoa, että ei saakaan leikkiä?

No se on jo mun mielestä puhdasta ilkeilyä, ja siitä hyvästä jo rankaisisin lasta.

Muutoin, jos lapset jostain syystä jättävät jonkun leikin ulkopuolelle, niin kyselisin lapselta, että miltä hänestä tuntuisi jos muut eivät leikkisi hänen kanssaan, ja että onko se kauniisti tehty ettei ota yhtä leikkiin. Kannustaisin keksimään jonkun leikin, mihin kaikki mahtuvat. Jos oma lapsi jäisi ulkopuolelle, niin lohduttaisin, ja sanoisin varmaan, että kaverit eivät ehkä ymmärrä miten kurjalta se tuntuu jäädä ulkopuolelle.

no toi toinen kysymys on ihan selkeä ei. tollasta ei voi tehdä. mutta ei ole oikein myöskään pakottaa lasta leikkimään henkilön kanssa jonka kanssa ei tule toimeen tai leikit ei onnistu. aikuiset eivät näe eivätkä osaa tulkita lasten leikkejä kovinkaan hyvin jolloin moni asia on hyvin epäselvää. eivät lapset yleensä turhan takia jätä ketään ulkopuolelle.

Pystyisittekö komentamaan toisten lapsia tuollaisesta?

Itse olen näköjään tosi arka komentamaan toisten lapsia.

Kyllä mä menisin tossa tilanteessa sanomaan lapsille, en missään huutomielessä vaan ihan nätisti, että niiden käyttäytyminen on tosi rumaa ja että toisille tulee paha mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Kyllä mä menisin tossa tilanteessa sanomaan lapsille, en missään huutomielessä vaan ihan nätisti, että niiden käyttäytyminen on tosi rumaa ja että toisille tulee paha mieli.

Entä sitten?

Lapset sanovat vain, että no kun nyt ei voi tulla.

Mitä teet omalle lapsellesi? Annat itkee vieressä...?

Entä sitten?

Lapset sanovat vain, että no kun nyt ei voi tulla.

Mitä teet omalle lapsellesi? Annat itkee vieressä...?

Ottaisin mukaani, ja selittäisin kotona, että jotkut nyt vaan ei osaa ottaa huomioon toisten tunteita ja että me voidaan tehdä jotain kivaa yhdessä.

ja jos tämä toistuu vaan ja lastasi haetaan leikkimään ja jätetään ulkopuolelle??

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Miksi meidän lapsilla ei sellaista kaveria olekaan, jonka kanssa leikit ei onnistu? :whistle:

Mitä tuolla tarkoitat?

Valitseeko lapsesi siis vain leikkikaverit miten sattuu ja jättää toiset ulkopuolelle...?

Kun joku sanoi että ei ole pakko leikkiä jos leikit ei onnistu. Meidän lapsilla on kaikenlaisia kavereita. Koskaan ei ole kukaan lapsista tullut sanomaan että ei jonkun kanssa haluaisi leikkiä tai ettei leikit onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

ja jos tämä toistuu vaan ja lastasi haetaan leikkimään ja jätetään ulkopuolelle??

:o No... jopas. Sanoisin, lapselle, että ei kannata mennä kun ne aina vaan toimivat sillä lailla kurjasti.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Miksi meidän lapsilla ei sellaista kaveria olekaan, jonka kanssa leikit ei onnistu? :whistle:

Te ette tunne pompottaja-lapsia, tai sitten teidän lapsia ei haittaa olla pompoteltavana...

Mutta miten se tekee leikistä mahdottoman? Joku lapsista antaa pompotella ja joku ei, joskus ne lapset tinkaavat keskenään ja hakevat sitä paikkaa. Mutta siinäpä tinkaavat, niinhän ne tekee aikuisetkin.

Mutta miten se tekee leikistä mahdottoman? Joku lapsista antaa pompotella ja joku ei, joskus ne lapset tinkaavat keskenään ja hakevat sitä paikkaa. Mutta siinäpä tinkaavat, niinhän ne tekee aikuisetkin.

Mun lapset eivät ainakaan kauan jaksa vääntää sellaisen lapsen kanssa, joka aina yrittää määräillä, ei koskaan suostu joustamaan, käy päälle jos ei saa tahtoaan läpi, omii kaikki lelut...toteavat, että pidä leikkisi, ja menevät toisaalle mukavampien kavereiden pariin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mun lapset eivät ainakaan kauan jaksa vääntää sellaisen lapsen kanssa, joka aina yrittää määräillä, ei koskaan suostu joustamaan, käy päälle jos ei saa tahtoaan läpi, omii kaikki lelut...toteavat, että pidä leikkisi, ja menevät toisaalle mukavampien kavereiden pariin.

:o Kyllä minä ainakin rohkaisen lapsia leikkimään niiden "vaikeidenkin" lasten kanssa jos se ei vaadi mitään muuta kuin periksi antamista. Ei aina tarvitse leikkiä sitä mitä itse haluaa, jos joku haluaa pomottaa, niin silti hänen kanssaan voi olla hyvä kaveri ja ne leikit voi olla hauskoja.

Yhteistyössä