Annatteko kavereiden lapsille joululahjoja ja synttärilahjoja? Mitä tekisit jos:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä tekisit jos kaverisi otaisi sun lapselle?

Mietin että mitä tekisin, kun en haluis alkaa ostelemaan kavereidenkin lapsille lahjoja, kun noita sukulaisiskin on niin paljon, ja rahaa kuluu älyttömästi. Eikä ole hirveesti varaa.
Nyt kuitenkin tiedän että kaveri on ostanu meidän lapselle lahjan. Tulee heti pakkotunne että munkin pitää ostaa sen lapselle. Mitä tekisitte mun tilanteessa?

mä ostan vain mun parhaan ystävän lapselle, ja jotain ihan pientä vain. ja sanoin että me ei todellakaan odoteta vastalahjaa, ei tartte sen puolesta ressata. :)

ainahan voi antaa vaikka ite tehtyä, muutaman piparin kauniissa purkissa tai jotain.

No jos tietäsin, et on jo ostanu mun lapselle, niin ostasin kyllä hänenkin lapselleen. On mielestäni äärimmäisen noloa vastaanottaa lahja, jos ei itsellä ole antaa vastalahjaa. Siis mun mielestä, en tykkää semmosesta tilanteesta.

Mutta muuten sanoisin ihan suoraan, että ei osteta toistemme muksuille mitään, kun on budjetti niin tiukilla ettei ole oikein siihen varaa. Näin me on sovittu kavereiden kanssa.

No, leivo vaikka pipareita niiden perheelle ja pakkaa nätisti. Se on teidän joulumuistaminen heidän perheelleen. He ilmeisesti muistavat teidän perhettänne antamalla lapselle sopivan lahjan...

Mekin esim. vuosittain annetaan kummitytölle joululahja ja "vastalahjaksi" heidän perhe antaa meille lahjakassissa sinappia, hilloa, pipareita tms. (ei siis sillä, että varsinaisesti mitään vastalahjaa odotettaisiin, mutta onhan se kiva varmaan antaa jotain itsekin...).

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
No jos tietäsin, et on jo ostanu mun lapselle, niin ostasin kyllä hänenkin lapselleen. On mielestäni äärimmäisen noloa vastaanottaa lahja, jos ei itsellä ole antaa vastalahjaa. Siis mun mielestä, en tykkää semmosesta tilanteesta.

Mutta muuten sanoisin ihan suoraan, että ei osteta toistemme muksuille mitään, kun on budjetti niin tiukilla ettei ole oikein siihen varaa. Näin me on sovittu kavereiden kanssa.

Joo no eipä tullu mieleen vielä lokakuussa alkaa sanomaan kaikille kavereille että ei osteta joululahjoja toistemme lapsille. Ja nyt kun se on jo ostanut, niin ei kai siinä voi enää muuta tehdä kuin ostaa tänä vuonna. En vuonna sitten heti kesäkuussa pitää muistaa sanoa että ei lahjastressiä tänävuonna, kiitos. En tykkää shoppailla, ja arpoa että mistähän kukakin tykkäisi.

ostan. Eihän sen tarvitse olla mitään isoa. Pikkutavaroita jemmaan yleensä jo tammialesta kaapin pullolleen (esim. pelikortteja, pikkusia lelujuttuja , joulukoristeita jne..)

Synttäreille jos kutsutaan niin ostetaan muuten ei.
Joululahjoja ei todellakaan osteta.
Ei osteta edes sukulaistenkaan kesken, näin on sovittu.
Eli joululahjat ostetaan vaan lapsille ja kummilapsille.

En ostaisi.
Joo, olen törkeä varmaan, mutta en pidä jouluuun liittyvästä kamalasta lahjojen osto stressistä ja siitä et pitää keksimällä keksiä jotain lahjoja.
Kummilapsille ostetaan, omille ostetaan, omille vanhemmille ja sisaruksille jotain pientä/yhteistä ja miehen kaa toisillemme.
Jos joku tuo lahjan meidän lapsille niin en voi sitä estää, mut en lähde sellaiseen pakotettuun vastavuoroisuuteen, en sen enempää lahjoissa kuin joulukorteissakaan.

Kortitkin lähetetään siis tietyille ihmisille joille halutaan joulutervehdys laittaa, eikä sillä saadaanko me niiltä kortti vaikuta asiaan mitenkään.

Lahja on lahja eikä mitään vaihtotavaraa et pitäsi olla molemminpuoleista.

Yhteistyössä