Annetaanko teidän päiväkodissa lapsille tarpeeksi maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti kahdelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti kahdelle

Vieras
Meidän lapset aloittivat päiväkodissa pari viikkoa sitten ja olen ihmetellyt miten janoisia he ovat aina hoitopäivän jälkeen. Ovat siis kovia juomaan maitoa (joka aterialla n. 2-2,5dl) ja kotiin päästyään kiljuvat jääkaapin edessä äiti anna maitoa. Joskus pyytävät myös vettä, mitä eivät koskaan ole ennen pyytäneet. Myöskään maitoa eivät koskaan kotioloissa pyydä erikseen, juovat sen mitä aterialla juodaan.

Nyt lounaalla ollessamme esikoinen alkoi juttelemaan, että päiväkodissa saa aina 2 kertaa maitoa (siis aterialla). Kun kysyin että mitä jos vielä sen jälkeen janottaa ja haluaa lisää maitoa, niin eivät kuulemma anna. Käsittämätöntä!!! Onko tämä jotain säästöä?? Nuorin kuitenkin on vasta reilut 1,5 vuotta. Ei kai noin pieneltä voi alkaa panttaamaan maidon antamista, jos toinen on janoinen. Ja molemmat ovat siis hyväruokaisia eli eivät täytä vatsaansa pelkällä maidolla. Meidän perheessä vain satutaan tykkäämään maidosta, mieskin juo 1,5 litraa päivässä (no, se on asia erikseen...) ;)

Tehdäänkö muilla päiväkodissa näin vai saako maitoa niin paljon kuin pyytää?

No aika heikosti meidän lasten päiväkodissa juotatetaan ylipäätään mitään. Olen kyllä lapsille yrittänyt terottaa, että muistatte tädeiltä pyytää, jos on jano ja tädeillekin olen sanonut. Silti varsinkin esikolla on ihan hirveä jano, kun tulee päiväkodista kotiin.

Ei me saatu antaa enempää maitoa (Entinen päiväkotityöläinen) Vettä sai antaa jos oli jano vielä jos maito oli jo menny. Mut siis sillä ehkäistään ettei maha täyty maidolla.. ja kustannuksetkin pysyy sillä kurissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä taas en usko että se tolkuton maidon litkiminen on kovin terveellistä. Meillä annetaan about 2dl maitoa ruualla ja jos kinuavat lisää, annetaan vettä.

No tuolla määrällä mennään aika minimissä kalsiumin ja nesteen kanssa (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja illallinen).

Olen sanonut hoitoon, että saa juoda niin paljon kuin jaksaa - huono maidonjuoja.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Mä taas en usko että se tolkuton maidon litkiminen on kovin terveellistä. Meillä annetaan about 2dl maitoa ruualla ja jos kinuavat lisää, annetaan vettä.

No tuolla määrällä mennään aika minimissä kalsiumin ja nesteen kanssa (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja illallinen).

Olen sanonut hoitoon, että saa juoda niin paljon kuin jaksaa - huono maidonjuoja.

Niinpä, näin meilläkin. En rajoita tuon ikäisiltä maidon juomista.

Muki joka näillä lapsilla on annetaan yleensä puolilleen,eli todellisuudessa siinä 2d mukissa onkin vain 1dl maitoa ;) ja yhden kerran saa antaa lisää jolloin lapsi on saanut juoda sen 2dl yhteensä.

No kyllä minä lapsille ainakin juotavaa annan. Kun maitolasi on tyhjä niin vettä saa jos janottaa. Maitoa siis aamupalalla, lounaalla ja välipalalla. Myös väliaikoina saavat vettä, jos on jano. Kyllä meillä ainakin uskaltavat pyytää ja vettä hanasta riittää. Maitohan on ruokajuoma, ei janojuoma.

Alkuperäinen kirjoittaja kerron teille totuuden:
Muki joka näillä lapsilla on annetaan yleensä puolilleen,eli todellisuudessa siinä 2d mukissa onkin vain 1dl maitoa ;) ja yhden kerran saa antaa lisää jolloin lapsi on saanut juoda sen 2dl yhteensä.

No tätäpä ajoin takaa, eli tiedän sen etteivät kuitenkaan tuon ikäisille vielä kaaadeta mukia täyteen eli jos mukissa on vain 0,5dl-1dl maitoa ja kerran saa lisää, niin sehän on nippa nappa 2dl per ateria...:(

Höpön minimissä :) jos maitoa juo jo n. 6dl päiväkodissa, niin paljonko jää kodin osuudeksi?
Lapsilla on jano tultuaan päiväkodista, koska siellä se liikkuminen ja muu on erilaista. Jopa paljo puhuminen, huutaminen janottaa. Se tasaantuu kyllä pian. En ole koskaan kuullut, että lapsi olisi kuivunut, koska pk:ssa ei ole saanut juotavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No tätäpä ajoin takaa, eli tiedän sen etteivät kuitenkaan tuon ikäisille vielä kaaadeta mukia täyteen eli jos mukissa on vain 0,5dl-1dl maitoa ja kerran saa lisää, niin sehän on nippa nappa 2dl per ateria...:(

No paljonko se lapsi kotona juo aterialla maitoa?

Kaksi lasillista saavat maitoa lounaalla isompi määrä maitoa vie vatsasta tilaa ruualta.
Vettä saa juoda janojuomana niin paljon kuin "sielu sietää" .
Kaksi lasillista on n.3-4dl mikä on aika paljon ruuan yhteydessä. Jos tähän lisätään aamupalan 2dl ja välipalan 2dl ja illan maidot kotona niin maitomäärä lähentelee jo litraa mikä on ihan ok.

No, meidän päiväkodissa ei maitoa säästellä. Sitä saa aamulla, ruualla ja välipalalla niin paljon kuin haluaa. Ei oo koskaan edes tullu mieleen laskea kuinka monta mukillista kukakin juo. Aika outoa toimintaa... Ja säästötalkoissa ei kyllä meillä maitoa lasketa, ruokaa voi joskus olla hintsusti, mutta sitten pyydetään keittiöltä lisää. :)

Jos saa 2 dl/ateria niin lapsihan saa päivähoidossa jo 6 dl maitoa, kyllä sillä kalsiumin tarve jo tyydyttyy. Ja jos juo kotona päivällisellä ja iltapalalla vielä 2dl niin siitähän tulee jo litra :-0 Eikös se puoli litraa ole suositus?

Nimenomaan. Esimerkiksi ruoan rauta ei imeydy, jos ruoalla nautitaan hirveästi maitoa. 2 dl/ateria on ihan riittävästi, lapset saavat lisäkalsiumia vielä esim. juustosta, jogurtista ja ruokaan laitetusta maidosta.

yhdessä päikyssä käytäntö on, että ensin lapselle annetaan lasillinenv että ja pääruoka ja sen jälkeen maito ja leipä (että sitä ruokaakin syötäisiin). Maitoa saa toisen mukillisen lisää. Pienten ryhmässä osa juo vielä nannia ja saa vielä maitopullon unillem ennessä tapojensa mukaan. Vettä saa aina kun pyytää. Kesällä sitä tarjotaan myös säännöllisin väliajoin.

No paljonko se lapsi kotona juo aterialla maitoa?

No alkuperäisessä tekstissäni jo luki, että vähintään 2dl, yleensä jopa 2,5-3dl, siis lounaalla ja päivällisellä, välipalalla eivät välttämättä juo kuin 1dl...Mutta tuo "mukillinen" maitoa on niin suhteellinen käsite, kuinka paljon siihen mukiin sitten kerrallaan kaadetaan yms..

Siis paljonko ap:n mielestä sitä pitäisi lapsille juottaa? En oikein ymmärrä ongelmaa. Varmasti saa vettä maidon lisäksi, eli tuskin siitä johtuu tuo janoisuus.

Meidän kuopus ei juurikaan edes juo vettä. Kokeiltu on, mutta ei kelpaa niin ei..ainoa mitä juo on maito, ei mehuja eikä muutakaan litkuja...

Siis paljonko ap:n mielestä sitä pitäisi lapsille juottaa? En oikein ymmärrä ongelmaa. Varmasti saa vettä maidon lisäksi, eli tuskin siitä johtuu tuo janoisuus.

Meidän kuopus ei juurikaan edes juo vettä. Kokeiltu on, mutta ei kelpaa niin ei..ainoa mitä juo on maito, ei mehuja eikä muutakaan litkuja...

Ehkäpä se siellä pk:ssa juo myös vettä - kyllä se menee jos on oikeasti jano.

no ei kai se ole päiväkodin tehtävä sillä maidolla penskaas juottaa. Vesi on paras janojuoma!

no ei kai se ole päiväkodin tehtävä sillä maidolla penskaas juottaa. Vesi on paras janojuoma!

No mikäs tämän pointti oli? Kerroinhan jo, että lapsi syö ruokaa todella hyvin eikä vatsaa pelkällä maidolla täytä. Kuitenkin ikää vasta reilut 1,5v. Eli jos lapsi haluaa ruualla lisää maitoa, sitä ei hänelle anneta? Maksan päivähoidosta ja edellytän että lapseni saa siellä myös riittävästi ravintoa, johon kuuluu myös osana maito!

Yhteistyössä