Anopin liiallinen lastenhoito into?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jonna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jonna"

Vieras
Anoppi on aivan ihana, ja haluaisi hoitaa lapsiamme paljon ja on aina valmis katsomaan lapsia, itse pääsen käymään kampaajalla yms rauhassa MUTTA painostaa lopettamaan imetyksen jotta saisi myös pienintä hoitoon.

Nyt on alkanut tulla rutiiniksi kysellä että koska lopetan imetyksen, enkö voisi jo lopettaa jne.. jotta hän saisi "lainata" myös vauvaa.
HALUAN imettää vielä, ja vauva ei hyväksy pulloa huutaa pallo punaisena kun koitat edes tarjota muuta kuin tissiä, sekä kasvaa hyvin rintamaidolla. Ja toisaalta, en edes HALUA antaa vauvaa vielä hoitoon.
En edes tunniksi tai pariksi, ja alkaa jo ärsyttämään tämä painostus imetän mielelläni niin kauan kuin vauva vain tissiä tarvitsee ja haluaa, enkä aijo sitä lopettaa vain sen takia että anoppi saisi lasta hoitaa, ehtii varmasti myöhemminkin ihan tarpeeksi viettää vauvan kanssa aikaa.

Enkä muutenkaan jaksa ymmärtää miksi pitäisi saada vauvan kanssa olla kahdestaan, luulisi riittävän kun meillä ollessaan touhuaa vauvan kanssa koko ajan/pitää sylissä/pukee/vaihtaa vaipan jne.. ja sitten kun vauvalle tulee nälkä lähes loukkaantuu kun otan vauvan pois ja annan tissiä, toteaa aina jotain tyyliin "olisin minäkin sen syöttänyt jos et imettäisi" ja siinä vaiheessa yleensä lähtee kotiin.

Alkaa jo itselle tulla sellainen olo että tekee väärin, mutta onneksi vauva ei edes pulloa hyväksy joten se riittänee anopille edelleen selitykseksi miksi imetystä on ehdottomasti jatkettava.

Minkä ikäinen vauva on? Kiva että sinulla innokas lastenvahti, kaikilla sitä ei todellakaan ole! :D
Sinä tietenkin päätät imetyksestä ja siitä kauanko sitä jatkat. Minun mielestäni 6kk on hyvä ikä lopettaa mutta siis jokainen sen itse päättää. Toiset eivät imetä ollenkaan, toiset 2-vuotiaaksi asti. En usko että mikään vaihtoehto lapselle traumoja aiheuttaa. Eli jatka rauhassa vaan niin kauan kun se itsestäsi hyvältä tuntuu. Ja siis voithan maitoa pumpata pulloon/ pakastaa jos joskus jonnekkin lähdette ja näin ollen vauva saa kuitenkin rintamaitoa. Ja kyllä kannattaa opettaa vauva pullosta juomaan ja ihan kokemuksesta sanon.

Kysy anopilta miksi hän haluaa olla kahden vauvankanssa vai ettekö ole kovin läheisiä?
Minäkin paljon muiden lapsia hoitaneena kyllä sanon että onhan se erilaista olla vauvan/lapsenkanssa kahden ja touhuilla omineen. Eli uskonpa että onnellinen isoäiti haluaa vain viettää vauvankanssa kivoja yhteisiä hetkiä ja rakentaa suhdetta myös pieneen. Kerro anopille myös siitä että koet painostavana tuon imetys vouhotuksen mikäli sitä itse ei tajua lopettaa. Mutta siis luulempa että anoppi on vain onneissaan omista lapsenlapsistaan :)

Minkä ikäinen vauva? Kyllä mä jätin jo parikuisen anopille/mun äidille esim. siksi aikaa, kun kävin kaupassa. Imetin vaan ennen lähtöäni niin hienosti pärjäsivät sen reilun tunnin.

Sanoisin, että jatkan imetystä niin pitkään kuin koen sen vauvalle tarpeelliseksi ja niin pitkään kuin haluan ja se suinkin on mahdollista.

Tosin meillä vauvan antaminen hoitoon ei ole ongelmallista sinänsä, kun aina voin pumpata sille maitoa ja sitten hoidossa se voi saada sen pullosta. Toki se aika, jonka voi hoidossa olla, on tuosta syystä rajallinen, mutta en mä vauvaikäistä kovin pitkäksi aikaa hoitoon antais joka tapauksessa kuitenkaan. ...ja täytyy sanoa, et jotenkin tämän kuopuksen kanssa olen huomattavasti innottomampi antamaan hoitoon alunperinkään kuin esikoisen. Tiedä sitten, mistä johtuu. Mutta mieluusti otan ennemmin itse mukaan kuin jätän esim. isälleenkään (vaikka se pärjäis pumpatun maidon kanssa poitsun kanssa ihan hyvin, mutta..).

No ohhoh. En ymmärrä itse tuollaisia. Vauva kaipaa äitiä vaikkei vauvaa imetettäisi. Yksi imetysväli on sopiva aika vauvalle olla poissa äidin luota. Pienellä vauvalla on mahdotonta ennustaa mikä on imetysväli. Sitten kun lapsi jo saa kiinteitä niin voi olla jonkun verran aikaa poissa. Itse imetän yhä 2-vuotiasta. Tämä lapsi jo yökyläilee ilman minua kun itse haluaa. En ole katsonut, että olisi lapsen kannalta reilua lopettaa imetys vain siksi, että joku muu voisi lasta hoitaa. Ihan sopivaa tahtia olemme edenneet hoitoonjättämisten kanssa.

Yhteistyössä