Hae Anna.fi-sivustolta

Anopinkielen lisäys?

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä ei-miniä, 19.10.2006.

1. ei-miniä Vierailija

Miten Anopinkielestä saa uusia kasveja?
    Laitanko lehden veteen ja odotan juuria, vai miten?

Erehdyin päästämään Anopinkielen kukkimaan ja nyt sen lehdistö ei enää pysy kauniissa nipussa ja muutoinkin on rupsahtanut, mutta koska kukka mieleeni, niin onko mitään virkistus/uudistuskeinoja.

2. elli Vierailija

Anopinkielen saa helpommin lisättyä keväällä jakamalla, samalla kun vaihtaa mullat.
    Mutta voi lisätä myös lehden paloista..vähintään 5 cm..., jotka juurrutetaan hiekan ja turpeen seoksessa. Muista että kirjavalehtisistä pistokkaista tulee täysvihreä, ne kannattaa jakaa.

3. ap Vierailija

Siis suoraan multaanko?
    Ei vesilasin kautta?

4. AA Vierailija

Suoraan multaan. Tosin minä sain kasvamaan vain sen lehden kärkiosan, muut palaset kuivuivat ja kuolivat. Ja sen yhdenkin palasen kasvuunlähtö kesti ainakin puoli vuotta.

5. Hanna Vierailija

Ota lehti/lehtiä ja pätki se/n3 n. 10-15 sentin paloiksi ja laita vesilasiin (alapäät alaspäin). Juurien muodostumien kestää useita viikkoja, ja kun pieniä hentoja juuria on lehdenpalassa n. 10 kappaletta (pituus jotain 1-2 senttiä), niin istuta. Lehdenpalat eivät tietenkään kasva, mutta juuresta alkaa pukata uutta lehteä pikku hiljaa. Napsi varovasti ne lehdenpalat sitten poikki mullan pinnasta, kun kasvu on lähtenyt kunnolla alkuun. Vesilasissa juurtuminen kestää vaikka kuinka kauan, joten kärsivällisyyttä äläkä päästä kuivumaan.
    Turpeessa juurruttaminen ei sovi mulle, unohdan aina jossain vaiheessa kastelun.

6. Kesä1 Vierailija

Olen pähkäillyt saman pulman kanssa: juurruttaako ensin vedessä vai ei. Laitoin kookospähkinän kuoresta tehtyyn turpeeseen kaksi anopinkielen varren palaa. Keskipala näivettyi, mutta kärkipala on pysynyt hengissä. Odottelin n. 2,5 kk ja kokeilin josko kärkipala olisi juurtunut. Eipä ollut, enkä ole unohtanut pitää kosteanakaan. Ehkä 1 mm juuren aihiot palassa saattoi hyvällä tahdolla erottaa, mutten ole varma. Tuikkasin palan nyt veteen juurtumaan. Saas nähdä, tuleeko siitä enää mitään. Siinä kookoskuoriturpeessa on keväällä istutetut kukkasipulit lähteneet hurjaan kasvuun, joten odotin suuria. Mutta näköjään kärsivällisyyttä vaaditaan tosissaan. Ai niin - anopinkielen kukkinut verso kuolee hiljalleen kukinnan jälkeen. Tähän menee kuulemma noin vuosi. Sillä aikaa kasvin pitäisi yleensä tehdä uutta versoa kuolevan tilalle. Näin juuri minun aiemmalle kasvilleni kävi. Normaalia kiertokulkua siis.

Horoskooppimerkkien yhteensopivuus – testaa, ovatko tähdet rakkautenne puolella!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri