Anoppi, esikoinen ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miniä

Vieras
Mennään anopille kylään, esikoinen hokee koko matkan kuinka ihanaa on mennä mummolaan ja kuinka siellä sitten leikkii jne. jne.
Saavumme sisälle jolloin anoppi alkaa riisumaan esikoistamme, samalla juttelee tovin lapsen kanssa. Kun minä olen riisumassa itseäni ja vauvaani kuulen kuinka esikoiseni sanoo mummolle että nyt aletaan leikkimään yhdessä, niin mummo tokaisee tylysti "En minä leiki sinun kanssasi, mene leikkimään "matin" kanssa (Matti= anopin miesystävä) ja samassa hän rientää (anoppi siis) minun luokseni, kaappaa vauvan sylistäni ja alkaa kovaan ääneen lepertelemään mikä mummon kulta hän onkaan ja voi voi voi kuinka söötti olet jne jne. Välillä siinä kylässä ollesamme mummo muutaman sanan juttelee esikoiseni kanssa, koko ajan vauvaani sylissä pidellen ja leperrellen.
Esikoiseni "tyytyy" leikimään anopin miesystävän kanssa, istuuhan tämä mies jopa lattialla ja keskittyy leikkiin esikoisen kanssa.

Tämä tapahtui viime vkolla ja tätä saman tapasta vauva tulee ensin ja esikoinen joka niin haluaisi leikkiä mummon kanssa jää aivan tyystin kakkoseksi. Ite näen punaista koko jututsta ja jännitän tän iltasta käyntiä anopilla, etten sano pahasti asiasta jos näin TAAS tapahtuu. Olen jopa asiasta maininnut anopille aikaisemmin että ensin huomioidaan esikoista ja sitten vasta vauvaa, mutta ei näköjään oo menny perille.

Mitenkä siis kauniisti sanoa asiasta UUDELLEEN anopille, niiin että HÄN TAJUAA! Itestä vaan jotenkin tuntuu pahalle esikoisen puolesta.

Kerro vaikka, että esikoinen oli viime kerran jälkeen pahoillaan ja ymmällään kun mummo ei enää haluakaan leikkiä hänen kanssaan. Ehdota varovasti, että jos hän huomioisi esikoista vähän enemmän tai ette voi tulla vähään aikaan käymään. Sanot vaikka, että esikoinen itki viime kerran jälkeen ja jos muutosta ei tapahdu, et tule enää jatkossa kylään, koska et halua lapselle pahaa mieltä. Aika ihme mummo, jos ei itse tajua, että esikoinen on luultavasti muutenkin mustasukkainen ilman että mummo vielä tekee noin.

Ootas vaan, ei vika oo anopissa vaan siinä, että sinä ap, olet opettanut lapsesi odottamaan mummulta liikoja.

Mutta oikeesti halit pikkuselle ja sano ihan reilusti anopille asiasta.

Voi harmi pientä :( Meilläkin, vauvan tullessa taloon, mummi (siis anoppi) sanoi 2,5v pojalle, vauva sylissään: "katos nyt, mummilla onkin nyt uusi vauva, et olekaan enää mummin vauva.." Poika ei onneksi noteerannut koko juttua mut mulle tuli paha mieli pojan puolesta. Annettiin mummin hetki "sekoilla" uudesta vauvasta ja sitten sanottiin reilusti asiasta. Myöhemmin ei ongelmaa ollut.

Joo, tää meijän vauvakin kun on jo yli 6kk, niin luulis jo mummonkin laantuneen tästä uudesta vauvasta. Mutta niinhän se oli esikoisenkin kanssa, sitä kyllä hoidettiin ja paijailtiin kun oli vauvaa, mutta nyt kolme vuotiaana mielummin hoitaisi vauvaa, kun katos tuo isomman kanssa pitää touhuta ja se kaipaa jo kaikkea tekemistä, sanoi hän kerran pokkana minulle.
Kaikki muut kun osaavat ottaa nää iitat silleen tasavertasina, niinku huomioivat molempia.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Voi harmi pientä :( Meilläkin, vauvan tullessa taloon, mummi (siis anoppi) sanoi 2,5v pojalle, vauva sylissään: "katos nyt, mummilla onkin nyt uusi vauva, et olekaan enää mummin vauva.." Poika ei onneksi noteerannut koko juttua mut mulle tuli paha mieli pojan puolesta. Annettiin mummin hetki "sekoilla" uudesta vauvasta ja sitten sanottiin reilusti asiasta. Myöhemmin ei ongelmaa ollut.

Voi kamalaa! Tulipa paha olo esikoisen puolesta! Luulis, että aikuiset ihmiset ymmärtää, että vauvankin kannalta olis tärkeää huomioida esikoista oikeen erityisen paljon.