Anoppi kinuaa vauvaa hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja napis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

napis

Vieras
Mitäs mieltä olette, voiko 5kk vauvaa jättää yöksi mummolaan? Lapsi on nähnyt mummoa/ollut mummolassa kylässä meidän kanssa noin kerran kuussa, eli ei kovin tiheään olla vierailtu.
Anoppi on viimeiset 3 kk joka kerta siellä käydessä pyytänyt että jätettäisiin vauva yöksi hoitoon. Itsellä ei ole ollut oikein vielä haluja lähteä iltaa viettämään ja ajatus jättää tyttö hoitoon tuntuu vähän pahalta.

Anopin mielestä vauvan pitää oppia olemaan myös hoidossa ja on sitä mieltä että hänellä ei muodostu kunnon suhdetta vauvaan ennenkuin vauva on siellä yötä ja he kaikessa rauhassa kahden. Toisaalta tietysti kiva että on innokas mummo (myös omat vanhemmat ottavat mielellään hoitoon) mutta pikkasen rasittaa että asiasta pitää jatkuvasti jankata. Tyttö on vielä täysimetyksellä ja tähän saakka vierastanut pulloa, joten anoppi valittaa siitäkin kokoajan, että pullolle pitäisi oppia että voi jäädä yöksi. :( Nyt olen saanut tytön syömään vähän pullosta, eli sinänsä estettä ei ole kunhan saadaan vielä rutiinia pulloiluun.

Ehkä olisi hyvä harjoitella ensin parin tunnin poissaololla ja siitä pikkuhiljaa sitten pidempään.. Minkä ikäisenä vauvanne on ollut yöhoidossa ja miten on mennyt??

En itse jätä ennen kuin lapsi itse haluaa ellei ole pakko. Toinen lapsi pian 4v eikä halua vieläkään olla muualla yötä kuin kotona äidin ja isin kanssa, toinen pian vuoden, ei osaa vielä sanoa :) mutta imetän vielä öisin, pulloa en viitsi edes vilauttaa. Ihmeellistä tuo mummojen ja pappojen kinuaminen, meillä se loppui kun eka lapsi läheni vuotta ja kävi ilmeisen selväksi, että ehtii varmaan kouluikään ennen kuin jää yöhoitoon :)

Lisään vielä, että en viitsi jättää lasta yöhoitoon vain sen vuoksi, että "oppii olemaan hoidossa", sitähän voi harjoitella päiväsaikaankin pikku pätkissä. En itsekään saisi varmaan nukutuksi jos lapsi / lapset olisivat muualla. Luonto on hoitanut homman niin, luulen.

Mitäs mieltä olette, voiko 5kk vauvaa jättää yöksi mummolaan? Lapsi on nähnyt mummoa/ollut mummolassa kylässä meidän kanssa noin kerran kuussa, eli ei kovin tiheään olla vierailtu.
Anoppi on viimeiset 3 kk joka kerta siellä käydessä pyytänyt että jätettäisiin vauva yöksi hoitoon. Itsellä ei ole ollut oikein vielä haluja lähteä iltaa viettämään ja ajatus jättää tyttö hoitoon tuntuu vähän pahalta.

Anopin mielestä vauvan pitää oppia olemaan myös hoidossa ja on sitä mieltä että hänellä ei muodostu kunnon suhdetta vauvaan ennenkuin vauva on siellä yötä ja he kaikessa rauhassa kahden. Toisaalta tietysti kiva että on innokas mummo (myös omat vanhemmat ottavat mielellään hoitoon) mutta pikkasen rasittaa että asiasta pitää jatkuvasti jankata. Tyttö on vielä täysimetyksellä ja tähän saakka vierastanut pulloa, joten anoppi valittaa siitäkin kokoajan, että pullolle pitäisi oppia että voi jäädä yöksi. :( Nyt olen saanut tytön syömään vähän pullosta, eli sinänsä estettä ei ole kunhan saadaan vielä rutiinia pulloiluun.

Ehkä olisi hyvä harjoitella ensin parin tunnin poissaololla ja siitä pikkuhiljaa sitten pidempään.. Minkä ikäisenä vauvanne on ollut yöhoidossa ja miten on mennyt??

Mikset pyydä anoppia teille päivä-yökylään, niin hän saisi hoitaa pikkuista ja sinä voisit seurata sivusta miten hän selviytyy tehtävästä. Jos homma näyttää hyvältä, niin voit sitten ottaa itsellesi hieman omaa aikaa, eikä sinun tarvitse olla huolissasi lapsen hyvinvoinnista. Laita anoppi hommiin, niin saattaa hieman rauhoittua sen hoitovimman suhteen.

Viimeksi muokattu:
Minusta tämä on lapsesta hyvin paljon kiinni. Itse voisin kyllä omani jättää anopin hoitoon ja olen jättänytkin. Kyllä meillä aika pienikin vauva on ollut yön vanhemmista erossa n.12h, esim kun olimme kerran häissä ja kerran polttareissa, mutta yleensä niin, että mummi on tullut hoitamaan meille ja äidinmaitoa pullosta annettu. sitten kun on alkanut syödä kunnolla kiinteitä, niin on tarvittaessa jätetty hoitoon mummilaan ihan yön yli. Tosin mummia näemme useamman kerran viikossa muutenkin ja hän osallistuu lastemme muskareihin, vie uimahalliin yms. Olen lypsänyt jokaisen lapsen kohdalla koko imetysajan maitoa jemmaan, ja pulloa annettu välillä tissin ohessa käytännön syistä. Meillä ei ole imetys kärsinyt millään lailla, vaikka joku muu on välillä hoitanut syöttämisen.
Meillä 4 vee ja 1v7kk kiljuu riemusta mummin ja papan nähdessään ja hyvin mielellään jäävät yöksi silloin tällöin, mutta vain yhdeksi yöksi kerrallaan raaskin jättää, vaikka silminnähden nauttivat toistensa seurasta. Paljon yövymme mummilassa myös koko porukka ja monesti jos haluamme miehen käydä vaikka illalla ravintolassa, niin menemme sitten illan päätteeksi itsekin mummilaan yöksi.

joo, noi mummit voi välillä vaatia ja tarjota kaikenlaista.. muista että se on lapsen oikeus isovanhempiin eikä päinvastoin.. Ja jossainhan on sääntö että ikävuosien verran voi olla erossa vanhemmistaan. toi oli hyvä että voit ottaa mummin teille tai sitten isä voi mennä lapsen kanssa mummilaan. itse en aatellut ainakaan alle vuoden ikäistä antaa vieraille yöksi, tosin osa syytä voi olla myös siinä ettei olla oikein samalla aallolla mummin kanssa.. toisekseen kiinteiden aloittamisenkin jälkeen varsinainen ravinto tulee pitkään maidosta, n. 8-10 kk asti..

Meidän kohta 4- ja 2-veet eivät ole vielä koskaan olleet yötä erossa äidistä ja isästä. Siis tietenkin olemme joskus olleet esim työmatkoilla, mutta toistaiseksi ollaan saatu järjestettyä niin, että toinen on aina ollut kotona lasten kanssa. Ja mies on joskus ollut kaksistaan isomman kanssa mökillä. Tokan synnytyksenkin kanssa kävi niin, että mies joutui vähän pakosta pahasti flunssaisena isomman kanssa kotiin eikä voinut jäädä yöksi sairaalaan, kun vauva oli syntynyt päivällä. Saas nähdä, miten tämän kolmannen kanssa käy. Sehän on sitten aika pakottava tilanne eikä mikään "huvin vuoksi"-juttu. Ei mulla mitään erityistä sitä vastaan ole, että lapset voisivat mennä yökylään, mutta toistaiseksi sille ei ole ollut tarvetta. Ehkä sitten voivat mennä, kun osaavat itse sitä pyytää. Ja varmaan senkin aika tulee vielä.

En jättäisi missään tapauksessa. Äläkä vaan anopin tyhmien neuvojen takia ala vasiten pullolle opettamaan. Jos imetys sujuu niin se jos mikä on hieno asia. Vitsi mikä idiootti anoppi.... Vauva vasta 5 kk sen ikäisen paikka on kotona äidin ja isän luona. Meillä täyttää lapsi pian vuoden eikä ole vielä ollut yökylässä. Jotkut suosittelevat vanhemmista yötä erossaoloajaksi yö/ikävuosi.

Meillä tyttö oli ensimmäisen kerran yökylässä mun äidilläni 3kk iässä, ja hyvin meni. Ikää neidillä on nyt 7kk ja yhteensä 4kertaa on ollut yön yli hoidossa molemmilla mummoilla.

Mä olen kyllä kans sitä mieltä että hyvä siihen on vähän tottua että aina ei vaan välttämättä voi olla vanhempien kanssa, ja on hyvä että luotettavia hoitajia löytyy.

Mä en suostu ottamaan mitään paskamutsi leimaa itselleni tästä vauvan antamisesta yökylään.
Meidän riparilla aikoinaan oli tyttö joka ei vielä siihen ikään mennessä ollut ollut erossa yhtään yötä vanhemmilataan, ja niin kova koti-ikävä tuli että porukat sitten loppuleirin ajan toi tytön aamulla ja haki illalla...

Sano anopille, ettet millään voi olla niin pitkään ilman vauvaa. On imetys ja rinnat särkee ja toisaalta sulla itselläsi on kova ikävä. Mutta kuten joku ehdottikin, muutama tunti päivällä tai illalla joko anopilla tai teillä niin että vauva on kahdestaan mummonsa kanssa voisi rauhoittaa mummoa.

Et kait sentään pelkää jättää vauvaa anopille? Jos pelkäät, niin onko siihen joku oikea syy? Uskaltaisitko jättää omalle äidillesi hoitoon?

Kiitos vastauksista! Hyviä ehdotuksia on tullut ja ajattelin nyt jouluna kun nähdään, niin kysyä anopilta haluisko hän tulla meille yökylään ja vauvan kanssa puuhailee. Ja muutenkin olisi tytön hyvä tutustua enemmän mummoonsa ennen kun jää mummon kanssa kahden. Varmasti jossain vaiheessa on meidän ihan paikallaan lähteä ulkoilemaan ja jättää vauva hoitoon, mutta ei vielä. Täytyy vaan tämä asia käydä anopin kanssa läpi että uskois... jotenkin tuntuu että anoppi pitää mua ihan ylihuolehtivana kun haluan olla koko ajan vauvani kanssa ja se ärsyttää mua suunnattomasti. Muutenkin anoppi ei ole mikään helpoin tyyppi, vaikka ihan ok tullaankin toimeen. Harmittaa kans että imetyksen onnistumisesta ei oo tullut häneltä mitään kommenttia, vaan on vaan päivitelty että vauva on liian riippuvainen musta kun ei syö pulloa.

Joku kyseli luotanko anoppiini, ja uskaltaisinko jättää vauvaa omien vanhempien kanssa. Vastaus on etten mielellään jättäis vielä heillekkäään. Lähinnä pelkään että vauva hätääntyy kun äiti ei ookkaan läsnä... sinänsä uskon että niin anoppi kun omat vanhemmat varmasti saisi vauvan hoidettua, mutta jännitän miten esim. nukutus onnistuisi ilman tissiä mihin tyttö on tottunut.... ja tietty oma fiilis olis varmaan kaukana hyvästä, kun miettisin vaan kuinka niillä sujuu.

Ei kannata vielä jättää, jos ei ole pakko. Ehdit tehdä sen vaikka vuoden päästä, jos silloin tuntuu siltä. Minä en sinuna kommentoisi mitään koko asiasta anopille. Imetyksestä ei ainakaan kannata anopin takia vierottaa. Jos lapsi oppii pullolle, saattaa alkaa hylkimään rintaa. Omakin anoppi kinusi ja kinuaa edelleen lasta hoitoon ja yökylään. En ole jättänyt kuin maks. puoleksitoista tunniksi päivällä, ja lapsi täyttää nyt kaksi vuotta.

Jossain oli hyvä läpyskä isovanhemmille just imetyksestä, vauvan varhaisesta vuorovaikutuksesta ja äidin ja isän tärkeydestä... Mutta en muista missä... Sais noi mummut lukea. Ja arvostaa täysimetystä ja muuta hoivaa, olla siitä ylpeitä eikä valittaa! Oma anoppini sanoi, että "olet vähän liian hyvä äiti", just joo, mielestäni liian hyvä ei voi olla, mutta me nyt ei olla parhaissa väleissä muutenkaan! Alkuun häneltä tuli niin (nykyään) typeriä (ja vastoin kaikkia nykysuosituksia) olevia ohjeita, että huh huh, onneksi osaa nykyään pitää ne omana tietonaan...

Eka kerta jättää vauva toisen hoitoon edes muutamaksi tunniksi on äidille piinallista. Muistan sen vielä omasta kokemuksesta, että mietti kuinka se osaa sitä hoitaa ja tekeeköhän se nyt ihan samalla tavalla kuin minä ja että lapsella on varmaan ikävä. Lapsi oli nauttinut suuresti, samoin hoitaja, minä vain hermoilin tyhjää. En muista kuinka vanha lapsi silloin oli, mutta ei nyt kuitenkaan enää vauvaikäinen, ehkä toisella vuodella.

Kyllähän monet laittaa 10kk ikäisen jo päiväkotiinkin, vaikka sen ikäisen paikka on todellakin kotona. Itse mielummin vien silloin tällöin 10kk vauvan 8h mummilaan, jossa vauva saa jakamattoman huomion, kuin 8h päiväkotiin, mutta kukin tyylillään. Ylipäätään minua ihmetyttää miten nihkeästi isovanhempien annetaan lapsenhoitoon osallistua, mutta sitten taas päiväkotiin vieminen on ihan luonnollista. Yön yli mummilassa olo on kauheaa ja jättää ikuiset arvet ja haittaa imetystä ja vuorovaikutusta, mutta päiväkodissa 8h joka päivä ei??!!
Itse ajattelen, että niin kauan kun lapsi on kotihoidossa ja päivärytmi on säännöllinen ja elämä turvallista, niin yökyläily tai päivähoito TUTUILLA ja OSALLISTUVILLA isovanhemmilla/kummeilla ei hetkauta lasta suuntaa eikä toiseen.
Mutta jos pelkkä ajatus lapsen isovanhemmille viemisestä kauhistuttaa, niin ei tietenkään lasta pidä silloin mihinkään jättää, mutta silloin olisi reilua sanoa, ettei pysty olemaan vielä lapsesta erossa, eikä keksiä imetys tms. verukkeita. Tissit tyhjenee pumpulla, eikä kenenkään imetys todellakaan kaadu siihen, vaikka useammankin kerran viikossa antaisi maitoa pullosta. (mikäli imuote on kunnossa ja imetys ylipäätään sujuu hyvin)

Meillä oli yökylässä mummin luona ensimmäisen kerran 2v 4 kk ja tosi hyvin meni. Sitä ennen nähnyt (ja näkee yhä) mummia 300 km välimatkan vuoksi noin kerran kuussa. Ei tosin ole itse kysellyt milloin pääsee uudestaan vaikka kiva kokemus kaikinpuolin olikin.

Sitä ennen on kyllä kaksi kertaa ollut mummi ja eräs toinen läheinen aikuinen kotona hoitamassa niin että vanhemmat tulleet yöllä kotiin eli "vieras" ihminen laittanut nukkumaan ja vanhemmat ollet aamulla herätessä kotona. Ensimmäinen näistä oli 7 kk iässä ja silloin itki itsensä uneen :( tosin vain viitisen minuuttia kuulemma meni, toinen kerta n 1,5 vuotiaana ja se meni tosi hyvin. Jälkeenpäin ajatellen olisin kyllä jättänyt tuon 7-kk- homman väliin mutta oli Leonard Cohenin konsertti johon mulla oli lippu ja miehellä oli pakollinen työmatka jota ei voinut siirtää.

5-kuista ei todellakaan mihinkään yökyliin siksi koska anoppi kinuaa! Kinutkoon rauhassa, ehtii kyllä yökyläillä sittem isompana. Anopin höpinät pullolle opettamisesta on höpölöpöä, te itse lapsen vanhempina päätätte nuo asiat ihan itseksenne. Jos se on teille tarpeellista omista syistänne niin miksiks ei mutte ei sentään siksi että anoppi haluaa rintalapsen yökylään "huvin vuoksi". Tulkoot teidän kotiinne tutustumaan lapseen.

Viimeksi muokattu:
No niin, nyt sitten jouluna sanoin anopille ettei ole saamassa tyttöä vähään aikaan hoitoon, koska vauva on vielä liian pieni ja itse en pysty olemaan hyvillä mielin iltaa viettämässä. Mun mielestä tytön pitää oppia nukahtamaan ilman tissiä ja muutenkin tutustuaa enemmän mummoon ennen kun jätän yöksi. Anoppi selvästi pitää mua liian omistavana ja hössöttävänä, huomasin että häntä ärsytti tosi paljon meidän päätös. :( Onneks mieheni on samaa mieltä mun kanssa, vaikka enemmän anoppi mulle "jäkättää" kun miehelleni.

Oli kiva lukea teidän kommentteja että ihan oikeaa ratkaisua oon tekemässä! On se tosiaan kumma miten monet isovanhemmat ei arvosta täysimetystä ja lapsentahtista hoivaa. Tuntuu että pitäs heti lapsi opettaa kauhean itsenäiseksi.

Jotenkin helpottunut olo nyt kun päätin etten vielä jätä lasta hoitoon yöksi vielä pitkään aikaan. Sovimme tosin että kampaajani ajan anoppi saa hoitaa tyttöä ensi viikolla parin tunnin ajan. Ehkä se lievittää hoitohaluja edes vähän. :)

Teit hyvän päätöksen ja hienoa, että uskalsit kertoa anopille sen. Hänkin kasvaa pikku hiljaa isovanhemmuuteen ja opettelee ja kokeilee rajoja. Lapsi kyllä ehtii yökyläilemään myöhemmin, ihan taatusti. Sen verran vielä sanon vähän aiheen ohi, että ei sen imetyskään tarvitse siinä syynä olla. Pulloruokinnalla oleva lapsi, kuten oma lapseni oli, myös viihtyy varmasti parhaiten äidin ja isin seurassa.

Tsemppiä ap! Älä missään nimessä pahoita mieltäsi siitä että teet niinkuin on lapsellesi parasta etkä anna häntä vieraalle hoitoon. Anoppi on täysin väärillä jäljillä, jos hän ajattelisi LAPSEN parasta ei hän edes VAATISI noin pientä hoitoon, varsinkin jos lapsi on vielä rintamaidolla. Uskomatonta miten itsekkäitä isovanhempia sitä voikaan olla. Pidä puolesi!Hienoa että miehesi on samaa mieltä kanssasi, tosin hän voisi puhua äidilleen järkeä... Lapsi on teidän lapsenne, eikä anopin. Ihan suututtaa sinun puolestasi kun joudut miettimään pahoitatko anopin mielen ja teetkö oikein jne.

Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä ap!;10754523:
Tsemppiä ap! Älä missään nimessä pahoita mieltäsi siitä että teet niinkuin on lapsellesi parasta etkä anna häntä vieraalle hoitoon. Anoppi on täysin väärillä jäljillä, jos hän ajattelisi LAPSEN parasta ei hän edes VAATISI noin pientä hoitoon, varsinkin jos lapsi on vielä rintamaidolla. Uskomatonta miten itsekkäitä isovanhempia sitä voikaan olla. Pidä puolesi!Hienoa että miehesi on samaa mieltä kanssasi, tosin hän voisi puhua äidilleen järkeä... Lapsi on teidän lapsenne, eikä anopin. Ihan suututtaa sinun puolestasi kun joudut miettimään pahoitatko anopin mielen ja teetkö oikein jne.

Juuri näin! Varsinkin kun lapsi ei edes tunne mummoaan (jos on nähny vain n. kerran kuussa). En ikinä voisi jättää vauvaani jollekin joka on tavannut vauvani vain muutaman kerran. Enkä alle 1-vuotiasta jättäisi muutenkaan yöksi hoitoon kuin korkeintaan isälleen eli miehelleni jos olisi ihan pakko olla yö pois.

Pidä tosiaan puolesi ja tee niin kuin sydämessäsi tunnet oikeaksi. En minäkään ymmärrä miksei anoppisi voi tulla teille yöksi jos niin kovasti haluaa hoitaa. Onko vain kyse siitä, että haluaa omia lapsen itselleen kokonaan hetkeksi?? Meillä on molemmat mummut olleet yötä useammin kuin kerran (anoppi asuu niin kaukana etä on aina pakko jäädä yöksi vaikka en aina haluaisi...), ja saaneet hetken hoitaa vauvaa kaksin meidän ollessa miehen kanssa kaksin saunassa tai ulkona syömässä. Muutamaa tuntia pidemmäksi en jättäisi vieläkään vaikka lapsi on pian vuoden. Minusta se vain ei tunnu hyvältä enkä pystyisi olemaan ajattelematta koko ajan että mitenkähän ne pärjää jne... Onneksi meidän lapsen isovanhemmat eivät ole kinuneet lasta yökylään, varmaan tietävät kysymättäkin että ei onnistu :)

Anopit voi olla p:stä. Oma lapseni oli yötä anoppilassa 1. kerran ollessaan pari viikkoa vaille 2 v. Se oli 1. yö erossa äidistä ja poissa kotoa. Hyvä niin. Anoppi on suht. nuori ja terve, mutta hinkui vauvaa yökylään jo kun se oli 3 kk, päivähoito olisi pitänyt aloittaa itsenäistymisen nimissä samoihin aikoihin jne, imetys lopettaa alkuunsa jne. Kakkua ja kahvia olisi antanut pikkuvauvalle yms. Siksi jätin niitä kaksin alkuun todella vähän, hoitoon vähitellen ulkoilemaan. kun anopille sopi - silloin lapsi oli jo n. 1,5 -v. Näkivät toisiaan myös anopin "kiireitten" takia noin kerran kuussa. Vieraalle en anna hoitoon. Nyt jo voi, lapsi muistaa isovanhempana eikä pelkää enää. Muutaman yön on ollut hoidossa, kohta täyttää 3.