Anoppilan ruoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kookos"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kookos"

Vieras
Olisko kenelläkään heittää yhtään hyvää ehdotusta, miksi meidän muksun vatsa menee sekaisin joka kerran, jos ollaan syöty anoppilassa?? Mä en ymmärrä, siellä on tavallista ruokaa, kuten perunaa ja kastiketta ja tietääkseni anoppi on tosi tarkka ruoan tuoreudesta. Mulla ei nyt leikkaa.

Olen miettinyt, että ei siellä liian jännääkään pitäisi olla, tuttu paikka. Voiko ruoassa olla sitten liikaa rasvaa, voiko pakastevihannesten kanssa muka mennä jotakin joka kerran pieleen, syöttääkö anoppi lapsen liian täyteen? Siis missä syy? En hitto soikoon ymmärrä.

Lapsi kakkaa yleensä kerran päivässä ihan tavallisen, kiinteän ulosteen, mutta taas eilen oltiin anoppilassa, eka kakka oli tullut jo yöllä, mitä ei yleensä tapahdu, kaksi muuta annosta on jo heräämisen jälkeen ilmaantunut vaippaan. Tuotos haisee kummalliselle ja ruoka on jotenkin puoliksi sulaneen oloista, väri kellertää ja tulos on kovin löysää. Miksi se tulee anopin ruokien jälkeen läpi näin? Lapsi on 1v8kk ikäinen ja syönyt viimeiset 8kk ihan tavallista kotiruokaa.

Allergia tai yliherkkyys? Mun lapsella menee kakka tollaiseksi soijasta ja jos ei käytä eineksiä, liemikuutioita tai muuten soijaa ruoanlaitossa, niin tavallisessa kotiruoassa sitä ei tule.

Mulla menee aina kotikotona käydessä maha löysälle. Ihan totta. Vesi? Sit mä olen miettinyt, että mun vanhempien talossa jotenkin huono sisäilma ja epäilen kyllä että homettakin saattaa olla. Mut et miten se mun vatsaani vaikuttaisi...

Meillä on kokemusta vastaavasta, mutta selvisi, että anoppi tekee ruoat vanhentuneista tarvikkeista, vaikka on keittiöalalla töissä! Miehelläkin meni maha aina sekaisin anopin luona käynnin jälkeen. Anoppi vakuutti että kaikki on tuoretta ja hyvää jne. Huomattiin sitten itse vahingossa mitä päiväyksiä ja millaista ruokaa siellä kaapissa oli. Homeen maunkin saa pois kun vetää tomaatit kastikkeeseen ja maustaa sen hyvin. Anoppi sanoi kuumennuksen parantavana tomaatit jne.
Tää nainen tekee sitten työkseen usealle sadalle lapselle koulussa ruokaa...

Soijakastiketta käytän itsekin, liemikuutioita joskus. Voisiko merkki vaikuttaa? Tai liika rasva ja suola? Rasvaa ainakin on rutkasti, hyi olkoon. Kotona vältellään isoja määriä paprikaa, sitä on joskus niissä lisukevihenneksissa, mutta ei aina. Paprika on varma tapa saada muksun vatsa kierroksille. Usein ongin lapselle vaikka parsakaali-kukkakaali-porkkanapussista vain niitä porkkanoita, eikä pussi ole paprikaa nähnytkään. Varsinaista arpomista tämä on!

Anopilta voisi udella jotakin, mutta en haluaisi pahoittaa hänen mieltään, joten aika varovainen pitää olla...

[QUOTE="kookos";23169534]Anopilta voisi udella jotakin, mutta en haluaisi pahoittaa hänen mieltään, joten aika varovainen pitää olla...[/QUOTE]

Sanot, että lapselta tulee omituista kakkaa, kun on syönyt heillä ja pyydät apua sen miettimisessä, että miten anopin tarjoama ruoka eroaa teidän ruoasta. Älä puhu tuoreudesta tai allergioista mitään, aloita vain puhtaalta pöydältä ja ratkaiskaa arvoitus yhdessä. Ja siis nimenomaan pyydä apua, älä oleta tai syyttele.

Sun pitää sanoa anopille, että teillä on allergiaselvitys menossa pitää tarkkaan tietää mitä ruuissa on ollut, että saatte väärät aineet pois ruokavaliosta. ei sun tarvii sanoe, että oireita tulee vain anopin ruuasta. Toi vesi voi olla myös ongelma. Onko oma kaivo tai eri vedenjakelija kuin kotona? Mä sain mökillä aina vedestä oireita, kun siellä oli oma kaivo, vesi oli tutkittuna puhdasta ja käyttökelpoista juomavedeksi, mutta sisälsi enemmän metalleja, joille olin allerginen, kuin kotivesi.

Olisiko sittenkin kahvipöytä? Meillä ei syödä kotona ikinä esim. kahta kakkupalaa putkeen, mutta mummolassa suunnilleen joka kerta ja yhdellä lapsellamme se sekoittaa mahaa.

Me ollaan tosi harvoin siellä kahviin asti, mutta mutta... lapsi kyllä saa mummolta usein keksiä tai muuta hyvää kouraansa ennen ruoan valmistumista. Keksejä meillä ei yleensä ole kotona ollenkaan, siinäkin voisi olla kelpo johtolanka.

Alueelle tuli muutama vuosi sitten ihan kunnallinen vesiverkko, ollaan saman jakelun piirissä muutaman talon päässä. Erona se, että meillä on 5 vuotta vanha talo ja muoviputket, anoppila on rakennettu joskus 70-luvun alussa ja putket ovat edelleen alkuperäiset, kupariset.

[QUOTE="kookos";23169631]Me ollaan tosi harvoin siellä kahviin asti, mutta mutta... lapsi kyllä saa mummolta usein keksiä tai muuta hyvää kouraansa ennen ruoan valmistumista. Keksejä meillä ei yleensä ole kotona ollenkaan, siinäkin voisi olla kelpo johtolanka.

Alueelle tuli muutama vuosi sitten ihan kunnallinen vesiverkko, ollaan saman jakelun piirissä muutaman talon päässä. Erona se, että meillä on 5 vuotta vanha talo ja muoviputket, anoppila on rakennettu joskus 70-luvun alussa ja putket ovat edelleen alkuperäiset, kupariset.[/QUOTE]

ei varmaan sitten johdu vedestä, kotona meilläkin on kupariputket enkä oireile.

Yhteistyössä