Antaako periksi 2-vuotiaalle? Apua!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä monta lasta ja aika normaali kasvatus, rajat on, jossain asioissa tiukat jne. Eli ei ole (aiemmin) ollut mitenkään kuri hukassa.
Nyt meidän kaksi nuorinta on 4 ja 2-vuotiaat. Isommalle on nyt kevätulkoiluvaatteiksi takki ja housut, pienemmälle haalari, molemmat siis isompien vanhoja.
Pienempi haluaa takin ja housut kun isommallakin on ja _joka kerta_ saa itkupotkuraivarin ulos mennessä.
Aina uudelleen, tää oli jo talvella näin, silloinkin piti olla aina samanlainen kuin isommalla, muuten itkee ja riisuu sitä mukaa kun puen.
Toki mä saan sen puettua ja uloskin päästään, mutta alkaa ottaa voimille monta kertaa päivässä sama taisto.
Nyt sit mietin et pitäsikö tuolle pienemmälle hommata takki ja housut vai oonko ihan onneton jos 2-v saa tahtonsa läpi pukemisen suhteen?
Mitä tekisitte?

jos ostat niin sittenhän se voi keksiä jokun muun mistä raivota, jos muutenkin on käyttöä niin miksei mutta ei lapsen takia, meillä kans 3 v raivoaa välillä siitä ettei saa "samaa" kuin 6 v mutta onhan se ihan luonnollista että ei voi 3 v tehdä ihan samaa kuin 6 v, ja sama jatkuu ikäeron takia varmaan monta vuotta joten pitää oppia sietämään pettymyksiä. Tsemppiä! :)

Muuten tuo kakkosasu olis ok, mutta kun ei halua laittaa sitä haalaria edes vesisateella ulos kun toisella ei ole.

Ja kun se haalari on jo olemassa, hyväkuntoinen ja kivanvärinen. Ja isommalle on takki ja housut olemassa.

Jos uutena olis pitäny ostaa olisin varmaan ostanu samanlaiset mutta tuntuu aika tyhmältä et 2-vuotiaan mielenilmaisujen takia meen ostamaan uudet kamppeet kun entisetkin on hyvät. Mutta mieli tekis (ja oon jo sopivia kaupasta katsellukin).

Meidän 2-vuotiaalla on sekä välikausihaalari että takki ja housut.
Ja joka aamu saadaan riidellä siitä, kun äidin mielestä päiväkotiin laitetaan haalari.
Herra itse taas haluaisi takin ja housut, kun eskarilaisellakin on...
Joo, välillä ei jaksaisi taistella, mutta kyllä se herra nyt toistaiseksi on päiväkotiin se haalari päällä mennyt.
Takki ja housut on sitten kauppa-, kaupunki- ja kyläreissuja varten.

Kyllä mä varmaan hankkisin takin ja housut jostain käytettynä. En jaksais tapella tuollasesta jos kyse on vaan siitä et tahtoo takin ja housut. Mutta tekisin sen jotenki "vaivihkaa" enkä kuuluttaen että tässä nyt on kun tahdoit.

[QUOTE="jeps";26150055]jos ostat niin sittenhän se voi keksiä jokun muun mistä raivota, jos muutenkin on käyttöä niin miksei mutta ei lapsen takia, meillä kans 3 v raivoaa välillä siitä ettei saa "samaa" kuin 6 v mutta onhan se ihan luonnollista että ei voi 3 v tehdä ihan samaa kuin 6 v, ja sama jatkuu ikäeron takia varmaan monta vuotta joten pitää oppia sietämään pettymyksiä. Tsemppiä! :)[/QUOTE]

Joo, no kyllä meidän 2-v keksii niitä muitakin ja paljon. Mutta ei mua sisällä haittaa et se riisuu vaatteet kun isommalla on hienompi paita tai raivoaa kun toinen leikkii jotain mitä ei itse osaa, esim. rakentaa. Eli noissa tilanteissa en anna periksi. Ja oon ihan samaa mieltä et niitä pettymyksiä on opittava sietämään. Meillä isompi on kerhossa ja sinne viedessä useimmiten pienempi itkee ja raivoaa kun haluais kans kerhoon, ikä ei riitä ja sit lähdetään itkien.
Eli ei saa kaikessa tahtoaan läpi suinkaan.

Mutta ulosmenosta alkaa tulla aikamoisen kurjaa kun joka kerran itkun kanssa mennään ja ulkonakin vielä väliin yrittää riisua vaatteitaan.
Mun omaa mukavuudenhalua kai se olis et ei tarviis tapella kun olis samanlaiset.

Meidän 2,5-vuotiaalla on isoveljen vanha "unisex"-haalari sekä takki ja housut. Haluaisi aina takin ja housut, kun isoveljelläkin on. Kuitenkin pakotan useimmiten laittamaan haalarin, koska se on vedenpitävä ja takki ja housut ei. Toi pimu kyl saa sit taas pukeutumisessa aika paljon muuten periksi, kun haluaa hameen jne...

Ootko koittanu jäähyjä jo kun saa raivarit? Kokeilisin vielä sitä keinoa ainakin, ennen kun ostaisin uudet vaatteet. :)

Mun 2v on lopettanu tosi hyvin turhat raivarit, kun kaksi kertaa joutui jäähylle. Nyt jo siis kuukausi mennyt tosi kivasti *koputtaa puuta*. :)

Itse varmaan hankkisin käytettyinä takin ja housut, kun lapsi niin kovasti haluaa jo olla "iso". En kyllä koe tanssivani lapsen pillin mukaan, jos joskus teen jotain hänelle mieluista, enkä todellakaan anna periksi millekään itkupotkuraivareille.

[QUOTE="aliina";26150327]Ootko koittanu jäähyjä jo kun saa raivarit? Kokeilisin vielä sitä keinoa ainakin, ennen kun ostaisin uudet vaatteet. :)

Mun 2v on lopettanu tosi hyvin turhat raivarit, kun kaksi kertaa joutui jäähylle. Nyt jo siis kuukausi mennyt tosi kivasti *koputtaa puuta*. :)[/QUOTE]

Joo, meillä on lyhyet jäähyt ollut käytössä. Useimmiten kovassa raivarissa huutaa ja riehuu, lopettaa kyllä välissä huutamisen joskus mut kun aletaan uudestaan pukemaan niin aloittaa taas.
Eli nopeinta on pukea huutavana ja viedä ulos ja siellä kiskoa kamppeita takas niskaan jos yrittää vielä riisua, useimmiten sit kyllä lopettaa kun leikkimään pääsee.

Jotenkin vaan tylsää kun kivasta asiasta mitä ulosmeno on, on tullut hirmuista itkua ja parkua.
Ja ihan loputtomiin ei voi jäähyäkään tuossa tilanteessa käyttää kun muut lapset odottaa ulosmenoa vaatteet päällä, eikä niitä voi keskenään ulos laittaa.

Lapsella on siis aika tulinen temperamentti ja muulloin sen kyllä jaksan, mutta ulosmeno alkaa tökkiä.
Mutta jos annan periksi, niin sit se on taas esillä seuraavan talven haalarin ja keväthaalarin jne kohdalla.

Rehellisesti myönnän et mietin et veisin kaiki haalarit kirpparille ja ostaisin sit vaan takki-housut yhdistelmiä, ne on musta ihan kivoja ja käteviä. Mutta että 2-v hyppyyttää tälleen niin ei tunnu oikein fiksulta kun hyviä haalareita on kaapissa vino pino.

Yhteistyössä