Antaisitko eskariin menevän poikasi leikkiä poikaporukassa, jossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
En antaisi. Mä olen siitä tyhmä äiti että puutun lasteni kavereihin siten että jos joku kaveri käyttäytyy huonosti tai kulkee omituisessa porukassa tms. niin kiellän lastani leikkimästä hänen kanssaan, joko väliaikaisesti tai kokonaan.

Mä oon niin tyhmä että uskallan vielä sanallisesti ojentaa naapurin huonosti käyttäytyvää lasta. Tässä yksi päivä pidin puhuttelun yhdelle kolmannelle menevälle pojalle kun läiski pienempäänsä lippalakilla naamalle. sen takia noi varmaan on aina kiltisti ku tuun paikalle :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja vierasvieras:
Lapsi kulkee matkat kouluun 7-vuotiaana yksin - hienoa! Ei tarvitse aikuista seurakseen 8-vuotiaana koulun jälkeen - hienoa!
En kyllä tiedä, että mikä siinä on hienoa? Sekö, kun ei syyllistetä vanhempia lasten kasvatuksen laiminlyönnistä? Kukaan ei ole vahtimassa tai kertomassa, miten pitäis tehdä.

Suomi ei ole kotiäitiyhteiskunta, vaan täällä äitienkin työpanosta tarvitaan. Täällä isovanhemmat, tädit ja sedät eivät useinkaan ole kiinteä osa perhettä.

Se lienee suurin syy tuohon.

ja varmasti myöskin se kun täällä on (tai ainakin on ollut) suht turvallista elää niin ei tarvi pelätä kidnappaajia tms. Nykypäivästä en kyllä tiedä ja täytyy tunnustaa että minä aion ainakin saatella ekaluokkalaisen kouluun ja takaisin - oon sopivasti hoitovapaalla silloin niin pystyn siihen. Mahdollisesti sama tehdään vielä tokaluokallakin, riippuen tosin kuinka läheltä koulua saadaan se oma koti. Jos on ihan viereisellä tontilla nii sit on tietysti eri asia.

Juu, suomi ei ole kotiäitiyhteiskunta.
Kotiäitiyteen tai koti-isyyteen on kyllä mahdollisuus. Ei kait kukaan mene töihin siksi, että "yhteiskunta tarvitsee mun työpanosta".

Ja mitä tulee just tuohon että pienet joutuu kulkemaan yksin kouluun, tiedätte kait osittaisesta hoitovapaasta.

Suomi ei ole mikään lintukoto. Lehtiin pääsee useita tapauksia vuosittain, joissa 7-10 vuotias lapsi on napattu autoon / raiskattu kotimatkalla. Meidän lähistöllä sattui yksi tapaus ja mahaa vääntää, miten joku aikuinen voi olla niin PAHA. Kaikki tapaukset tuskin lehtiin pääsevät, eihän se ole kuin pieni täyteuutinen jossain reunassa.
Ymmärrän kyllä ap:n huolen ja nostan hattua että aikoo tehdä asialle jotain. Ei eppuluokkalaisen kohdalla tarvi tuntea että olisi "ylihuolehtiva", kuuntele sitä vaistoasi. Kyllä ne on oikeasti aika avuttomia omillaan suuressa maailmassa.

Juu, suomi ei ole kotiäitiyhteiskunta.
Kotiäitiyteen tai koti-isyyteen on kyllä mahdollisuus. Ei kait kukaan mene töihin siksi, että "yhteiskunta tarvitsee mun työpanosta".

Ja mitä tulee just tuohon että pienet joutuu kulkemaan yksin kouluun, tiedätte kait osittaisesta hoitovapaasta.

Niin, työttömyyskorvauksilla ja toimeentulotuella on toki mahdollista olla kotiäitinä vaikka siihen asti, kun lapset pääsee ylioppilaiksi. Kaikki eivät vaan (onneksi) arvosta sellaista tapaa elää.

Osittaista hoitovapaata ei saa kaikissa työpaikoissa. Eikä sitä saa jos vanhemmat ovat opiskelijoita itsekin.

Ymmärrän ihan täysin, että kaikilla ei ole muuta vaihtoehtoa kun lähettää se ekaluokkalainen aamulla yksin kouluun. Laskut pitää maksaa ja ruokaa on saatava pöytään...

Osittainen hoitovapaa on ainakin omalla alallani ihan yhtä lakisääteinen kuin hoitovapaa yleensäkin...

On myös mahdollista ottaa osa-aikaisia töitä ja menojen mitottamista sen mukaan, että toinen jää kotiin. Mutta toki jos otetaan asuntolaina 250000 siinä vaiheessa kun vasta suunnitellaan perheen perustamista (kuten eräs tuttuni) niin onhan se jo siinä vaihessa päätetty, kuka kasvattaa lapset. Toinen vanhemmista, vai päiväkoti ja koulu ja kaveripiiri.

Yh:lla ei ole vaihtoehtoja, sen ymmärrän. Ne perheet joissa on kaksi aikuista, on vaihtoehtoja. Sehän on ihan fakta eikä siitä tarvitse vetää ärsyyntyneitä johtopäätöksiä "työkkärin tuen ja sossun varassa" elävistä pummeista. Asennevamma, se tässä yhteiskunnassa on. Kotiäitiyttä ei arvosteta pätkän vertaa, eivät edes naiset.

On myös mahdollista ottaa osa-aikaisia töitä ja menojen mitottamista sen mukaan, että toinen jää kotiin. Mutta toki jos otetaan asuntolaina 250000 siinä vaiheessa kun vasta suunnitellaan perheen perustamista (kuten eräs tuttuni) niin onhan se jo siinä vaihessa päätetty, kuka kasvattaa lapset. Toinen vanhemmista, vai päiväkoti ja koulu ja kaveripiiri.

Yh:lla ei ole vaihtoehtoja, sen ymmärrän. Ne perheet joissa on kaksi aikuista, on vaihtoehtoja. Sehän on ihan fakta eikä siitä tarvitse vetää ärsyyntyneitä johtopäätöksiä "työkkärin tuen ja sossun varassa" elävistä pummeista. Asennevamma, se tässä yhteiskunnassa on. Kotiäitiyttä ei arvosteta pätkän vertaa, eivät edes naiset.

Arvostan kotiäitiyttä, mutten näe mitään järkeä siinä että äiti on kotona vielä silloinkin, kun lapset viettävät päivänsä koulussa. Jos siihen on varaa ilman yhteiskunnan tukea niin mikäs siinä, mutta itse en sitä omalle kohdalleni haluaisi. 5 vuotta riitti.

Meillä asia on ratkaistu niin, että molemmat vanhemmat & isovanhemmat sekä päiväkoti ja koulu yhdessä kasvattavat lapset. Ei vain toinen vanhemmista :whistle:. Näinollen meillä ei ekaluokkalaisen tarvitse olla yksin kotona pitkiä iltapäiviä, tai lähteä yksin kouluun varmaan yhtenäkään aamuna - vaikka emme aiokaan perille asti saattaa ekojen viikkojen jälkeen. Mutta meillä ei olekaan sitä asuntolainaa. Ymmärrän mainiosti, jos perhe haluaa pitää tutun mukavan kotinsa ja siksi äidinkin on mentävä työelämään.

Yhteistyössä