antaisitteko 10v:n olla omassa pihassa kohta6v ja 1,5vuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Jos asuu omakotitalossa, antaisitteko siin yllämainitun ikäisten lasten olla keskenään hiekkalaatikolla, jonne on suora näkö ja kuuloyhteys keittiön ikkunalta?
Kyseessä 10v joka ei ole ihan tyhmä pikkulasten kanssa.

Meillä on kyseisestä asiasta vääntöä miehen kanssa, toinen on sitä mieltä, että ehdottomasti ei, vaikka seurailiskin lasten touhuja, ja toisen mielestä on jo hysteeristä huolehtimista, ettei anna olla... :whistle:

Pitäisin 1½vuotiasta vielä niin pienenä, että pakko nähdä ja kuulla koko ajan mitä tapahtuu. Ottaisin ehkä päivän lehden ja menisin terassille sitä lukemaan ja samalla katsoisin, että lapsoset leikkii ok.

10- ja 6-vuotiaat antaisin olla keskenään pihalla, mutta 1,5-vuotias tarvitsee mun mielestäni aikuisen valvontaa. Sitä paitsi noiden isompien lasten leikit kärsii, jos tarvitsee koko ajan vahtia sitä pienintä. Ei ole reilua, että lapset joutuvat vahtimaan lapsia, vaan heidänkin pitäisi saada leikkiä rauhassa ja kunnolla.

Jos on ihan topakka 10v niin antaisin! Meillä 10v "vahtii" 3v TAI 1v pikkusisarustaan hetken aikaa okt:n pihalla, jos itte oon sisällä ja hyvin on menny. Meillä on isommalle korostettu sitä, että Päävastuu on kuitenkin aikuisella eli aikuinen on siinä ihan huutomatkan päässä, jos jotain sattuu tai kokee, ettei pärjää.

10-vuotiaan ja 6-vuotiaan antaisin olla keskenään, mutta tuota 1,5-vuotiasta en sinne noiden isompien vastuulle laittaisi. Itselläni pojat kohta 9v, kohta 6v ja just 2v täyttänyt, eikä tuo nuorin kyllä ulkoile ilman aikuista.

Meillä on omassa pihassa, toisin aidatussa, lapset 6,5v, 4v ja 2v itseksensä leikkivät. Vanhemmat toki valvovat, käyvät katsomassa jne., mutta saatan tosiaan esim. siivota sisällä kun lapset touhuavat ulkona.

Mä voisin kuvitella itse antavani MEIDÄN 9v10kk:n ikäisen esikoisen olla
hiekkalaatikolla leikkimässä/vahtimassa MEIDÄN vajaa viisi vuotiasta ja reilu 1vuotiasta, omassa pihassa. Itse katsoisin ikkunasta ja välillä kävisin ovella..

Antaisin, meillä mä olen päästänyt 1v9kk isomman siskon kanssa tohon pihaan jo etukäteen, et puen itse tai sitten välillä käyn sisällä ja hyvin leikkivät hiekkalaatikolla tai leikkimökissä!

Vaikea sanoa. Meillä vasta ipanat 2v,3v ja kohta 5v.
En jätä 10sekuntia pidemmäksi ajaksi keskenään.
Pidän 2vuotiasta vielä tosi pienenä ja ei tajua vaaratilanteita.
10v ja 6v voi kyllä leikkiä rauhassa,mutta nuorimman ottaisin pois ehkä vielä.
Riippuu tosin millanen piha ja kuinka lähellä tietä ja millaset naapurit jne.

Vähän riippuu, meillä esikoinen olisi 1,5-vuotiaana leikkinyt onnellisena isompien kanssa ja olisi varmasti pysynyt siinä hiekkalaatikolla. Kuopuksemme suurin huvi taas on karkaileminen, joten häneen pitää olla jatkuva näkökontakti, enkä häntä antaisi toisen lapsen vastuulle.

tässä siis kyseessä tilanne, että tytöt olisivat halunneet leikkiä pienimmän kanssa hiekkalaatikolla, mutta itselläni on hommat kesken, joten en pääse vahtimaan, mutta silti pystyn sisältä seurailemaan lasten touhuja. Keittiön ikkuna siis auki ja hiekkalaatikko on n. 10mterin päästä ikkunasta.
Itse luotan kyllä tässä pihassa täysin tuon 10v:n arvostelukykyyn.

Miehen mielestä olen ihan vastuuton, kun ajattelen näin. Samoin siksi, että mun mielestä tuo 10v voi ihan hyvin kantaa tuota pientä ja pitää sylissä.

ja siis meidän piha on sellainen, että tässä tosiaan on omaa rauhaa, naapureita ei ole näköetäisyydellä, eikä muita teitä mene lähellä kuin tuo joka tulee meidän pihaan.
Kuopus on toki vilkas, mutta hiekkalaatikolla voisi istua tunninkin ilmaan mitään kiirettä pois, ja viihtyy todella hyvin noiden isompien tyttöjen seurassa ja seuraa heitä kuin hai laivaa...

Mä antaisin vanhempien lasten rauhassa keskittyä omiin leikkeihinsä ja vahtisin itse pienintä. Jos niiden vanhempien lasten touhut menevät liian vauhdikkaiksi tai uppoutuvat omiin juttuihinsa, saattaa se pienin unohtua yksin. Ja jos käskee vanhimman katsomaan pikkuisen perään, ei hän oikein voi keskittyä omaan leikkiinsä täysipainoisesti. Ihanaa, että tuon ikäinen haluaa vielä leikkiä ja tukisin sitä leikkimisen iloa ja taitoa mahdollisimman pitkään. Siihen ei mielestäni kuulu vastuu pikkusisaruksista.

Kyllä meidän 10v ainakin on ylpeä, jos hänelle luotetaan hetkeksi pienemmän sisaruksen "hoito". 10v osaa ja usein jo haluaa ottaa vastuuta, eikä mun mielestä tuon ikäisen elämän tarttekaan olla pelkkää leikkiä. Jos mielellään vahtii/leikkii pienemmän sisaruksen kanssa, niin hieno juttuhan se on! Kunhan se päävastuu on sillä aikuisella, niinkun ap:n tapauksessakin on, jos hän näköyhteydessä lapsiin on

Yhteistyössä