antaisitteko 10v:n olla omassa pihassa kohta6v ja 1,5vuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä antaisin vanhempien lasten rauhassa keskittyä omiin leikkeihinsä ja vahtisin itse pienintä. Jos niiden vanhempien lasten touhut menevät liian vauhdikkaiksi tai uppoutuvat omiin juttuihinsa, saattaa se pienin unohtua yksin. Ja jos käskee vanhimman katsomaan pikkuisen perään, ei hän oikein voi keskittyä omaan leikkiinsä täysipainoisesti. Ihanaa, että tuon ikäinen haluaa vielä leikkiä ja tukisin sitä leikkimisen iloa ja taitoa mahdollisimman pitkään. Siihen ei mielestäni kuulu vastuu pikkusisaruksista.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
tässä siis kyseessä tilanne, että tytöt olisivat halunneet leikkiä pienimmän kanssa hiekkalaatikolla..

vieras:
Varmasti vanhemmat lapset haluavatkin leikkiä keskenään rauhassa, mutta jos he pyytävät saada vahtia hetken pienempää ja leikkiä tämän kanssa..

Meillä isommat (kesällä 10v ja 9v) pyytävät monesti saada pienemmät leikkiin mukaan, ovat kerhoa tai pitävät päiväkotia. Yleensä kyllä tässä sisällä, muttamyös ulkona leikkimökissä ja hiekkakasalla..
Olen antanut, kun olen itse lähellä. Esim. ulkona luen kirjaa/lehtiä tai siivoilen pihaa tms. Sisällä teen kotihommia, vaikka samoissa huoneissa jne

Kyllä meidän 10v ainakin on ylpeä, jos hänelle luotetaan hetkeksi pienemmän sisaruksen "hoito". 10v osaa ja usein jo haluaa ottaa vastuuta..

Samoin meillä. Ja ihan ovat saaneet isot "harjoitella" minun tai miehen läsnäollessa. Esikoinen pitää ainakin leikkinä, kun saa pienemmille tehdä hiekkakakkuja tai sitten käydä talon ympäri rattaiden kanssa "lenkillä".

Alkuperäinen kirjoittaja monitoimityökalu:
Kyllä meidän 10v ainakin on ylpeä, jos hänelle luotetaan hetkeksi pienemmän sisaruksen "hoito". 10v osaa ja usein jo haluaa ottaa vastuuta..

Samoin meillä. Ja ihan ovat saaneet isot "harjoitella" minun tai miehen läsnäollessa. Esikoinen pitää ainakin leikkinä, kun saa pienemmille tehdä hiekkakakkuja tai sitten käydä talon ympäri rattaiden kanssa "lenkillä".

Varmaan paljon riippuu myös sen vanhemman lapsen luonteesta. Jos on kovin herkkä, en jättäisi vaikka pyytäisikin saada katsoa pienemmän perään. Ihan siksi, että jos sattuu jokin vahinko, ei jäisi mitään kalvamaan lapsen mieleen. Enkä tarkoita nyt mitään kohtalokasta kuten auton alle juokseminen tms, vaan ihan vaikka pahempi kaatuminen, pään lyöminen johonkin tai vastaava. Herkempi lapsi saattaa ajatella, että se on nyt hänen syytään, että pienin satutti itsensä. Itselleni nimittäin on niin käynyt, että olen ollut lapsena pienemmän lapsen kanssa kaksin pihalla ja pienempi putosi kiipeilytikkailta ja teloi hieman päätään. Kamala syyllisyys sitä tuli, vaikka vahinko olikin.

Ei voi olla... mikä kysymys :D

Meillä lapset 2v ja 5v ja leikkivät keskenään omakotitalon pihalla. Eikä todellakaan ole koko aikaa näköyhteyttä. Tie on kyllä kaukana, ja joki.

Kai se riippuu lapsistakin.

Ja PIHASTA. Moni tuntuu tuomitsevan heti jos ITSE ei niin tekisi.

Meillä on todella innokas isosisko 8v, on ylpeä joka kerta kun saa pieniä hoito-hetkiä pikkusiskonsa 1,5v kanssa. Omassa pihassamme, rivitalon leikki alueella tytöt ovat keskenään leikkineet, kotona olen toki kuulo että näkö etäisyydellä tai piipahdan viemään roskia/hakemaan postia, niin etten näe heitä muutamaan minuuttiin. MUTTA en jätä heitä keskenään jos isompi ei sitä halua.

Toisaalta meillä pienin on tosi rauhallinen ja kiltti tapaus, itsekin vaan istuksin penkillä lehden kanssa kun tyttö laskee liukumäkeä ja tekee hiekkakakkuja :)

AP: Otappa puheeks miehes kanssa tuo aihe, eikö muka 10v saisi edes kantaa sitä 1,5v?! HÄH?

en tosiaankaan tiedä vastausta tähän. kun hukkuu niitä lapsia sadevesiämpäreihinkin pihoissa. ja ties mihin. mut mikä sitten on ylihysterisointia ja mikä ei. en tiiä. kai sitä jokainen ottaa sellaset riskit ku itte jaksaa kantaa.

Yhteistyössä