Antakaas vähän perspektiiviä - missä menee miehen alkoholinkäytössä se raja, että se on parempi heivata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helmi S"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="bbb";29065575]Ja Astro ja Data älkää välittäkö ja älkää vastailko näille teidän valintojamme arvosteleville.. Palsta on täynnä pahaa oloa ja kateutta ym. Te olette liian onnellisia, sovitte liian hyvin yhteen, olette liian älykkäitä ym. Ärsytätte jotaikin selkeästi vähän liikaa. Olisi mielenkiintoista tietää haukkujien omat perhetilanteet, alkoholinkäytöt ym...[/QUOTE]

Jos ei kestä minkäänlaista keskustelua omasta elämästä, niin kannattaako siitä kertoa palstalla?

Enkä minä toivo mitään pahaa Astrolle ja Datalle, päinvastoin: hyviä ihmisiä, vaikka hiukan erikoisia näin tavallisen tallaajan mielestä.

Jotkut on sitä mieltä ettei lasten tarvi nähdä ikinä humalaisia ihmisiä, missä pumpulissa te kasvatatte ne? Sitten kun sellaisessa tilanteessa ovat niin ovat kauhuissaan ja alkoholista tulee paha.

Ei pienten lasten tarvitsekaan, me hulolehdimme, että he eivät joudu tilanteisiin missä on humalaisia. Tähän voin vielä pitkään vaikuttaa. Olen kovin ylpeä siitä, että alle kouluikäiset lapsemme eivät tiedä mitä on humala, krapula tai alkoholi :) Esikoinen kovin ihmetteli juuri kaupassa miksi täti ostaa noin paljon limua (=kaljaa) :D

Kiitos juimakulttuurimme he tulevat kyllä oppimaan ko. asiat aikanaan. Ja tietenkin silloin keskustelemme ja puhumme asiasta.

MAhtavan taitava pari, varsinkin nainen, kääntämään monesti keskustelut itseensä eikä asiaan.
Huomiohuoraamistahan se joillakin on tämä palstailu.

[QUOTE="bbb";29065575]Ja Astro ja Data älkää välittäkö ja älkää vastailko näille teidän valintojamme arvosteleville.. Palsta on täynnä pahaa oloa ja kateutta ym. Te olette liian onnellisia, sovitte liian hyvin yhteen, olette liian älykkäitä ym. Ärsytätte jotaikin selkeästi vähän liikaa. Olisi mielenkiintoista tietää haukkujien omat perhetilanteet, alkoholinkäytöt ym...[/QUOTE]

[QUOTE="Helmi S";29064513]Yhdessä ollaan oltu 13 vuotta. Kaksi alle kouluikäistä lasta. Parin viime vuoden aikana on alkanut maistumaan alkoholi enemmän. Siis joka viikonloppu ja aika usein ihan humalaan asti. Kesälomalla tissuttelu oli lähes jokapäiväistä. Asiasta on väännetty monet kerrat. Perusteellisesti. Nyt meni jopa kolme viikkoa ihan kivasti, mutta nyt taas maistuu. Aiemmin on juonut oikeestaan vasta kun lapset nukkuu, mutta esim. tänään jo tunti sitten puhe oli epäselvempää ja liikkeet hoippuvia. Lapset siis oli vielä hereillä. Aiemmin se aiheutti vain sitä, että mä en saanut nukutuksi kunnolla viikonloppuisin sen takia ja silti mies nukkui puolillepäivin ja mä nousin lasten kanssa. Sitä mä en halua, että lapset joutuu näkemään isänsä humalassa.

Se on sen ainoa puute, eikä humalassakaan muutu miiten miksikään öykkäriksi. Mä vaan välillä ihmettelen, miksi mä tuollaista katson. Asioihin tottuu ja turtuu. Ja suurimman osan ajasta kaikki on hyvin. Mitä te tekisitte?[/QUOTE]

Sinuna kävisin tuolla keskustelupalstalla tutustumassa alkoholistin puolison elämään.
Päihdelinkin keskustelualue • Näytä alue - Kotikanava

Kyse ei ole siitä, mitä sinä teet. Kyse on siitä, mitä miehesi tekee. Sinä et voi muuta kuin sietää aikasi ja sitten erota. Miehesi ei juo sinua kiusataksesi, hän juo, koska viina on saanut hänestä otteen. Vain hän itse voi juomiseensa vaikuttaa, mutta hyvin moni myöntää ongelmansa vasta pohjalla.

MAhtavan taitava pari, varsinkin nainen, kääntämään monesti keskustelut itseensä eikä asiaan.
Huomiohuoraamistahan se joillakin on tämä palstailu.

Täälläkin keskustelu jatkunut vaikka kumpikaan meistä ei ole kommentoinut. Joten ei se meistä kiinni ole (ainakaan monesti), vaan muut haluavat keskustella meistä. Sinäkin.

Kerromme kyllä omasta elämästämme asioita ja käytämme tilanteita esimerkkeinä, mutta teitä kiinnostaisi näemmä niin moni muukin asia ja lisäksi jotkut jäävät pyörimään mieleenne niin että palaatte niihin kuukausienkin päästä.

[QUOTE="Helmi S";29064513]Yhdessä ollaan oltu 13 vuotta. Kaksi alle kouluikäistä lasta. Parin viime vuoden aikana on alkanut maistumaan alkoholi enemmän.
...
Se on sen ainoa puute, eikä humalassakaan muutu miiten miksikään öykkäriksi. Mä vaan välillä ihmettelen, miksi mä tuollaista katson. Asioihin tottuu ja turtuu. Ja suurimman osan ajasta kaikki on hyvin. Mitä te tekisitte?
...
Muuten se on hyvä isä ja aviomies. Pakotanko mä' sen eron uhalla jonekin AA:han? Eikö tälle tosiaan enää muuta voi?[/QUOTE]

"Muuten se on hyvä isä ja aviomies." Eikö tästä ole hyvä lähteä? Et kai tosissasi ole, että rikkoisit perheesi vain siksi, että mies tuntuu juovan nyt liikaa.

Ajan kuluessa ihmisten tavat ja tottumukset muuttuvat ja jostain syystä voi olla, että nyt juoma maistuu paremmin kuin joskus ennen. Voi olla että jatkossa taas vähemmän. Juomisen syitä voi toki selvittää ja yrittää niitä ratkoa. Olisi varmaan hyvä, että juominen olisi avointa eikä salajuopottelua.

Miten suurista määristä oikein on kyse? Minusta viikonloppuihin ja lomiin keskittyvä jokseenkin tolkullinen käyttö ei vielä ole kovin hälyyttävää.

[QUOTE="vieras";29066657]"Muuten se on hyvä isä ja aviomies." Eikö tästä ole hyvä lähteä? Et kai tosissasi ole, että rikkoisit perheesi vain siksi, että mies tuntuu juovan nyt liikaa.

Ajan kuluessa ihmisten tavat ja tottumukset muuttuvat ja jostain syystä voi olla, että nyt juoma maistuu paremmin kuin joskus ennen. Voi olla että jatkossa taas vähemmän. Juomisen syitä voi toki selvittää ja yrittää niitä ratkoa. Olisi varmaan hyvä, että juominen olisi avointa eikä salajuopottelua.

Miten suurista määristä oikein on kyse? Minusta viikonloppuihin ja lomiin keskittyvä jokseenkin tolkullinen käyttö ei vielä ole kovin hälyyttävää.[/QUOTE]

Nyt on taas asiasta keskusteltu perinpohjaisesti ja on kanssani samaa mieltä siitä, että lasten ei pidä tuollaista enää nähdä. Ja itsekin sitä mieltä, että näin en voi jatkua. Taas on siis ihan yhteisymmärrys asiasta. Sanoi tiedostavansa asian ja on sitä mieltä, että jatkossa pysytään tiukasti siinä saunakaljassa tai lasillisessa viiniä ruuan kanssa. Minä kyllä ehdotin, että molemmat olisi nollalinjalla, mutta kuulemma sen verran olisi kiva pitää viikonlopun luksuksena. Hmm.

Ongelmaa osittain aiheuttaa nyt se, että tällä hetkellä miehellä on veriarvot sen verran huonot hänellä olleen terveysongelman takia (pitäisi olla kunnossa nyt, ei selitä juomista), että humaltuu melko pienestä määrästä alkoholia. Eli ei ne määrät mitään huimia ole, mutta ei huomaa itse omaa humaltumistaan ajoissa.

Kiitos muillekin kommenteista. Pyysin perspektiiviä ja sitä sain. Kyllä nämä teidän mielipiteet, vaikka hyvin erilaisia olikin, toivat ihan tervetullutta näkemystä tilanteeseen.

Meillä on ihan vastaava tilanne kotona. Tosin viime aikoina mukaan on tullut myös väkevämmätkin. Positiivista on, että puhumaton mieheni muuttuu humalassa mukavia juttelvaksi mieheksi, joten en ole asiasta vielä kovin isoa metakkaa nostanut. Seuraavan päivän krapula ja saamattomuus kyllä haittavaat perhe-elämää. Samoin minua häiritsee sekstailla kännisen ja haisevan miehen kanssa.

Mies ei itse myönnä ongelmaansa, vaikka hänellä se selvästi on. Viina vie miestä, se ei ole enää kontrollissa. En kuitenkaan erotakaan halua missään tapauksessa, koska muuten mies on hyvä ja rakastan häntä suuresti, samoin hän rakastaa minua.

[QUOTE="vieras";29065229]"Lasten elinympäristön pitää olla vakaa."

Sulla on lapsia useammalle miehelle ja asuinpaikat (=lasten kaverit) vaihtuvat useasti: tarjoatko sinä lapsillesi vakaan elinympäristön?[/QUOTE]

Öh, kaikki eivät halua tai voikaan viettää koko elämäänsä samassa kyläpahasessa. Itse vaihdamme asuinmaata melko tasaisin väliajoin, ja koen sen lapsien kannalta lähinnä rikkautena.

• Tykkää
Reactions: Data
Kyllä sillä äjälläsi tarttis olla jokin harrastus jossa se pääsisi välillä poikien kanssa hieman irroittelemaan jos kotonaankaan ei joskus voi hieman ottaa. Hermohan siinä väkisin menee ja saattaa seurata alko-ongelma.

Yhteistyössä