anteeks, mutta en ymmärrä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuttu"

Vieras
Tuttu avautui, että hällä on masennus. Synnytyksen jälkeinen. Tämä sama tuttu kuitenkin järjestää viikoittain illanistujaisia, näyttää aina hyvältä, koti on siisti.. Lapset saa hoitoon aina kun haluaa, hyvä mies, matkustelevat, remontoivat.. Tämä äiti esim. pesee pyykkiä käsin (ettei mene huonoksi), tiskaa suuren osan käsin (ettei mene huonoksi).. Ihmettelen, että mitä se masennus sitten on, jos ei sitä että ei saa aikaiseksi, on uupunut ja maassa.. En sano etteikö tällä ihmisellä varmasti olisi mielenterveydellisesti vaikeuksia, mutta mietin vaan diagnoosia. Olisiko ahdistus oikeampi termi? Hänellä nimittäin sitä vikaa, että yrittää olla täydellinen.

Itse olen ajoittain niin uupunut, että tinkin kaikesta mistä voin. Syödään suosiolla valmisruokaa ja ulkoillaan vähemmän muutama viikko, niin jaksan taas olla parempi äiti.

Masentunut voi olla ilman väsymyksen tunnetta. Itse asiassa monille juuri touhuaminen auttaa siihen, ettei tarvitse ajatella ikäviä asioita. Ja hyvähän se on, jos pystyy toimimaan, koska se auttaa oloon pidemmän päälle. Toki liiallinen touhuaminen voi estää paranemista, jos on taipumusta täydellisyyden tavoitteluun, mutta eiköhän hän itse vointinsa parhaiten tiedä.

Täydellisyyden tavottelu se vasta masennusta aiheuttaakin. Mä oon myös pahasti masentunut, saanut juuri siihen lääkityksen. Oman kasvatukseni ja taloudellisten vaikeuksien vuoksi olen joutunut koville elämässäni, ja vielä jokin aika sitten harkitsin päivieni päättämistä. Ahdistus ja masennus on aikalailla samaa, masennus voi naamioitua ahdistuksesksi. Onko tuntemasi äiti hakenut apua?

Itsellänikin masentuneisuus/ ahdistus käy päälle vasta kun pysähtyy. Toiminnallisuuteen sillä ei olekaan paljon vaikutusta, mutta sitten kun päästää itsensä "heikoksi" niin huoli pääsee vyörymään yli.

Ja ystäväsi tapauksessa kotityöt ja puuhat voivat olla juuri se, mikä hänet pitää "pinnalla", ja siksikin niin tärkeitä.

Itsellänikin masentuneisuus/ ahdistus käy päälle vasta kun pysähtyy. Toiminnallisuuteen sillä ei olekaan paljon vaikutusta, mutta sitten kun päästää itsensä "heikoksi" niin huoli pääsee vyörymään yli.

Ja ystäväsi tapauksessa kotityöt ja puuhat voivat olla juuri se, mikä hänet pitää "pinnalla", ja siksikin niin tärkeitä.

Kuulostaa tutulta minustakin, juuri babybluesin aikaan olin liikkeellä aamusta iltaan, en levähtänyt edes vauvan nukkuessa.

Tai sitten se vaan näyttää ulkopuolelta, että heillä menee asiat noin. Masennusta voi olla monenlaista, hän voi vaikka itkeskellä niitä pyykkejä pestessään, raivota miehelleen tai lapsilleen, tehdä noita kotitöitä sen takia, ettei saa nukuttua tms.
Ei kaikki ole masentuneita samalla tavalla.

Kuumimmat

Yhteistyössä