Anteeksi hirveästi:D, vain yks kysymys HPV:sta, haluan vaan varmista mitä se tarkoita, jos täällä on joku tietoinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Venakko Milanna

Vieras
Eli luen yks amerikalainen foruumi, missä on verkkolääkäreitä. Ihmetelen vaan, miks ne kaikki vasta että HPV, lopulta poistu elimistöstä tai osaako joku tietoinen selittää, mitä tämä tarkoita (kohta 5)

Niin ja anteeksi taas...

You very likely already are infected with HPV-16; if you have a partner with the virus, it is very difficult to avoid. Consistent and correct condom use lowers the risk, but not to zero; with multiple exposures, transmission still should be expected. Indeed, it is possible she caught the virus from you. Getting HPV, including a "high risk" type like HPV-16, is normal; not desirable, but to be expected by most sexually active persons. See the aforementioned article and message threads for more details. To answer your specific questions:

1) HPV-16 rarely causes warts, only asymptomatic infections of the sort your girlfriend has.

2) I can't give you a numerical risk. But if you have had sex more than a few times, I would guess there is at least a 50% chance you have infected.

3) Asymptomatic oral infection may occur; to my knowledge, this has never been studied. But HPV-16 rarely if ever causes symptoms or leads to oral disease of any kind.

4) HPV probably has to be massaged into the skin. But a single episode of condom breakage won't make a signficant difference in the likelihood you have been infected.

5) Yes, the natural course of all HPV infections is that the body's immune system eventually results in regression. It takes an average of about 11 months for HPV-16.

Kohta 5 tarkoittaa että immuunijärjestelmä korjaa solumuutoksen. Regression ei tarkoita että virus poistuu kehosta vaan että sen aiheuttamat muutokset korjaantuu ja itse virus jää nukkumaan.

mä vielä annan yks kohta jos autatte, tarkoitako se ettei virus voi aktivoitua uudestaan?

Kiitos, kiitos, rakastan teitä:heart:

HPV just about always goes away, even without treatment. The virus's DNA may persist in tissues for life -- this is a matter of debate among the experts--but even if it does, with rare exceptions the virus cannot be detected, cannot be transmitted to partners, and never reappears in detectable form. So for practical purposes, people generally are cured by their immune systems, sometimes aided by treatment. Although you might be able to transmit the infection to a sex partner now, most likely such transmission no longer will be possible after a few months.

ja viimeinen tämä jos saan vielä käännöstä en ymmärrä sen toisen osaan ollenkaan:(

Kiitos paljon joka jaksa

I don't think your questions are hypochondriacal. The topic of HPV and genital warts is a complex one. HPV is the most commonly acquired STD. Over 85% of sexually active women will have HPV infection at some time in their lives and the figure, while less well studied is no doubt similar for men. In some HPV will cause genital warts, in others it will not cause warts but may lead to changes in PAP smears. That your ex had CIN II makes it likely that she had HPV (like most people) and does not make you at greater or lower risk that if your partner was one of the other 85% of women with HPV. In nearly everyone who gets HPV, warts or otherwise, the infections will resolve by themselves without therapy in 8-10 months. In a very small minority of women, HPV infection can persist and lead to the pre-cancerous lesions that PAP smears detect and which can then be treated. Treatment typically clears the infection as well as potentially pre-cancerous lesions.

Tuossa lukee samaa mitä sulle on kerrottu täällä jo monta kertaa. Eli vaikka virus ei enää ole aktiivinen se voi jäädä elimistöön jopa loppuelämäksi ja se voi aktivoitua uudelleen. Todennäköisyys on kuitenkin pieni.

[QUOTE="vieras";25167562]Tuossa lukee samaa mitä sulle on kerrottu täällä jo monta kertaa. Eli vaikka virus ei enää ole aktiivinen se voi jäädä elimistöön jopa loppuelämäksi ja se voi aktivoitua uudelleen. Todennäköisyys on kuitenkin pieni.[/QUOTE]

Tiedätkö yhtään, onko totta tai tarua mitä lääkäri minulle sanoi, kun ne kaikki sanovat eri tavalla. Eli jos vaikka tapahtu niin ja se aktivoi, niin se ei enää voi mitään vakava aiheutta, kun on immuni siihen, se on aika heikko jos toinen kerta aktivoi?

Tuossa viimeisen viestin loppuosassa lukee samaa mitä ensimmäisessä viestissä, eli yleensä solumuutos korjaantuu itsestään/immuunijärjestelmän toimesta vajaassa vuodessa.

Harvoissa tapauksissa näin ei tapahdu ja hoitamattomana solumuutos saattaa aiheuttaa syöpää. Seurantaa tarvitaan riipumatta siitä onko solumuutos korjaantunut itsestään vai onko poistettu silmukalla.

Mä vielä yks asia ihmettelen, kun yks lääkäri sanoi että voin sen saada vielä vaikka 60 kerta elämän aikana? Miten voi saada jatkuvasti viruksia jos en vaihtaa kunmpaania? Missä ne oikein liiku? Tai vielä pahempi lääkäri kertoi että päivän aikana hpv voi joutua silmiin tai suuhuun?:O

Oli kyllä mulla helpo elämää kun en tiennyt tämä kaikki:|, mutta en halua uskoa että se on totta

[QUOTE="vieras";25167598]Tuossa viimeisen viestin loppuosassa lukee samaa mitä ensimmäisessä viestissä, eli yleensä solumuutos korjaantuu itsestään/immuunijärjestelmän toimesta vajaassa vuodessa.

Harvoissa tapauksissa näin ei tapahdu ja hoitamattomana solumuutos saattaa aiheuttaa syöpää. Seurantaa tarvitaan riipumatta siitä onko solumuutos korjaantunut itsestään vai onko poistettu silmukalla.[/QUOTE]

Voiko minulla korjantua, kun mulla on papa ollut 1kk sitten II ja 3,5kk sitten III, vai voiko kun meen ens kerralla olla jo jotain kamala yhtäkkiä?

Tiedätkö yhtään, onko totta tai tarua mitä lääkäri minulle sanoi, kun ne kaikki sanovat eri tavalla. Eli jos vaikka tapahtu niin ja se aktivoi, niin se ei enää voi mitään vakava aiheutta, kun on immuni siihen, se on aika heikko jos toinen kerta aktivoi?

Tämä voi pitää paikkaansa mutta varmaa tietoa ei taida olla. Tilastojen perusteella voidaan sanoa että kun ihminen on terve ja immuunijärjestelmä toimii niin virus ei yleensä aktivoidu eikä sama tartuna aiheuta lisää muutoksia. Poikkeuksia on kuitenkin dokumentotu.

[QUOTE="vieras";25167685]Tämä voi pitää paikkaansa mutta varmaa tietoa ei taida olla. Tilastojen perusteella voidaan sanoa että kun ihminen on terve ja immuunijärjestelmä toimii niin virus ei yleensä aktivoidu eikä sama tartuna aiheuta lisää muutoksia. Poikkeuksia on kuitenkin dokumentotu.[/QUOTE]

Onko mulla sitten immuunnijärjestelmä ollut ihan heikkona?:(. Vai kolmas raskaus se aiheutti?

[QUOTE="vieras";25167799]Raskaus voi välillisesti aiheuttaa viruksen aktivoinnin. On kuiteniin todennäköisempää että sinulla oli tuore tartunta.[/QUOTE]

juu näköjään on tuore tai on se mahdollista. Mutta tekeekö aina tuore tartunta sellaista? Mä joskus mietin että jos en olisi raskaana joutunut papaan, en ehkä olisi ikinä saanut tietä, koska nyt papa laske jo itse:/ tai toivottavasti ainakin niin

[QUOTE="vieras";25167817]Todennäköisesti korjaantuu, on pieni riski että ei korjaannu. Mitään kamalaa ei tapahdu yhden tai edes kahden vuoden aikana. Siksi voit nyt unohtaa tämän kunnes on seuraavan PAPA-kokeen aika.[/QUOTE]

Onko oikeasti totta että 99% muutoksista paranee itsestään? Että ennen niitä hoidettiin aivan turhaan?

Mulla niin paljon kysymyksiä, sorry:D

juu näköjään on tuore tai on se mahdollista. Mutta tekeekö aina tuore tartunta sellaista? Mä joskus mietin että jos en olisi raskaana joutunut papaan, en ehkä olisi ikinä saanut tietä, koska nyt papa laske jo itse:/ tai toivottavasti ainakin niin

Tuore tartunta ei aina aiheuta solumuutoksia. Vaikutus riippuu viruksen tyypistä, immuunijärjestelmän tilasta ja aikaisemmista tartunnoista. On mahdollista että sitä ei olisi huomattu jos olisit testannut vasta puolenvuoden tai vuoden päästä.

Yhteistyössä