Antibioottikuurin kesto, kumpaa uskon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Ripuli ja ihottuma yms. oireet tulee kylläkin heti, jos on tullakseen ja silloin pitää lääke vaihtaa.

Ihottuma tuli kolmantena päivänä lievänä ja on hieman voimistunut. On samanlainen kuin mahdollisten haittavaikutusten listassa mainitaan (tuhkarokon kaltainen ihottuma joka alkaa 5-11 päivää kuurin aloituksesta). Ymmärtääkseni kuurin keskeytys ei ole välttämätöntä koska reaktio ei ollut välitön eikä siis todennäköisesti tarkoita varsinaista allergiaa.

Just näin meilläkin. Ripulista ja ihottumasta huolimatta kuurit on syöty loppuun, koska ne on hallittavissa ja ilmestyy vasta siinä 5-6 pvän huitteilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Missä sairaalassa ei osastolta vastata puhelimeen? Tuntuu aika hurjalta, mitä jos jollekin tulee joku ongelma johon tarvitsee sen vastauksen äkkiä?

Tays. Mutta mä soitin sinne osastolle siis, kaipa sitä vastattaisiin lastentautien päivystyksessä.
Ja nyt mä idiootti vasta tajuan että voisihan sinnekin soittaa. :ashamed:

Joo! Sinne lastentautien päivystyspolille vaan soitto!

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Missä sairaalassa ei osastolta vastata puhelimeen? Tuntuu aika hurjalta, mitä jos jollekin tulee joku ongelma johon tarvitsee sen vastauksen äkkiä?

Tays. Mutta mä soitin sinne osastolle siis, kaipa sitä vastattaisiin lastentautien päivystyksessä.
Ja nyt mä idiootti vasta tajuan että voisihan sinnekin soittaa. :ashamed:

:D Varmaan päivystyksestä ainakin vastataan
Kai sulla on oikea numero sinne osastolle...

Mutta siinä lääkärin loppulausunnossa kuitenkin luki se seitsemän päivää ja sen saman olisi kyllä reseptiinkin kirjoittanut. Kyllä se vaan kannattaa siihen viikkoon loptettaa, varsinkin kun on tullut ihottumaa. Ja saitte kuitenkin siellä sairaalassa luultavasti samaa antibioottia suonen sisäisesti, joten kyllähän siitä yhteensä tulee jo melkein 10pv.

Jos antibiootista tulee oireita, yleensä se kyllä kannattaa keskeyttää ja hakea lääkäriltä vastaava toinen. Ripuli ja muut ovat kuitenkin oireita yliherkkyydestä ko. aineelle eikä sitä kannata ottaa. Toki ymmärrän, että jos tulee vasta 5.päivänä on helppo jatkaa kuuri loppuun, varsinkin jos ei ole pahana, mutta niin suositellaan, että kuuri lopetetaan jos oireita tulee.

jos vähän halotan hiuksia niin on kaksi eri asiaa sanoa "kuuri loppuun" ja "pullo loppuun". Kuuri tarkoittaa sitä säännöllistä käyttämistä sen tietyn ajan.
eli jos sanottiin jossakin erillisessä lapussa että kuuri on 7 vrk niin niinhän se on ja siihen loppuu. Tietysti lääkäri olisi voinut siihen reseptiinkin kirjoittaa sen 7 vrk kuuri tai käytetään 7 vrk

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
jos vähän halotan hiuksia niin on kaksi eri asiaa sanoa "kuuri loppuun" ja "pullo loppuun". Kuuri tarkoittaa sitä säännöllistä käyttämistä sen tietyn ajan.
eli jos sanottiin jossakin erillisessä lapussa että kuuri on 7 vrk niin niinhän se on ja siihen loppuu. Tietysti lääkäri olisi voinut siihen reseptiinkin kirjoittaa sen 7 vrk kuuri tai käytetään 7 vrk

Niin se taitaa olla. Tuo erillinen lappu vaan tuli kotiin aika monta päivää meidän kotiutumisen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja tanja:
Jos antibiootista tulee oireita, yleensä se kyllä kannattaa keskeyttää ja hakea lääkäriltä vastaava toinen. Ripuli ja muut ovat kuitenkin oireita yliherkkyydestä ko. aineelle eikä sitä kannata ottaa..

Ripulia ja muuta voi tulla ihan senkin takia että ne antibiootit laittaa elimistön normaalin bakteeritasapainon sekaisin. Välttämättä ne oireet siis ei ole mitään yliherkkyyttä antibiootille ollenkaan.

Kuuri on 7 päivää kerran se siinä loppulausunnossa lukee. Pullot vain ovat tietyn kokoisia eikä niistä käydä apteekissa vähentelemään. Se lappunen tulee perästä sen takia myöhemmin, että sihteerit ehtivät sen kirjoittaa ja postittaa lääkärin sanelusta yleensä päivän tai pari jäljessä ja postissakin menee oma aikansa.

Jos teille on määrätty 7 päivän kuuri niin se tarkoittaa että syötte 7 päivää. Lääkepullot on tietyn kokoisia ei niitä mitoiteta kuurien mukaan.
Nimimerkillä 4 vuotta putkeen antibioottien kanssa vehkeillyt.

Tainnut vaan lääkäri unohtaa mainita mulle kuurin pituudesta.
Tuo resepti on muuten ihan huippu, sen lääkärin käsiala on niin surkeaa ettei osastolla hoitsu saanut siitä mitään selvää. :D Mä olen paljon reseptejä nähnyt mutta tuo on yksi karmeimmista.

Ripulia ei tullut ollenkaan, ainoa haittavaikutus oli tuo ihottuma joka mainittiin jo pakkausselosteessa mahdolliseksi.

Seuraavaksi aloitetaan 5kk Maltofer-kuuri. :/ Saa nähdä miten sen kanssa sujuu...

Yhteistyössä