apc-resistenssi ja kivunlievitys synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellivellikaramelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ellivellikaramelli

Vieras
Heipä,

onko linjoilla ketään, joka ymmärtäisi enemmän kivunlievityksestä ja APC-resistenssin sille asettamista haasteista.
Itsellä takana yksi synnytys, joka oli ns. vaikea ja pitkäkestoinen. Kivunlievitystä en ollut suunnitellut, sillä halusin elää tilanteen mukaan, eikä sitä minulta enää synnytyksen aikana kyselty, vaan tilanne meni siihen, että päätökset tehtiin minun puolestani prosessin pitkittyessä. Viimeisellä minulle sallitulla ponnistuksella homma saatiin imukupilla kotiin, ja vältyin nukutukselta, joka odotteli jo vieressä. Taisin saada niin parakervikaalipuudutuksen (vai mikä se nyt onkaan ;)) sekä epiduraalin. Synnytys ei käynnistynyt kunnolla, ja minulle annettiin sen vuoksi reippaasti oksitosiinia, joka lisäsi "tuntumaa".

Viime synnytyksessä suuri tukeni ja turvani oli ilokaasu...koen itse, että sen avulla selvisin tolkuissani. Nyt ongelmana on se, että perheemme on muuttanut Muurameen, ja synnytys tulee olemaan Keski-Suomen Keskussairaalassa, joka on maan ainut sairaala jossa ei enää saa ilokaasua lainkaan synnytyksessä.

Hieman pelonsekaisin tuntein odotan tulevaa, sillä en halua olla ns. pöllyssä ja APC-resistenssi vuoksi käsittääkseni on mahdollista, etten saa vaikka tarvitsisin en epiduraalia, enkä spinaalia...

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Nyt en oikein ymmärtänyt kysymystä. Onko sinulla siis verenohennuslääkitys käytössä (Fragmin, Klexane?)? Jos on, niin silloin kannattaa yrittää ennakoida eikä pistä synnytyksen lähestyessä. Tällöin voi saada sekä epiduraalin että spinaalin, jos on tarvetta. Mutta jos ei ole lääkitystä, niin en ymmärrä, miksi epiduraalia tai spinaalia ei voisi saada? Parakervikaalin saa oli lääkitys tai ei.

Yhteistyössä