Apteekissa tapahtunutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Kävin tänään apteekissa, hain reseptillä rasvaa. Apteekin ovesta jo mentäessä mun takanani yritti joku noin keski-ikäinen naishenkilö molemmalta puolelta päästä ohi. Ei mahtunut, enkä mä mahtunut väistämään kun siellä oli muitakin ihmisiä. No kun tämä täti sinne apteekkiin pääsi, niin näki että mä suunnistan ottamaan jonotusnumeroa. Niin tämä mamma JUOKSI yhden hyllyn ympäri päästäkseen mun edelle, ehti ensin automaatille ja oikein kunnolla vielä pamautti sitä saadakseen lapun. :D Mä en oikein tiennyt pitäisikö alkaa nauramaan vai suuttua. Tyydyin sitten mulkoilemaan siinä jonotellessani ja nauramaan partaani. :D

Ajattelin tietysti että hänellä oli vaan kova kiire ja huonot käytöstavat, mutta kun poikkesin apteekin jälkeen Prismaan (apteekki Prisman aulassa) niin siellä se täti ihan rauhassa sovitteli tarjouskenkiä.

Mikä ihme siinä on, että jotkut ihmiset ottavat kaiken kilpailuna, ja varsinkin jonottamisen?

Tiedän tyypin... Tulee mieleen kerta kun kaupassa oli hirveät jonot, meidän silloin n. puoli- ja puolitoistavuotiaat pitävät hirveää mekkalaa, ihmiset tietysti näyttävät ärtyneiltä.. Mutta kun toinen kassa aukesi niin yksikin setä oikein juoksuun lähti että kerkeää kassalle ennen meitä. No ukko oli siinä vieressä ja meni kassalle ensimmäisenä mutta minä kävellessäni perään (myös ärsyyntyneenä ärsyttävänä ihmisenä) tokaisin että "On se muuten jännä että meillä on tässä kaksi huutavaa kakaraa ja setä oikein juoksee kassalle että "huutakaa lapset huutakaa älkääkä vaan pääskö pois kaupasta huutamasta ja ärsyttämästä ihmisiä.."". Ala-arvoiseksi meni siis minunkin reissuni... Mutta ei setäkään enää pahemmin mulkoillut...

Joo, sama juttu kun kaupassa aukeaa toinen kassa. :D Oikein näkee kuinka jotkut kyttää silmää räpäyttämättä että koska pitää lähteä ryntäämään. :D Hullua touhua.

Mä oon ite töissä labrassa ja voi että, se jonotusnumeroautomaatti on VAIKEA tai jopa "näkymätön".

Ihmiset tulee siihen luukulle, VAIKKA aulassa on 30 henkee, et "mä vaan kysyisin" tai "mulla olis vaan tää pissa tässä", "mulla on kiire lääkäriin, röntgeniin, kouluun, töihin tai ihan vaan grillikioskille!"

KAIKILLA MUILLAKIN ON!

Ja jos päästää jonkun vaan "kysymään pientä asiaa", niin enimmäkseen siinä menee enemmän aikaa, kun normisti, kun se ei A. tajua, B. toimi ripeästi C. puuttuu jotain olennaista, josta pääsemmekin takaisin kohtaan A tai B.

Kiilaaminen on kai joteinkin HIENOA?:headwall::vampire:

Mä myös vihaan sellaisia "kiirekiirekiire"-ihmisiä. Myönnän, että muakin ripeänä kävelijänä ärsyttää esimerkiksi kaupassa tai kaupungilla haahuilijat, Tampereen Hämeenkatua kuin koitat päästä eteenpäin niin siinä on tanttaa ja teiniä joka lähtöön kadun leveydeltä laahustamassa, ja kun koitat ohittaa, niin joku astuu juuri eteen. Mutta esim. kaupan pitkässä (tai lyhyessä) jonossa, ihmiset tuuppii niillä perkeleen kärryillä perseelle, ikäänkuin se jono sillä menisi nopeammin eteenpäin. Tai kun pakkailen tavaroitani, koitan laittaa ne ripeästi jonkinsortin järkevään järjestykseen, koska joudun KANTAMAAN ne kotiin, enkä vain auton perälle. Inhoan myös sitä, että huutavia lapsia ja heidän vanhempiaan mulkoillaan, ja huokaillaan kovaäänisesti. Lapset ovat lapsia, eivätkä äiti tai isi aina voi suuremmin vaikuttaa siihen lapsen huutoon (paitsi ehkä lupaamalla karkkia kaupasta, jos ollaan nätisti, mikä ei liene kovin järkevää). Tottakai vaikkapa kovassa migreenissä kaikki melu ja meteli ärsyttää, mutta että pitää siitäkin oikein show nostaa.

Mä oon ite töissä labrassa ja voi että, se jonotusnumeroautomaatti on VAIKEA tai jopa "näkymätön".

Ihmiset tulee siihen luukulle, VAIKKA aulassa on 30 henkee, et "mä vaan kysyisin" tai "mulla olis vaan tää pissa tässä", "mulla on kiire lääkäriin, röntgeniin, kouluun, töihin tai ihan vaan grillikioskille!"

KAIKILLA MUILLAKIN ON!

Ja jos päästää jonkun vaan "kysymään pientä asiaa", niin enimmäkseen siinä menee enemmän aikaa, kun normisti, kun se ei A. tajua, B. toimi ripeästi C. puuttuu jotain olennaista, josta pääsemmekin takaisin kohtaan A tai B.

passaako sitä kusta pitää huoneenlämmössä useampaa tuntia.Täällä ainakin joutuu jonottamaan 1,5 h ennekuin pääsee ilmoittautumaan..

[QUOTE="laalaa";23560248]passaako sitä kusta pitää huoneenlämmössä useampaa tuntia.Täällä ainakin joutuu jonottamaan 1,5 h ennekuin pääsee ilmoittautumaan..[/QUOTE]

Pidempäänkin varmaan, jos sinne otetaan välissä ihmisiä jotka eivät viitsi odottaa omaa vuoroaan?

[QUOTE="laalaa";23560248]passaako sitä kusta pitää huoneenlämmössä useampaa tuntia.Täällä ainakin joutuu jonottamaan 1,5 h ennekuin pääsee ilmoittautumaan..[/QUOTE]

MISSÄ?

Meillä maksimissaan varmaankin hmm 20min, MUTTA jos sä oot tullu jo kello 5 hakee sitä ekaa numeroa, niin JOO; se kestää sen 2h.
Kun labra aukee 7 pintaan...

Toisaalta kaikki, ketkä vähänkin osaa ajatella, TIETÄÄ, että maanantai aamuna ei kannata mennä MINNEEN terveydenhuollon hommaan, ellei ole ihan pakko.

Jos sulla on lääkäri perjantaina ja maanantaiksi suunniteltu perusverikokeet (crp, la, hb, asat, alat, afos, pissoista vaikka perus U-tutkimus ja mitä lie), niin HEI ne valmistuu PÄIVÄSSÄ, ei tarvi ja kannata tulla maanantai aamuna labraan sadan muun ihmisen kanssa!

Kun vois tulla ti, ke, to jne tai vaikka viime viikon pe. :p

KAIKILLA MUILLAKIN ON!

Pankissa on sama juttu. Monesti sellaset herttaisen näköiset mummot kiilaa ilman numeroa edelle, "kysyn vain nopeasti yhtä asiaa", ja maksaa pari laskua kun on luukulle päässyt :D

En kilpailusta tiedä, mutta reiluna parikymppisenä huomaan usein kaupassa että nämä keski-ikäiset-seniori ämmät (olen alkanut jo suoraan sanottuna kyrpiintyä heidän röyhkeään käytökseensä niin paljon etten jaksa enää kaunistella) ovat suorastaan riesa. Minua on usein työnnetty, tuupittu, valitettu siitä että "etuilen" (poimin erään naisen ohitse iltalehden ohimennessä.) ja suorastaan tallottu. Ja huomautettakoon että olen ulkonäöltäni siisti ja sievä tavis, en edes minkään erikoisemman muotisuuntauksen edustaja mikä voisi saada vanhoilliset haaskat kimppuum.
Sitä saa mitä tilaa, itsehillintä petti pari kuukautta sitten kun eräs turkisproomubemarieiralainen tunki kätensä naamaani kun olin kuulemma etuilemassa PARIOVESTA. Suustani pääsi sellainen ryöppy spontaaneja kysymyksiä väritettynä mukavilla sanavalinnoilla että akka ei mennyt sitten ovista koskaan sisään vaan karkasi naama punaisena. Lapsellista käytöstä tiedän, mutta helpotti oloa kummasti siinä tilanteessa.

MISSÄ?

Meillä maksimissaan varmaankin hmm 20min, MUTTA jos sä oot tullu jo kello 5 hakee sitä ekaa numeroa, niin JOO; se kestää sen 2h.

Toisaalta kaikki, ketkä vähänkin osaa ajatella, TIETÄÄ, että maanantai aamuna ei kannata mennä MINNEEN terveydenhuollon hommaan, ellei ole ihan pakko.

Jos sulla on lääkäri perjantaina ja maanantaiksi suunniteltu perusverikokeet (crp, la, hb, asat, alat, afos, pissoista vaikka perus U-tutkimus ja mitä lie), niin HEI ne valmistuu PÄIVÄSSÄ, ei tarvi ja kannata tulla maanantai aamuna labraan sadan muun ihmisen kanssa!

aamukusta on kyllä hirveen vaikeeta pidätellä jonnekkin aamukymmeneen,etenkin jos on viimesillään raskaana!

Jonottaminen, yksi vaikeimmista arjen asioista. Edessäsi on kaksi pankkiautomaattia vierekkäin. Kumpikin varattuja ja itse olet ainoana jonossa. Sitten tulee jonoon seuraava ihminen ja kysyy "kumpaan sinä jonotat?". No haloo, siihen kumpi vapautuu ensimmäisenä. Eräänkin kerran Tiimarin kassalla jouluruuhkassa jonotimme tilanpuutteen vuoksi yhdestä jonosta kahdelle kassalle. Paikalle saapuu vanhempi naishenkilö, joka menee suoraan toiselle kassalle, kun luuli, että me kaikki muut jonotamme siihen toiselle. Äly hoi.

MISSÄ?

Ihan vinkkinä, että olisi mukava, jos siellä labran edessä ja terveyskeskuksessa olisi seinällä toimintaohjeet. Meillä kunnallisessa labrassa menee kyllä aamuisin se 1,5 tuntia, ja jos oot esim. ollut yön paastolla, niin haluat päästä kyllä sinne mahdollisimman pian. Eli mulle ei ainakaan likikään aina ole selvää, miten labrassa toimitaan.

Se lääkäri on voinut määrätä labran päivystykseen ja palataan lääkärille vielä samana päivänä. Tai on voitu varata lääkäriaika ja käskeä käymään samana päivänä ensin lääkärillä.

Terveyskeskuksissa ei edes se ole selvää, jos lääkärille on varattu aika, tarvitseeko ilmoittauta vaiko ei ja käytäntö vaihtelee eri terveyskeskuksissa.

[QUOTE="laalaa";23560316]aamukusta on kyllä hirveen vaikeeta pidätellä jonnekkin aamukymmeneen,etenkin jos on viimesillään raskaana![/QUOTE]

Ei sitä pidä pidätelläkkään!

Jos sulla on kotona (toivonmukaan olet hakenut/saanut ne putket kotiin) niin otat aamun ekasta pissasta. Ns. paastovirtsa. Thats it.

Mutta jos otetaan paikan päällä jotain klamydiaa tai sytoja, niin siihen tietty sen verta täytyy pidätellä, että vuorollaan pääsee luukulle ja saa astian.

[QUOTE="poikia3";23560363]Ihan vinkkinä, että olisi mukava, jos siellä labran edessä ja terveyskeskuksessa olisi seinällä toimintaohjeet. Meillä kunnallisessa labrassa menee kyllä aamuisin se 1,5 tuntia, ja jos oot esim. ollut yön paastolla, niin haluat päästä kyllä sinne mahdollisimman pian. Eli mulle ei ainakaan likikään aina ole selvää, miten labrassa toimitaan.

Se lääkäri on voinut määrätä labran päivystykseen ja palataan lääkärille vielä samana päivänä. Tai on voitu varata lääkäriaika ja käskeä käymään samana päivänä ensin lääkärillä.

Terveyskeskuksissa ei edes se ole selvää, jos lääkärille on varattu aika, tarvitseeko ilmoittauta vaiko ei ja käytäntö vaihtelee eri terveyskeskuksissa.[/QUOTE]

Meillä on.
Niitä ei vaan kovin moni lue/välitä.

Ja jos on päivysys, se pääsee TOTTAKAI jonon ohi ilmoittautumisen jälkeen.
Siinä ei kauaa mene.

Ja aina on suotavaa vaikka kiilata SEN verran, jos on hätä ja tulee vaikka kävellen ensiavusta TAI saa sytostaatteja, jolloin ei saa edes muitten kanssa jonottaa, että tulee sanomaan väliin.

Se onkin suotavaa. =)

Mutta ne turhanpäiväiset kiilaajat, NIISTÄ mä valitin. :whistle:

Terkkariväelle vinkiksi: olisi ystävällistä kertoa kuinka monta ihmistä on edellä jonossa. Itse menin polille hoidattamaan keskeytynyttä keskenmenoa. Olin saanut tarkan ajan hoidolleni, mutta sisään pääsin vasta kaksi tuntia myöhässä. Varatut ajat venyivät ja päivystykseen tulijat (tietenkin) pääsivät aina väliin. Ketään ei silti tullut sen kahden tunnin aikana lisää jonoon, joten olisi ollut kiva tietää muutenkin jo paskassa olotilassa, että turhaan istun siinä tuntikausia. Olin päivän viimeinen potilas.

[QUOTE="vieras";23560450]Terkkariväelle vinkiksi: olisi ystävällistä kertoa kuinka monta ihmistä on edellä jonossa. Itse menin polille hoidattamaan keskeytynyttä keskenmenoa. Olin saanut tarkan ajan hoidolleni, mutta sisään pääsin vasta kaksi tuntia myöhässä. Varatut ajat venyivät ja päivystykseen tulijat (tietenkin) pääsivät aina väliin. Ketään ei silti tullut sen kahden tunnin aikana lisää jonoon, joten olisi ollut kiva tietää muutenkin jo paskassa olotilassa, että turhaan istun siinä tuntikausia. Olin päivän viimeinen potilas.[/QUOTE]

Mä en ainakaan osaa sanoa, jos joku kysyy.
Siis tilanteessa, että siellä odotushuoneessa on se 30 henkee ja lisää tulee.

Ajatellaan, että jonotusnumero mikä menee on 35.
Niistä 35 on käynyt luukulla.
MUTTA ehkä 30-35 menee näytteenottoon.
(0-5 on tuonut pelkää peräpään materiaalia)
Sitte niistä 35:stä menee ehkä 5-20 sydänfilmiin.
Ja niistä 35 on ehkä 5-7 päivystyksiä.
Ja se jono kulkee koko ajan.
Ja näytteenotossa on numero hmm, 18.

Mitä mä voin vastata?
"Teitä ennen on noin kymmenkunta ihmistä".

Kyllä mä vastaan, jos joku kysyy, mutta jotkut kysyy jopa, että kauan menee...
Siihenkin voi vaan antaa arvion ja toivoa, että kestää korkeintaan sen.

Ja huom. AINA saa tulla kysymään, jos epäilyttää jokin asia.
Parempi niin, kun joutua vaikka tulemaan uudestaan joku päivä.

Ja soittakaa kotoakin, jos epäilyttää, ikävää jos ei o paastottu, mutta on tarkoitus olla. =)

Yhteistyössä