APTEEKKI EI SAA OLLA ELÄINLÄÄKÄRI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Ostin apteekista eläimelle lääkettä jota netin eläinpalstalla kehuttiin. Reseptivapaa siis.
Kuitenkin yllätyin, että apteekki ei saa antaa mainintaa, että paljonko kyseistä "lääkettä" annan eläinparalleni. Kuulemma nykyään on sellainen sääntö tullut. Eivät saa enää antaa hoito-ohjeita eläintä koskevissa asioissa, vaan ainoa mitä voivat tehdä on ohjata eläinlääkärille.
Ymmärrän tämän hyvin, mutta hassua että tällainen sääntö on tullut nyt vasta. Aina olen hoito-ohjeet mukaani saanut vaikka eläimelleni olen esim. matokuurin ostanut.
Nyt oli kyseessä tuote, jossa ei siis lue tuoteselosteessa mitään eläimistä, eli on ihmiselle ja eläimelle tarkoitettu.

Oletteko törmänneet jo vastaavaan? Kuulemma aika uus juttu!

Kyllä mä ainakin just sain tarkat ohjeet apteekista, paljoko matolääkettä annetaan tarvittaessa liskolle. Ohjeissa ei määriä ollut, eikä farmaseutti tiennyt, mutta selvitti asian ja kirjoitti määrät paperille.

Siis hä? Väitätte vielä, ettei tämä olekkaan jokapaikassa? Hö. Täti vielä painotti, että ennen sai kyseisen tuotteen mukaan sellasen lapun jossa erikseen eläimelle tarkoitetut ohjeet, kun pakkauskessa on vain ihmisten. Mutta kun sitä ei kuulemma enää saa antaa.

Tuli mieleen se Jope Ruonansuun sketsi joka olisi mennyt tässä tapauksessa näin, Valitan, emme saa kertoa määrää paljonko annat eläimellesi #anna pari milliä!#, soita eläinlääkärille #paskat ne mitään tietää# me emme voi kertoa täällä enempää #paa se pari milliä!"# hehheh

Mä olen törmänny tähän juttuun. Oltiin lomalla maalla (pohjois-suomessa) ja koiralle tuli tarvetta lääkkeelle. Olimme lähdössä parin päivän sisälle takaisin kotiin niin en viitsinyt varata aikaa elukalle käsikauppalääkettä varten.
Ostin loishäädön siis. Tai olisin ostanut mutta kun ei ollut kuin kissan annoksia. Samaa lääkettä kuitenkin olen saanut koiralle aikaisemmin mutta koiran annoksella laskettuna.
Olisin ostanut sitten useamman paketin kissan lääkettä mutta apteekkari ei myynyt minulle niitä.
Seuraavassa apteekissa sama tilanne mutta siellä ostin pokkana loishäädön 35kiloselle "kissalle" jonka kyllä sain.

Mikähän lääke se oli? JOku särkylääke vai kyypakkaus?
Joissakin (ihmis)lääkkeissä on eläimillä tullut niin paljon haittavaikutuksia, ettei niitä enää nykyään haluta myydä eläimille.

Onneksi olen kirjoittanut särkylääkkeen päälle annosteluohjeen. Pitääpä kopioida se seuraavaan pakettiin!

Eikö matolääkkeiden päällyksissäkään enää ole annosteluohjeita??

Siis tän alkuperäisen jutun pointti oli että apteekkari ei saanut kertoa määrää kuinka paljon kyseistä tuotetta saa eläimelle antaa! Käski soittaa eläinlääkärille ja kysyä, vaikka ennen sai kuulemma samasta tuotteesta eläimelle tarkoitetut ohjeet lappusella mukaan. Enää eivät saa antaa siis mitään määriä tai ohjeita eläintä koskevissa asioissa ellei ole lääkärin määräys.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Nyt oli kyseessä tuote, jossa ei siis lue tuoteselosteessa mitään eläimistä, eli on ihmiselle ja eläimelle tarkoitettu.

Miten niin ihmiselle JA ELÄIMELLE? Jos siinä ei kerran ole annettu ohjetta eläimelle, niin kyllä se on ihan pelkästään ihmiselle tarkoitettu!

Alkuperäinen kirjoittaja apteekintäti:

Miten niin ihmiselle JA ELÄIMELLE? Jos siinä ei kerran ole annettu ohjetta eläimelle, niin kyllä se on ihan pelkästään ihmiselle tarkoitettu!

nyt korjaan, meillä esim alkaa ke kuuri kissoille aivan täysin ihmiselle tarkoitetuilla lääkkeillä

EI kuules apteekkitäti. Esim. öljyt on tarkoitettu sekä ihmiselle että eläimelle. Esim. parafiiniöljyä voi antaa sekä ihmiselle että eläimelle.

Mutta sehän ei olekaan lääke! Eihän öljyt mitään lääkkeitä ole. Eikä kaikki apteekissa myytävä ole lääkettä...

Käsitin alkuperäisestä viestistä, että olit siis ostamassa jotain ihmisille tarkoitettua LÄÄKETTÄ ja ihmettelit kun et saanut siihen enää ohjetta eläimelle.

Jos kyse on oikeasti LÄÄKKEESTÄ, niin ne on joko ihmisille tai eläimelle tarkoitettuja. Yksikään lääkkeistä ei ole tarkoitettu molemmille. Joissain tapauksessa ihmislääkkeitä voidaan käyttää myös eläimille, mutta kuten jo aiemmin kirjoitin, niin joidenkin kohdalla on tullut eläimille sellaisia haittavaikutuksia, ettei apteekki enää halua myydä niitä eläinkäyttöön, ellei eläinlääkäri erikseen ohjetta anna eli ota vastuuta asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

nyt korjaan, meillä esim alkaa ke kuuri kissoille aivan täysin ihmiselle tarkoitetuilla lääkkeillä

Tuosta sun viestistä, jota aluksi siteerasin saa sen käsityksen, että ajattelet lääkkeen olevan tarkoitettu sekä ihmiselle että eläimelle, jos siinä tuoteselosteessa ei ole mainittu eläimiä. Näinhän asia ei ole...

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:

Tuosta sun viestistä, jota aluksi siteerasin saa sen käsityksen, että ajattelet lääkkeen olevan tarkoitettu sekä ihmiselle että eläimelle, jos siinä tuoteselosteessa ei ole mainittu eläimiä. Näinhän asia ei ole...

nyt tipuin :D

Yhteistyössä