Apteekki "mokaa" tämän asian aina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aödofinv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aödofinv

Vieras
Tämä ei ole mikään kerran tai pari tapahtunut juttu. Tämä on käynyt usein.

Minulla ei ollut pitkään aikaan kela korttia. Raha pussissani oli tosin aina lapseni kela-kortti. Omani oli kadoksissa.

Hain itselleni resepti lääkkeitä monta, siis monta kertaa. Ja kun kassa kysyi kela korttia niin annoin lapseni kela kortin. Ajattelin, että jos huomaa niin sanon hups, sattui väärä mukaan. Mutta koskaan ei huomannut.

Sitten se asian huvittava puoli. Lääkkeeseen tulee se tulostettu ohje kela-kortissa olevan nimen mukaan. Ei sen mukaan mikä on reseptissä. Eli kaapissa on ollut lapsen nimellä esim. panacodia 3*2 vuorokaudessa.

Hauskaa?

kyllä, pitäs huomauttaa apteekkarille. Kyseessä mitä ilmeisemmin viivakoodilaite millä luetaan kelakortti (ei tarvii ite näpyttää sotua) Työntekijä ei siis ilmeisesti tarkasta mikä sotu koneelle tulee.

Kyllähän se nyt on osa lääketurvallisuuttakin, ei ainoastaan korvauksia... siis lähinnä se, jos ei edes huomata että on väärän ihmisen kortti. Heräis kysymys, et mitä muuta jää huomaamatta.

Ehdottomasti pitäis tarkistaa apteekissa.

Minulta kysyttiin kerran, että olenko itse kirjoittanut reseptin. Jäin ihan suu auki, että nyt mua epäillään väärentämisestä. Apteekkari jatkoi vaan, että olenko siis se määrännyt lääkäri, kun reseptistä puuttui päivämäärä :) Aika kivalta tuntui.

Meillä ei kassa kysy mitään. Kela-kortin tarkistaa farmaseutti, joka myös laittaa reseptin mukaiset annostusohjeet kiinni lääkkeeseen ja tulostaa hintalapun jonka kanssa mennään kassalle.

Paitsi kertyy sinne tilastoihin eli myöhemmin sitten sillä lapsellasi onkin sillä pitkäaikaista Panacodin käyttöä. Ei kai sillä mitään väliä toisaalta ole, mutta..

Voi olla joskus vielä pahempi, jos omalle kohdalle ei kerry sitä lääkkeenkäyttöä. Jos haet sairaslomaa, niin kelassa katsotaan, että eihän tuo edes käytä niitä määrättyjä kipulääkkeitään, taitaa kusettaa.

Mun kaveri on lääkäri ja sillä on kilpirauhasen vajaatoiminta ja oli itsellensä kirjottanut thryroxiinia niin apteekista oli sit ruvettu tivaamaan että varmasti osaa ottaa lääkärin ohjeen mukaan. Ei yhtään oltu katottu kirjottajaa ja saajaa.... Oikeesti, olis niin helppoo väärentää resepti jos vaan haluais... Ei ne koskaan tarkista kirjoittajaa, ellei oo jotaki epäselvyyttä reseptis...

Se on TODELLA pieni vaiva sinulta soittaa kelaan tai ihan vaikka käydä siellä ja pyytää uus kortti. Se ei sulle maksa eikä siitä katoamisesta tule mitään kolmannen asteen kuulustelua.

Meidän apteeksissa tarkastetaan todella moneen kertaan aina kaikki, jotenkin en usko.......

Kelahan tykkää jos sille selviää...
Ja tosiaan apteekkiin rekistöiröityy kaikki. Niiden tietojen pohjalta tiedeetään jos maksukatto täyttyy. Tietoja myös hyödynnetään, niinkuin täällä jo esiin tuli, suunnitellut hoidon seurannassa ja hoidon suunnittelussa. Tulevaisuudessa yhä vaan enemmän ja enemmän tekee apteekit ja terveydenhoitohenkilöstö yhteistyötä lääkehoidon suunnittelussa. Tätähän kehitetään kokoajan.

Tosin epäilen kyllä, että tämä ei ole edes totta...

Meillä kyllä tarkastetaan ja jep, vahingossa olen tarjonnut väärää korttia pariinkin kertaan. =) Mulla on pussissani neljän hengen kortit. Ovat niin samannäköisiä, että vaikka oon ottavinani jonkun toisen, otankin väärän. Mutta aina on huomattu moka.

Kelakortin puuttuminen ei sitä lääkkeenostoa estä. Joutuu vaan maksamaan täyden hinnan ja jos haluaa kelakorvaukset, joutuu täyttämään kelaan erillisen hakemuksen siitä korvauksesta.