Hae Anna.fi-sivustolta

Apu nivelrikkoon

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä Maagikko, 06.08.2009.

1. Maagikko Vierailija

Tuossa tammik alussa sain ajatuksen jonka haluan jakaa kanssanne.
    Olen vuosia kärsinyt nivelrikosta ja polvien kulumasta.
    Mieleeni tuli: Joten ostin D-vitol tippoja ja keitin viikon kananmunat kerralla.
    Joka aamu aloin ottamaan keitetylle kananmunalle 5 tippaa vitolia. Eikä mennyt montaa päivää, kun säryt oli kadonneet.
    Touko/kesäk vaihteessa tipat loppui olin ilman n 3vk kun pikkuhiljaa kivut palasi. Nyt jälleen nautin tippoja+ kananmunan päivässä.
    Eikä kipuja ole. Tämä on totinen tosi.

kirjoitin saman auttaakseni toisia tuonne suomi24 vaihtoehto hoitoihin. Sain pilkkaa ja epäuskoa vastaani.
    Toivon että uskotte tämän, sillä joskus suuret ideat tulevat yllättäen ja yksinkertaisena.

2. Joo joo Vierailija

Maagikko taas höyryää...!!!

3. mädät munat Vierailija

Joo, pointtihan on, että munat pitää keittää ehdottomasti kerralla ja syödä vanhoja puolimätiä munia. En laittasi suuhuni suurin surminkaan viikko sitten keitettyjä munia. Mutta kahjojahan on joka junaan, ja vielä jää asemallekkin.

4. maagikko Vierailija

Keitetyt munat ovat jääkaapissa.
    Taitaa olla niin, että turha teille on antaa ohjeita paranemiseen. Jos teillä ei ole kokemusta nivelrikosta, niin älkää myöskään kirjoitelko ala-arvoisia mielipiteitä.
    Jospa saisit sen niin sitten tiedät mistä kirjoitan.
    Silti toivon edes jonkun saavan avun- kuten minäkin sain.

5. mädät munat Vierailija

Ystävä hyvä, nivelrikko on ollut diaknosoituna 45 vuotta, ja todella tiedän taudin, mutta tiedän myös tehokkaat hoidot. Niveltuhot on erittäin tehokkaasti estettävissä. Yhtään isoa niveltä ei siltikkään ole tuhoutunut, vaikka polven nivelrikot on diagnosoitu jo 45 vuotta sitten. Kävelyä ne eivät estä vieläkään, ei portaiden nousua, eivätkä nukkumista. Niitä ei särje. Sormien nivelet pullistelivat ja vääntyilivät silloin alussa, vaan kun pääsin hoitoon käsiksi, mokkulat, patit ja vääntymät ovat kadonnet sormista, eikä sorminiveliäkään satu.

Homma vaan on niin, että sen hoito on aloitettava ennenkuin kova luu syöpyy. Jos kova luu ehtii syöpyä, sehän ei uudelleen kasva. pehmytrusto-osat taas uusiutuvat, kun saavat siihen tarvittavaa ravintoa.

Edelleen ihmettelen, miksi munia pitää keittää viikoksi eteenpäin, sekö se oli pointi? Eikö tuoreet munat ole maistuvampia? En minä ainakaan, vaikka kuinka jääkaapissa pitäisi, en alkaisi syömään viikon keitettyinä säilytettyjä munia. Tuore on aina tuore.

6. maagikko Vierailija

En pääse liikkumaan kotiavustaja käy kerran viikossa ja keittää.
    Menikö perille.
    Ruoka tuodaan ja itse syön. Mutta kaikki pitää laittaa ensin valmiiksi.
    Kerran viikossa sitten nuo toimet ymmärrätkö.

7. D2-vitamiini !!!!! Vierailija

Älkää syökö D2-vitamiinia (ergokalsiferolia)!

D2-valmisteet ovat tehottomampia kuin D3-valmisteet.
    www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article123043.ece

Jekovit, Devitol ja Vitol tipat ovat lääketehdas Orionin valmisteita, joten ihan normaalia että niitä vielä on markkinoilla ja niitä vielä tänäpäivänäkin suositellaan yleisesti neuvoloissa alle 3-vuotiaille.

http://vitamins-minerals.suite101.com/article.cfm/is_vitamin_d3_better_than_d2

D2-vitamiini on ihmisen hormonijärjestelmää sekoittava, nisäkkäille toksinen ja epäluonnollinen "synteettinen" versio D(3)-vitamiinista, jota syötetään luultavasti samasta syystä pikkulapsille tippoina.

Aikuisen tarve D3-vitamiinille on 75-150µg/vrk.

8. Glukosamiine Vierailija

Älkää nyt uusien villitysten vallassa unothako Glukosamiinia. Se on välttämätö nivelrikon hoidossa.

Se esiintyy luonnollisena aineena ihmisen nivelissä ja rustoissa. Nuorena sitä on runsain mitoin, mutta ihmisen ikääntyessä sen määrä laskee.
    Glukosamiine osallistuu ruston aineenvaihduntaan. Nivelrikossahan on juuri kyse nivelruston rappeumatilasta.

Glukosamiinea saa sekä luontaistuotteena, että reseptilääkkeenä. Sen Kela-korvattavuus poistettiin heinäkuun alusta.

Nykyisin myös lääkärini suosittelee syömään glukosamiinea ilman taukoja, ja niin olen tehnyt. Se tehoaa minun nivelrikkoon erittäin hyvin, ja pitää sen ns. passiivitilassa. Tauti ei siis etene, eivätkä nivelet vaurioidu.

Samoin Omega-3 ja D-3 vitamiini ovat elinehto nivelrikon hoidossa. Nivelrikon hoito on pysyvää, niinkuin hengissä pysymisen edellytys on säännöllinen syöminen. Niin on nivelrikonikin hoito säännöllistä, eikä kuuriluontoista poukkoilua. Ja että otetaan milloin muistetaan, vaikka se liian usealla ihmisellä on just tällaista, otetaan milloin muistetaan ja sitten ihmetellään, kun ei auta.

9. minä... Vierailija

Edellä luetelluista aineista voi tosiaankin olla jonkun verran hyötyä nivelrikon etenemisen hidastamisessa! Nivelrikkohan ei parannu koskaan. Tuhoutunut rusto ei kasva takaisin.
    Myös liikunta nivelrikon sallimissa rajoissa on tärkeä osa kuntoutusta, sillä hyvä lihasvoima artroosinivelen ympärillä parantaa toimintakykyä.

Jos nivelrikkopotilas aikoo lisäravinteita (glukosamiini, omega-3...) syödä vuosien ajan, niin kannattaa tarkasti ottaa selvää, mistä ne ostaa. Kallis ei ole lääkkeissä ja ravinteissa aina parempi kuin halpa, jos molemmissa on samat ainemäärät vaikuttavaa lisäravinnetta. Pahimmillaan eläkeläinen voi käyttää suuren osan rahoistaan superkalliisiin lisäravinteisiin, joilla ei kuitenkaan nähdä hintatasoa vastaavaa terveyshyötyä, vaikka pilsut olisi kääritty kuinka nättiin paperiin.

10. Jokaisen omassa harkinnassa on, miten nuo hankkii. Ja toisaalta on jokaisen oma arvokysymys, mitä ikääntymisessään arvostaa? Ikääntyminen ikävä kyllä tuo hyvin monille juuri noita nivelvaivoja jotka pahenevat iän lisääntyessä ellei niitä ala torjumaan hyvissä ajoin. Kyse on kunkin itsensä arvostamasta elämänlaadusta.

Miten kukakin käsittää lisäravinteet, niin ehkä siinä on kovin läpät silmillä kulkemista. Miksi pitää veikata pillereihin, kun on monenlaisia vaihtoehtoja käytettävänä?
    Onko kyseessä joku PILLERIKAUHU-epidemia?
    Omega - 3:a voi hankkia hyvin syömällä useammin merilohta.

Nyt joku leimuaa jo kiukusta naama punaisena, ja nousee takajaloilleen, ettei voi kahta tai kolmea kertaa viikossa enempää syödä.

Vastaus tuohon on, ett kyllä voi. Lisäksi voi käyttää öljyjä, joista myös saa Omega-3:sta, kun ei näköjään tule ihmisille tällaiset asiat mieleen. Onko se periaatteellista vastarintaa, joten ei viitsitä edes tutustua ravintomaailmaan?

11. Ei mennyt perille Vierailija

Itse kirjoitit alkuviestissäsi sekä tällä että toisella palstalla keittäneesi itse munat. Nyt puolustelet, että kodinhoitaja keitti. Ja vaativan vielä perille menoa.

"Joten ostin D-vitol tippoja ja keitin viikon kananmunat kerralla. "

Mutta mikä oleellisuus sinä sitten on, että mielestäsi pitää viikon munat keittää? Jos sinä keität, ei sillä toimivuuden kannalta ole minkäänlaista merkitystä.

12. Kyllä nivelrikkoa pitää alkaa hoitaa, ennenkuin ensimmäistäkään oiretta alkaa ilmaantua.

Siis realismia, jokainen ihminen rappeutuu, ja rappeutuminen tuo tullessaan monenlaisia vaivoja. En tunne ainuttakaan ikääntynyttä ihmistä, joka ei kärsisi nivelrikosta. Se pitäisi ymmärtää, että mitä aiemmin älyää panostaa itsensä hoitamiseen, silloin kun "olettaa" olevansa rintoihin lyöden terve, niin silloin juuri, eikä sanoa, ettei mulla ole mitään tarvetta kun olen terve.

Tuon lauseen olen kuullut niin tuhannen kertaa ihmisten suusta, kun eihän minuilla ole mitään tarvetta, kun olen terve. Ja kun sitten päivänä muutamana, onkin kova verenpainetauti, polvi vihoittelee, jää lukkoon, vihloo eikä kärsi portaita nousta. Ja vielä viime viikolla siinä ei ollut mitään ollaan kuin ällikällä, "perusterveet" ihmiset.

Ja siinäkin vaiheessa harvalla vielä loksahtaa palaset kohdalleen, että viimeistään nyt on aika aloitaa terveyden vaaliminen ja määrätietoinen hoitaminen. Ikävä kyllä, monet käy kyselemässä sitä lääkäriltä, ja kun lääkäri vain määrää kipulääkkeitä nnivelrikkoon, niin nuristen niitä kuitenkin syödään, mutta syödään, kun ei lääkäri muuta neuvonut.

Tässä naapurin emäntä näytti pakkausta, että oli lääkäri kirjoittanut Arthryl-pussipakkauksen kuukaudeksi ja sanonut, että 2 viikon kuluttua käytön aloittamisesta pitäisi helpottaa.
    Hmh... yhden 30 pussin pakkauksen, voi hyvänen aika sentään, missä oli sen lääkärin tietotaito. Nivelrikkoa pitää hoitaa koko ajan, kun se on havaittu.

Eivät ne neuvo, eivät monet lääkäri edes tiedä, miten pitäisi hoitaa. Sen tiedän omasta kokemuksestani. Se on vain lähdettävä omasta itsestään sen tiedon hankkiminen. Tietoa kyllä on saatavissa, mutta harmi, sitä ei ole siellä lääkärin vastaanotolla saatavissa.

Yks kaks, huomenna tilanne voi ollakkin toisin. Vaivat ja sairaudet eivät tule kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kyllä ne kehittyvät kehossamme meidän moninaisten laiminlyöntien korostaessa kehittymistä pitkällä aikavälillä, kelle aiemmin, kelle myöhemmin.

Itse asiassa panemme "rahojamme" suuret summat tuhotaksemme ja vahingoittaaksemme terveyttämme. Ja sitten kun se alkaa romista, ja lenksottaa, ja lonksuttaa, vielä kuvitellaan, että jollakin yhdellä aineella se ongelma korjaantuu. Sehän on kuin laittaisi teipin hälytysvalon päälle, ja antaisi mennä niin kauan kunnes kone taas leikkaa.

13. kana Vierailija

Ns.kukonheltta uute on ainut joka toimii nivelrikkoon kunnolla. Vihersimpukat yms. voi heti unohtaa. Tuon kukonheltta uutteen ainut huono puoli on korkea hinta. Mutta just esim. tuo arthryl on ko. tuote.

14. KukonheltatoN. Vierailija

Jep, just tapasin kaverini joka vannoo kukonheltan nimeen. Minä itse sain ortopediltä aikanaan suosituksen glukosamiinin käyttöön. Tai mikä suositus, sitähän hän määräsi. Aikanaan pidin taukoja, noh, en sitten noussutkaan vuoteesta noin vaan. Olin aivan jumissa ja kipeä. Nykyisin en pidä taukoja, ja omasta mielestäni olen aika vetreä. Särkyjä on, muttei kaameita turvotuksia koko ajan nivelissä. Eihän kakki sovi kaikille. Tsemppiä teille.

15. Niin no Vierailija

vaikeus on siinä että merikalassa on merien saastuneisuuden takia mm. raskasmetalleja kuten elohopeaa ja kasvatetuissa kaloissa antibiotteja. Lisäksi kasvatetuista kaloista vain luomukalat saavat luonnollista ravintoa. Ihan vähäarvoista ei ole sekään että kasvatetut kalat vangitaan pieniin tiloihin kasvatusaltaisiin. Eläinten kärsimys sen kuin lisääntyy eikä saastumiselle edelleenkään tehdä mitään.
    Kalankasvattamot tuhoavat villilohikannat — Holhousvaltio haisee

16. Vaivasenluu Vierailija

Saako, Kukonheltta uutetta kuin Glukosamiinia ostaa myös luontaistuotekaupasta? Ja minkä hintaisi mahtaavat olla?

17. parantunut. Vierailija

Viljat pois ja kasvikset tilalle:
    Viljaa vai ei viljaa!

Glukosamiinista apua?

Glukosamiinista on paljon kiistelty, ja siitä koskeva tutkimustieto on kohtalainen. Suurin osa henkilöistä saa siitä apua riittävällä annoksella, joka on 1500mg / vrk. Glukosamiinia on olemassa lääkkeenä että ravintolisänä.

Glukosamiinin kelakorvaus lopetettiin koska, tehtiin tutkimus eri aineesta kuin Glukosamiinisulfaatista. Ja tämä eri aine ei auttanut.

KUUNTELE:

15.09.13
    Osa 4/5 (5:03)

Mediasali | Terveyden Tukipilarit | Radio-ohjelma

Glukosamiinin ohella olevia itsehoitotuotteita ovat mm. MSM, hainrustouute sekä inkivääri.

Nivelrikossa tärkeimpiä vitamiineja ovat B-, C- ja D-vitamiinit.

B1-, B6- ja B12-vitamiinit lisäävät nivelten aineenvaihduntaa.
    Tri Müllerin Oluthiivatabletti

On osoitettu tutkimuksin, että C- ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti on yhteydessä nivelrikkoon. Käytännössä kaikilla suomalaisilla on vajausta C- ja D-vitamiinista (jos ei syö purkista riittävästi), puolella D-vitamiinista myös kesällä.

Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

D-vitamiini on erittäin halpaa.

Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

Gelatiinia nivelille:
    Karri Koivula Traditionaalinen parantavana pidetty ruoka(mm. nivelille)

18. vierailija Vierailija

HALOO: ATRHYL ON TÄYSIN ERI ASIA KUIN KUKONHELTTA-UUTE. JÄLKIMMÄINEN ON PISTOKSENA NIVELEEN ANNETTAVA LÄÄKE, KALLIS.

19. Veera Vierailija

Hän tarkoittaa varmaankin valmistetta ARTHRYL joka sisältää
    glukosamiinisulfaattia.
    http://spc.nam.fi/indox/english/html/nam/humspc/6/2381126.pdf

"Glukosamiinisulfaatti on nivelrustossa luonnostaan oleva aine, jonka määrä vähenee nivelrikossa. Glukosamiinipilleri korvaa tätä hävikkiä."
    https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/nivelrikon_hoitokeinot

20. Veera Vierailija

Tai ehkä tarkoittaa Tuotenimeä Artzal, joka on kukonhelttauutetta.
    http://www.terve.fi/laakeopas/72216-artzal

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari