Apua 5 vuotiaan yöllisiin paniikkikohtauksiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli tyttö 5v menee yleensä 21 aikoihin nukkuman ja jo 23-00 välillä herää todella usein itkemään paniikissa.
Kun menen paikalle on tyttö vielä unessa mutta silmät auki aivan paniikissa. Itkee hysteerisenä, yrittää katsoa kohti muttei kuulemma näe minua. Tyttö pitää näissä tilanteissa sormia lähellä suuta paniikinomaisesti ja ikäänkuin yrittäisi piiloutua jotakin..

Yksikin ilta kun tämä taas tapahtui, silitin ja yritin rauhoitella ja kysyin että "kuuletko, äiti on tässä" tyttö vastasi että kuulee mutta kun kysyin että "näetkö että äiti on tässä" tyttö vain katsoi minusta hieman ohi ja sanoi ettei näe, kuulee vain.
Tyttö vastailee kysymyksiin mutta ei osaa selittää näkikö pahaa unta vai mistä on kyse. Sanoo vaan että on paha olla ja pelottaa muttei tiedä miksi...

Tätä tapahtuu toisinaan monta kertaa viikossa ja toisinaan on pidempiäkin aikoja kun näin ei tapahdu.

Kohtaukset kestävät parista minuutista n. 10 minuuttiin kunnes tyttö nukahtaa uudestaan...

Olen todella huolissani, mistä tämä voi johtua enkä tiedä mitä tehdä. :(

Mulla oli tällaisia kans pienenä, pahimmillaan muistan äidin taluttaneen minua ympäri taloa että pelkotila meni ohi. Helpotusta haettiin niin, että pikkuveli tuli samaan huoneeseen nukkumaan. Loppuivat kyllä aikanaan, mutta edelleen pelkään esim. pimeää tai nukkumista talossa yksin. Syytä en osaa sanoa, mutta äidin koin tärkeäksi.

meillä oli tuollainen juuri ed.iltana..Mut lapsi on vielä paljon nuorempi eli vasta n. 1,5 vuotias!Osaako joku tosiaan valaista mistä tämmöset vois johtua..?Lapsi nukahti uudestaan vasta mun syliini kun olin myös kanniskellut häntä hieman.Ihmetyttää.Ihan ku ei ois ollu oikein hereilläkään.

Joku yöllinen kauhukohtaus?

Googletapa yöllinen kauhukohtaus, voisko olla näitä? Yleensä nämä ilmaantuvat leikki-ikäiselle. On hirveää, kun mikään lohduttelu ei auta, mutta ovat vaarattomia eikä lapsi yleensä aamulla muista näistä mitään.

Kauhukohtaukselta kuulostaa, meilläkin tytöllä 4,5vee on ollut noita jo lähes parin vuoden ajan. Tyttö nukahtaa hyvin illalla mutta herää parin tunnin päästä itkemään hysteerisenä. Silmät auki, paniikissa, eikä edes juuri reagoi puheeseen. Kosketuksesta ei tykkää kohtauksen aikana, alkaa huutaa ja huitoa vieläkin enemmän paniikissa jos yritän ottaa syliin. Olenkin tehnyt niin että kohtauksen tullessa mene huoneeseen juttelen rauhallisesti, kerron että tyttö näkee unta joka kohta menee ohi sekä kerron myös sen ettei ole mitään hätää sillä äiti on vieressä. Vältän kuitenkin koskemasta, sillä olen huomannut sen pahentavan tilannetta. Kun kohtaus selvästi alkaa olla ohi, otan tytön syliin ja juttelen edelleen rauhaoittavasti ja silittelen niin kauan että lapsi nukahtaa uudestaan.
Aamulla kohtauksesta tyttö muistaa suunnilleen sen verran että on itkenyt kovasti pahaa untaan ja että äiti oli hänen luona silloin. Yleensä ei sitä sen enemmän seuraavana päivänä muistellakaan, totean vain että taisit nähdä jotain kurjaa unta viime yönä.. Pitäsi ilmeisesti iän myötä helpottaa nämä tälläiset, vilkkaan mielikuvituksen piikkiin menee aika pitkälti.

Kohtaus saattaa tosiaan olla aika pelottava vanhemmillekin ekoilla kerroilla, kannattaa silti vaan pysyä rauhallisena ja muistaa että lapselle se on vieläkin pelottavampaa juuri sillä hetkellä. Tsemppiä öihin!

Mun mielestä ei kuulosta ihan kauhukohtaukselta, ainakin meidän poika oli täysin omissa maailmoissaan eikä hänen kanssaan pystynyt kommunikoimaan mitään, huusi vaan kuin eläin ja silmät toljotti päässä, sit vaan yhtäkkiä rauhottui ja kävi nukkumaan.

Meillä oli toisella lapsella refluksia, ja hän sai sellaisia kohtauksia että alkoi kiskoa puseroa ja painella suuta ja rintaa ja hätisteli jotain pois ja huusi että pelottaa ja ota se pois ja hyppi ympäriinsä, puhui ulisten ja törmäili hyppiessään eli ei nähnyt eteensä paniikissa. Käytiin lääkärissä ja saatiin joku kuuri joka helpotti, toistui muutaman kuukauden jälkeen ja uus kuuri, mutta sittemmin ei ole ollut. Ja tärkeää on pitää huoli ettei hän syö tuntiin ennen nukkumaanmenoa (jotkut ei voi syödä jopa kolmeen tuntiin ennen). Ongelma oli siis että ruoka nousi röyhtäyksenä ylöspäin ja poltteli ruokatorvea, ja poika luuli että joku ukko kutittaa häntä sisältä päin ja oli siitä kauhuissaan (päivällä ei ollut mitään ongelmia, mutta makuulla se tuli, ja ensin käytiinkin lääkärissä kun epäilin että ottaa sydämestä mutta sit olikin tällainen). Mun mielestä ap:n tapaus kuulostaa ennemminkin tätä vastaavalta.

Mulla on itsellä ollut lapsena noita joskin juoksin pelon sekaisesti ympäri taloa... Mun poika on nyt 9v ja kohtaukset olleet poissa n 2 vuotta alkoivat pojan ollessa 3v... Neuvolassa sanoi et olis niitä kauhukohtauksia ja menevät ajan kanssa kyllä ohi.. Niin ne menikin, mutta on se kauhea silti :(

Yhteistyössä