APUA! ahdistuneisuudesta ja unettomuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana tällä kertaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana tällä kertaa

Vieras
Mulla on jo pitempään ollut ahdistunut (tähän tulokseen olen tullut ku olen asiaa miettinyt). Hermo ei meinaa kestää mitään, ärisen läheisille ja välillä ahdistaa tosi paljon kaikki asiat. Itkeä en enää oikeastaan pysty/osaa, itku ei vaan enää tule (ennen olin tosi herkkä itkemään). Nyt viime aikoina olen heräillyt keskellä yötä (aamu yöllä, n. klo 2-3) enkä tahdo enää saada unta millään. Toisessa jalassa on "levottoman jalan" tunne, eli tulee tunne, että on pakko kävellä. Olen hetken ollut valveilla ja sitten saanut unen takaisin, kun olen tehnyt rentoutusharjoitusta mielessäni (tähän olen aikanani kouluttautunutkin, vetänyt paljon rentoutuksia ym.)

Nyt lähinnä mietin, että missä vaiheessa pitää mennä lääkäriin. Suunnittelin tuossa, että käyn hakemassa luontaistuotekaupasta mäkikuisma-uutetta + B-vitamiinia ja yritän niillä aluksi. Jos ei onnistu, sen jälkeen on kai pakko antaa periksi ja lähteä lääkärille.

Epäilen stressiä ja tiedän, että saan sairaslomaa jos menen lääkärille, mutta... mun on melkein pakko jaksaa ainaki n. 3 vkoa töissä (muut on lomalla). Sen jälkeen voisin, ehkä, jäädä sairaslomalle... tiedän ettei näin saisi ajatella, sitä hoen omille asiakkaillenikin, mutta minkäs teet... stressihän on tunnollisten ihmisten sairaus, enpä olisi vaan itse uskonut sairastuvani siihen...

En tiedä mitä kirjoituksellani oikeastaan haen, mutta pakko johonkin purkaa tätä oloa. Ehkä jollakin olisi omia kokemuksia, jotka auttaisivat minua ?

E-epaa kannattaa myös kokeilla. Itse kärsin myös aika ajoin unettomuudesta, epa on auttanut jonkin verran, mutta se alkaa tehota vasta n. kuukauden jälkeen. Mie oon niin jäärä, etten enää suostu syömään mitään unilääkkeitä, näitä kausia tulee ja menee. Mutta jos susta tuntuu ettet jaksa niin mene ihmeessä lääkärille. :hug:

Minäkin heräilen aamuyöstä, enkä saa enää untakaan. Mutta aina tällaiset kaudet ovat menneet ajan kanssa ohi. Jos et ole kokeillut liikuntaa ja ulkoilua niin siitäkin voi olla apua.

Tutulta kuulostaa :hug:

Lääkärille mars! En tiedä, mikä sun määritelmä 'pitempään' on, mutta jos ahdistus (lue: mahdollinen masennus, univaikeudet yms.) on pitempiaikaista, niin ainakin kartoitatte vaihtoehdot tohtorin kanssa. (en käske vaatimaan lääkettä, ja ehkä et haluaisikaan/onko välttämättä tarviskaan, mutta keskustelu auttaa ainakin alkuun) BDI testi olisi varmaan hyvä tehdä kanssa, löytyy varmaan jostain netissäkin.

Varaa aika tk psykologille?

Enpä minäkään olisi uskonut masennukseen sairastuvani. Näin nyt kuitenkin kävi- ja ainakin minä kamppailin asian kanssa aivan liian kauan ilman minkäänlaista apua.

Yhteistyössä