Apua AIKAISIIN aamuihin!! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zeiska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

Zeiska

Vieras
Vauva on alkanut herätä joskus 5.30 eikä nukahda enää sen jälkeen! Ennen nukuttiin noin seitsemään, mutta on aikaistunut jotenkin ihan ykskaks. Muutenkin pojan uni on käynyt paljon huonommaksi, heräilee ja itkeskelee, mutta sen kanssa jaksan vielä... mutta nää aamut!

Poika menee nukkumaan noin 19.30-20. Jos/kun herää näin aikaisin, niin nukkuu vielä kolmet päikkärit että jaksaa tuonne iltaan asti (ikää 9kk). Jos herää normaali aikaan ja on nukkunut yön hyvin, riittää kahdet päikkärit.

Onko vinkkejä tähän? Pitäisikö nukkamaan menoa pikkuhiljaa myöhentää esim. tuonne klo 21:een? Nälkään ei herää, koska annan vielä kerran yössä maitoa ja olen koittanut aamullakin tarjota muttei se auta... Herää ja on väsynyt ja kiukkuinen. :(

Vauva on alkanut herätä joskus 5.30 eikä nukahda enää sen jälkeen! Ennen nukuttiin noin seitsemään, mutta on aikaistunut jotenkin ihan ykskaks. Muutenkin pojan uni on käynyt paljon huonommaksi, heräilee ja itkeskelee, mutta sen kanssa jaksan vielä... mutta nää aamut!

Poika menee nukkumaan noin 19.30-20. Jos/kun herää näin aikaisin, niin nukkuu vielä kolmet päikkärit että jaksaa tuonne iltaan asti (ikää 9kk). Jos herää normaali aikaan ja on nukkunut yön hyvin, riittää kahdet päikkärit.

Onko vinkkejä tähän? Pitäisikö nukkamaan menoa pikkuhiljaa myöhentää esim. tuonne klo 21:een? Nälkään ei herää, koska annan vielä kerran yössä maitoa ja olen koittanut aamullakin tarjota muttei se auta... Herää ja on väsynyt ja kiukkuinen. :(

Johtuisiko valon lisääntymisestä? Ainakin meidän vauva 3,5kk on selkeästi aikaistanut heräämistään kevään tullen. Pilvisempinä aamuina nukkuu pidempään. Pimennysverho tietysti auttaisi ainakin meidän tapauksessa, mutta siihen en viitsi lähteä että muuallakin osaa sitten nukkua.

Ja tokihan se unen määräkin alkaa iän myötä vain vähenemään. Meidän vauva menee nukkumaan siinä klo 21. Tämä sopii itselleni paremmin niin ei ole herätystä tiedossa kukonlaulun aikaan vaan siinä 7 ja 8 välillä. Oikein kirkkaina aamuina aikaisemminkin :)

Viimeksi muokattu:
Täytyis ehkä kokeilla niitä kunnon pimennysverhoja!
Veikkaan kans että ikä vaikuttaa, kun muutenkin nukkuu levottomasti.

Taidan kyllä vielä koittaa venyttää sitä iltaa vähän pidemmälle.. 8)

Joo, meillä sama homma! menee nukkumaan n. 20.30 ja herätessä kello aina 05 ja jotain. ennen nukkui n. 07 asti. Poika siis 8,5 kk. Vielä jotenkin jaksaa kunhan pitää huolta että itse menee ajoissa nukkumaan, mutta aika rankkaa on kun joutuu aina ennen kuutta heräämään oli arki tai pyhä. Isä ei meillä herää ikinä, nukkuukin eri huoneessa kun vuorotyö ja vielä ilta-yöpainotteinen eli nukkuu lähes aina jonnekin iltapäivään. Mikä on tietysti tosi kiva kun itse joutuu heräämään noin aikaisin... Mutta tässähän tää menee, onneksi ei sentään tarvitse yöllä herätä syöttämään tms.

Minulla oli kuopuksen kanssa sama ongelma ja kokeilin kanssa pimennysverhoja ja kaikkea. Minun nuorimmaiseni on vain aina ollut niin vähäuninen, ei auttanut kuin antaa valvoa illalla pitkään. Muut lapset on aina laitettu kahdeksan ja yhdeksän välillä sänkyyn ja olen saanut illalla omaa aikaa. Nuorimmaisen kanssa jouduin valitsemaan luovunko iltarauhasta vai aamu-unista. Valitsin iltarauhan, kun en kestä nousta viiden ja kuuden välillä aamulla. Poika menee sänkyyn yhdentoista aikaan ja nousee seitsemältä. En ole koskaan saanut nukkumaan yli kahdeksaa tuntia ja yleensä ei nuku pitkiä päiväunia. Lapset ovat omanlaisiaan ja sen kanssa oppii onneksi elämään kun ei taistele vastaan.

Alusta asti on herätty kuuden kieppeillä ja ottihan se päähän, kun lapsen kanssa kotona oli... Mutta koska tiedossa oli, että takaisin töihin palaan heti äitiysloman loputtua tajusin tämän olleen kerrassaan hyvä juttu.. Yö unille mennään seitsemän - puoli kahdeksan aikaan ja kuuden aikaan siis ylös. Eipä ole tarvinut väsyä itkevän lapsen kanssa kertaakaan aamuisin tapella, kun on hoitoon lähdön koittaessa jo heräilemässä jokatapauksessa.

Viimeksi muokattu:
Sama aikataulu myös meillä! Tyttö kohta 9 kk ja nukkumaan mennään kahdeksalta ja herätys aikaistuu koko ajan...ennen nukkui about seitsemään, mutta tänään esim. oli herätys viideltä.

Vauva on nyt ruvennut nukkumaan kokonaisia öitä ja silloin alkoi myös aamukukkuminen. On toki herännyt aina aikaisin, mutta ei ihan näin aikaisin. Eli kun aikaisemmin annoin vielä kerran aamuyöstä maitoa, niin nukkui sinne seitsemään. Nyt kun nukkuu yhtä soittoa, niin herätys yleensä ennen kuutta.

Olen siis ajatellut että herääminen johtuu nälästä...mutta eipä sille mitään voi, kun ei sitä oikein voi yöllä herättää syömäänkään väkisin ;)

Päiväunille mennään sitten jo yhdeksältä ja nukkuu yhteensä noin 3 h kahdessä erässä, toiset iltapäivällä.

Meillä myös herätään aikaisin eli noin 5.30-6.30. Koska meillä poika on silloin pirteimmillään, olen sitten tuon aikaisen aamun pyhittänyt kodin askareille. Eli yleensä pystyn pari tuntia tekemään siivouksia (pesukoneen ja tiskikoneen täyttö, päiväruuan valmisteleminen, omat aamutoimet) sillä aikaa kun poika touhuaa omien lelujensa kanssa ennen aamupuuroa. Sitten onkin kiva ottaa itsekin nokoset, kun poika ottaa aamupäivän päikkärit. Muutenkin tuo rytmi on ihan ok, koska kohta koittaa töihin paluu ja silloin pitää joka tapauksessa herätä viimeistään kuudelta, jotta saa koko pesueen ajoissa liikkeelle. Meillä myös esikoinen herää viimeistään seiskalta, joten en ole hänenkään aikana saanut koskaan nukkua pitkään.

Uusimmat

Yhteistyössä