Apua ajopelkoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierass

Vieras
Pelkään ajamista ihan hulluna. Tärisen, vatsa menee sekaisin ja sydän hakkaa kun pitäisi lähteä ajamaan. Enkä todellakaan lähde ajamaan jos tunnen näin koska keskittyminen on selkeästi heikompaa.
Autokoulussa ajoin ilman ongelmia, mutta syystä ja toisesta olin vuoden ajamatta koulun jälkeen. Sen jälkeen en enää pystynytkään lähtemään ajamaan..
Nyt todella tarvitsisin autoa työmatkojen takia, mutta en halua riskeerata muita tai itseänikään pelkoni takia!
En tiedä mitä teen, pakko olisi ajaa jos työpaikan haluan pitää. Onko kenelläkään vinkkejä millä pelon saisi laantumaan?
Kokemuksia aiheesta?

Ajamalla ja vain ajamalla se lähtee. Itsepsyykkaus auttaa jonkin verran, mutta oikotietä ei ole. Mua auttoi sen hokeminen itselleni, että muutkaan eivät ole täydellisiä kuskeja ja jokaisella on oikeus ottaa tilansa yhteisiltä teiltä. Liikennesäännöt määrittelevät oikean ja väärän, ei se puskurissa roikkuva sälli amisautossaan tai miljoona kilometriä ajanut vanha äijä Mersussaan. Jos en ruuhkassa pujahda yhtä pieneen rakoon kuin mitä takanatuleva tekisi, niin asiasta hermostuminen on hänen ongelmansa, ei minun.

Jätä siis anteeksipyytelevä asenne kotiin ja tutustu autoosi, jotta se ei pääse yllättämään sua toiminnallaan. Sitten vaan tien päälle, ensin tutuille ja rauhallisille teille ja vähitellen muuallekin.

Mee harjoittelemaan esim parkkipaikalle tai liikenteeseen aamuyöllä tai sunnuntaiaamuna kun ei muita oo. Ja sitte vaan reenaat joka päivä muutaman viikon ennenko ees kuvittelet löhteväs aamuruuhkaan

Sä kuvailit mun tuntemukset silloin kun mun piti ensimmäisiä kertoja lähteä ajamaan ruuhka-aikaan motarille (5-8 kaistaa suuntaansa) Atlantassa. Vatsa meni sekaisin jo pari päivää etukäteen ja se itse lähtö oli aivan hirveetä tärinöineen kaikkineen. Ja mulla sentään oli ollu ajokortti 15 vuotta ilman mitään pitkä taukoja ajamisessa. Kohta vuoden jo ajanut täällä ja vieläkään en tykkää ajaa motarilla, mutta teen sen koska niin se liikkuminen on nopeampaa (jopa niistä ruuhkista huolimatta), enää en kuitenkaan pelkää ja itseasiassa pahin pelko taittui jo ekan ajo kerran jälkeen.

Eli se pelko poistuu vain ja ainoastaan ajamalla. Mun mielestä pahimmassakaan pelossa et ole riskikuski, sähän olet koko ajan valppaana ja varuillasi.

Uusimmat

Yhteistyössä