APUA ÄKKIÄ, mitkä mahdollisuuteni??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
hei,
olemme eronneet (avoliitto) lapseni isän kanssa n.4kk sitten. meillä on yhteishuoltajuus (jonka miehen painostuksen ja uhkailun takia otin), olimme silloin viellä yhdessä kun tuo yhteishuoltajuus päätettiin. ehdot siis oli että, jos otan ykjsinhuoltajuuden, jään yksin tai yhteishuoltajuus;ollaan yhdessä...mutta yksin jäin siltikin! :/

No, meillä on kohta lastenvalvojalle aika, jossa sovimme tapaamiset (isä käynnyt milloin sattuu, lähtee milloin haluaa). Lasta katsomaan tullessaan ex-mies haukkuu ja uhkailee minua. Yhdellä käynnillä rikkoi puhelimenikin. haukkuu hulluksi yms, ja uhkailee että saa lapsen itselleen.

Mitkä ovat mahdollisuuteni saada yksinhuoltajuus?

sillä tiedän että, mies käyttää tätä yhteishuoltajuutta valtatikkuna "etten pilaa lapsen elämää". olen yksin hoitanut lapsen vauvasta saakka, kun isä on pistänyt omat kaverit yms. lapsen edelle. olen yksin pitänyt unikoulut ja luonnut rytmit (mitkä isä on kerran pilannut jättämällä lapsen päiväunet väliin ja viivyttelemällä ruoka aikoja) ja taas jouduin aloittamaan alusta rytmittämisen, ilman isän apua, vaikka hän pilasikin rytmit.

mies lisäksi kertoi että, hän polttelee pilveä silloin tällöin ja "että huomenna kerron sulle käyttäväni amfetamiinia"....ja perui puheensa sen jälkeen, "kunhan vaan heitin"...
en voi luottaa miehelle mukaan lasta enään, mutta voinko estää sitä?
tiedän että, miehen kaverit ovat alkoholin/huumeiden käyttäjiä.

kerran tämä lapsen isä, heitti lapsellemme että "saako isi laittaa sua vähän?" mikä mielestäni on todella, todella sairasta....
:o

tahdon lapseni huoltajuuden itselleni, koska tämä "isä" näyttää olevan itse hullu....

ovatko nuo jo riittävät perusteet sen saamiselle?
entä onko kokemuksia oikeusprosessista?

olen siis yksin hoitanut ja kasvattanut (7kk lapsi) lastamme. isä siis käy milloin hänelle sopii. ja tullessaan siis haukkuu/uhkailee/on väkivaltainen minua kohtaan + puhuu lapsellemme "törkeyksiä" + nuo huumeiden käyttö-heitot.

tuntuu että, tuo yhteishuoltajuus on vain lapsen isän ainut keino käyttää valtaa minua tai lastaan kohtaan.

apua pian, pyydän!

Varmaan olis aika hyvät mahdollisuudet saada yksinhuoltajuus, ainakin valvotut tapaamiset olis tuossa tilanteessa hyvät ja ne saa ainakin järjestettyä. Toivottavasti saatte asiat selvitettyä :hug:

Riippumatta siitä, onko teillä yhteishuoltajuus vai sulla yksinhuoltajuus, isällä on silti oikeus tavata lastaan. Tai pikemminkin lapsella on oikeus tavata isäänsä. Käytännössä yksinhuoltajuuden ja yhteishuoltajuuden välinen ero on varsin pieni. Suosittelen lämpimästi valvottuja tapaamisia ainakin alkuun huoltajuusmuodosta riippumatta.

kiitos. lisää vaan kommentteja.

valvotut tapaamiset olisi hyvä juttu, sillä lopullisesti pääsisin ex-miehestä eroon jos hän ei kotonani kävisi tapaamassa lasta vaan muualla valvotusti, ja yksin hänen mukaansa en lasta luota/halua antaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2007 klo 23:15 äiti kirjoitti:
tarkoitukseni ei ole viedä lapselta oikeutta isäänsä tosiaankaan.
No mikä sulla on se todellinen pelko yhteishuoltajuudessa? Eli miksi haluat yksinhuoltajuuden? Yksinhuoltajuus on mielestäsi parempi vaihtoehto kuin yhteishuoltajuus, mutta miksi? Kyselen näitä, jotta voisin vastata sulle tarkemmin =) Kuten aiemmin sanoin, käytännössä yhteishuoltajuuden ja yksinhuoltajuuden välinen ero on hyvin pieni.

haluan yksinhuoltajuuden koska tiedän miehen käyttävän sitä minua vastaan. esim. tarvitsen hänen lupansa jotta saan lapsen passilleni. ja jos lähtisin lomalle lapsen kanssa, hän vain kiusatakseen minua ei anna lupaa laittaa lasta passilleni (näin on käynnyt), ja eikö nuo miehen teot/puheet jo puhu puolestaan...haluaistko sinä, tuollaisen miehen kanssa yhteishuoltajuuden, kun mistään asioista ei voi yhdessa sopia joka lasta koskee. minä lasta olen hoitanut ja mielestäni oikeutettu päättämään mikä hänelle on parasta, ja isä nyt sattuu vain tietämään oman parhaansa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2007 klo 23:28 äiti kirjoitti:
haluan yksinhuoltajuuden koska tiedän miehen käyttävän sitä minua vastaan. esim. tarvitsen hänen lupansa jotta saan lapsen passilleni. ja jos lähtisin lomalle lapsen kanssa, hän vain kiusatakseen minua ei anna lupaa laittaa lasta passilleni (näin on käynnyt), ja eikö nuo miehen teot/puheet jo puhu puolestaan...haluaistko sinä, tuollaisen miehen kanssa yhteishuoltajuuden, kun mistään asioista ei voi yhdessa sopia joka lasta koskee. minä lasta olen hoitanut ja mielestäni oikeutettu päättämään mikä hänelle on parasta, ja isä nyt sattuu vain tietämään oman parhaansa.
Mä koitankin tässä ymmärtää, että miten uskot tilanteen olevan parempi yksinhuoltajana kuin yhteishuoltajana =) Mä olen nimittäin molempia. Tuo passiasia on ihan totta. Ymmärrän oikein hyvin, että haluat yksinhuoltajuuden, mutta exäsi saa siitä huolimatta tavata lastaan ihan yhtä paljon kuin jos teillä olisi yhteishuoltajuus. Tapaamisiin ja elatusmaksuihin huoltajuuden muodolla ei ole mitään merkitystä. Pelkäät, että exäsi käyttää yhteishuoltajuutta sinua vastaan. Miten? Siis muuten kuin tuo passiasia? Voin ihan omasta kokemuksestani sanoa, että yhteishuoltajuus näkyy varsin harvoin arjessa. Minä päätän pääasiassa junnua koskevista arkipäivän asioista, koska ei yhteishuoltajuudessakaan jokaista "villapaidan väriä" tarvitse etävanhemmalta kysyä. Oikeastaan on hyvin vähän asioita, joissa exä voisi vaikuttaa tekemiini päätöksiin.

Mä lisään vielä, että en missään tapauksessa sano, ettetkö voisi hakea yksinhuoltajuutta. Musta tuntuu, että yksinhuoltajuus ei kuitenkaan ratkaise niiitä ongelmia, mitä teillä on suhteessa eroonne ja lapseen. On erittäin tavallista, että eron alkuvaiheessa ollaan riidoissa, uhkaillaan ja käytetään lasta pelinappulana. Riidat, uhkailu ja lapsen käyttäminen pelinappulana ei kuitenkaan lopu, vaikka sinulla olisikin yksinhuoltajuus. Koska joudut joka tapauksessa olemaan exäsi kanssa jossain määrin tekemisissä, halusit tai et. Yhteishuoltajuuden purku voi myös olla asia, joka saa tilanteen kärjistymään entisestään. Vaikka tilanne kärjistyisi niin, että joutuisit uhkailujen vuoksi hakemaan exällesi lähestymiskieltoa, sun pitää siitäkin huolimatta huolehtia siitä, että exälläsi on mahdollisuus tavata lastaan.

On itsesi kannalta huomattavasti helpompaa, jos olet exäsi kanssa edes jonkinlaisissa väleissä. Eron alkuvaiheen riidat menee kyllä yleensä parissa vuodessa ohi. Joka tapauksessa -niin kurjaa kuin se onkin - olipa sulla yksinhuoltajuus tai ei, sun pitää lähivanhempana huolehtia siitä, että exälläsi on mahdollisuus tavata lastaan.Tapaamissopimuksen puitteissa siis. Exäsi sitten päättää, käyttääkö sitä mahdollisuuttaan. Ja jos tätä mahdollisuutta koitat rajoittaa, sut voidaan pakottaa siihen sakon uhalla.

Mun mielestä sun pitäisi miettiä tarkkaan, mitkä on ne uhkakuvat, joita sulla on itsesi tai lapsen suhteen. Ja kerrot nämä lastenvalvojalle. Jos tilanne on se, että lapsen ei ole turvallista tavata isäänsä kuin ulkopuolisen valvonnassa, tällöin voidaan järjestää nk. valvottuja tapaamisia.

Edellisen vastaus oli hyvä.
Tuo, että pahin vaihe menee ohi parissa vuodesa, sitten tilanne rauhoittuu, ei välttämättä pidä paikkaansa.

Mekin luulimme, että miehen exä rauhottuu ajan oloon, että joskus yhteistyö sujuisi eikä lapset olisi pelinappuloita jne, mutta tilanne ei ole muuttunut oikeastaan mitenkään, paitsi että lasten äiti on alkanut puihua lapsilleen siihen tyyliin, että nämä voisi alkaa jo lopetella niitä käyntejä isän luona tapaamisella, mitäs te siellä jne.

Miten aikuinen jaksaa vuosi kausia näin, minä en ymmärrä, niin en osaa sanoa. Ja eron syynä meidän tapauksessa oli se, että tämä nainen itse halusi erota, ilmoitti miehelle että häivy. En siis tullut kolmanneksi pyöräksi enkä rikkonut mitään. Korjasin vaan hiomattoman timantin talteen, tai timantti oikeastaan löysi minut :heart:

Ap.n ongelmat eivät ratkea yksinhuoltajuuspäätöksellä. Eikä tilanne missään tapauksessa parane mahdollisen oikeusprosessin/miehelle luodun "uhan" yksinhuoltajuudesta -aikana.
Mutta
- Tapaamiset pitää saada järjestykseen: ota ehdottomasti yhteyttä lastenvalvojaan, joka toimii ulkopuolisena "sovittelijana". Ongelmaa on siinä, että vaikka miehesi sanoisi/uhakailisi sanoilla mitä, et pysty sitä todistamaan, koska tuollainen tyyppi ei mene lastenvalvojan eteen kertomaan "näin tein". Sana sanaa vastaan on aina ongelma: ja luo liian usein käsitystä, että "äiti yrittääkin vaikeuttaa tapaamisia". Maailmamme on kovin raadollista tässä suhteessa....
Mutta valvojan kanssa kirjallisesti luodaan selvät säännöt tapaamisiin: ja kaikista poikkeamisista/uhkailuista ym ilmoita lastenvalvojalle. Yritä osoittaa rakentavaa viisautta ja lasten etua ajattelevaa käytöstä. Lastenvalvoja taas näissä tilanteissa käy keskustelun lasten isän kanssa ja kyllä yleensä kovapäisempikin alkaa tajuamaan tilanteen: toki on riski, että jos huono asioidenkäsittelytaito niin katoaa takavasemmalle...
- Yksinhuoltajuus on tässä kuitenkin se toissijainen juttu, koska sillä oikeesti vaikutusta käytännössä hyvin vähän. (Passikorjaus: enää ei lapset mene äidin taikka isän passille, vaan heillä on pienestä asti omat passit). Ja tuossa tilanteessa voisin kuvitella, että yksinhuoltajuudella väläyttely toimii lähinnä punaisena vaatteena härälle...
- Pysy mahdollisimman kaukana miehestäsi tämän käymisjakson ajan: niin vähän yhteisiä näkemisiä ja tapaamisia kuin se vaan ikinä on mahdollista. Olet yrittänyt neuvotella hänen kanssaan, olet päästänyt hänet SINUN kotiisi lasta tapaamaan siis olet osoittanut yhteistyökykyä. Mittasi lienee täynnä saatuasi täysin vastakkaista vastakaikua. Ota etäisyyttä ja ala hoitaa kylmästi asioita. Yleensä tilanne rauhoittuu, muunlaisiakin tietysti on, mutta yleensä rauhoittuu, kun asiat saadaan paperille ja arki rullaamaan. Pelko ja epätietoisuus tilanteesta ajaa yleensä aikuista toimimaan omituisilla tavoilla: tuo uhkailu ja pelottelua sekä täysin alatyyliset vihjailut kertovat siitä. Ehkä miehesi on peloissaankin lapsen tapaamisesta ja omasta osaamisestaan hoitaa niitä?

Nyt itseä niskasta kiinni ja hommiin hoitamaan asiat järjestykseen niin elämänne voi jatkua onnellisena ja rikkaana sekä ennenkaikkea tasapainoisena :hug:

epäilen ettet saa!! pitää olla varsin hyvät perusteet että yhteishuoltajuus puretaan!! pelkkä sinun sanasi ei valitettavasti riitä, se pitäisi myös pystyä näyttämään toteen! sillä muuten kaikkihan menisivät vihaspäissään tuota tekemään!!
yhdellä tutulla siis mies oli ihan kaistapää alkoholisti ym... näytetty jopa toteen.. eipä tullut yksinhuoltajuutta siltikään!! niin valitettavaa kun se onkin!!

Hae apua ensin itsellesi. Miksi olet tehnyt narkkari/holistin kanssa lapsen?
Mikä on sun oma menneisyys/nykyisyys? Hiukan vaikeita asioita purkaa tällä foorumilla kun on päihde perheestä kysymys. En syytä, mutta olisi kannattanut miettiä. Apua saat varmasti paikkakuntasi sossusta. Ikävä kyllä. Kumpi on parempi ongelmaisilla, isä vai äiti? Me lukijat ei voida sitä ratkaista, eikä apua antaa. Valitettavasti. Hae nopeasti ammatti apua paikkakuntasi viranomaisilta. Ihan vaan lapsen takia, jos aikuisia ei kiinnosta terve elämä.

voi hyvää päivää.....PÄIHDEPERHE?????? :laugh: :laugh: AI EI KIINNOSTA TERVE ELÄMÄ?????? :kieh: :laugh: :laugh: :kieh:

kuule mene sinä sinne palsatalle jakamaan tuulesta temmattuja kommenttejasi. jos isä on SANONUT käyttävänsä jotain, peruen sen jälkeen puheensä, TEKEEKÖ SE MINUSTA PÄIHDE ÄIDIN????

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2007 klo 00:05 Vastuunkantaja kirjoitti:
Hae apua ensin itsellesi. Miksi olet tehnyt narkkari/holistin kanssa lapsen?
Mikä on sun oma menneisyys/nykyisyys? Hiukan vaikeita asioita purkaa tällä foorumilla kun on päihde perheestä kysymys. En syytä, mutta olisi kannattanut miettiä. Apua saat varmasti paikkakuntasi sossusta. Ikävä kyllä. Kumpi on parempi ongelmaisilla, isä vai äiti? Me lukijat ei voida sitä ratkaista, eikä apua antaa. Valitettavasti. Hae nopeasti ammatti apua paikkakuntasi viranomaisilta. Ihan vaan lapsen takia, jos aikuisia ei kiinnosta terve elämä.

kuule, siinä vaiheessa kun miehen kanssa lapsen tein, en tiennyt että hän muuttuu hirviöksi. oma elämän tilani on ihan hyvä, en ole päihteitä käyttävä äiti, vaan ihan tervettä ja normaalia elämää elävä äiti, joka antaa kaiken rakkauden ja huolenpidon lapselleen.
en ole ketään pyytänyt RATKAISEMAAN ongelmaa.....

Jos saat ne valvotut tapaamiset ajettua läpi. Luulen, että miehen mielenkiinto lasta kohtaan hiipuu itsestään. Kertomasi kaltaiset miehet eivät halua tavata lapsiaan valvotusti ja jos muuta vaihtoehtoa ei ole hän todennäköisesti poistuu pikkuhiljaa elämästänne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.03.2007 klo 15:04 Vieras kirjoitti:
Jos saat ne valvotut tapaamiset ajettua läpi. Luulen, että miehen mielenkiinto lasta kohtaan hiipuu itsestään. Kertomasi kaltaiset miehet eivät halua tavata lapsiaan valvotusti ja jos muuta vaihtoehtoa ei ole hän todennäköisesti poistuu pikkuhiljaa elämästänne.

JUURI NÄIN HÄN ON SANONUT----ettei tapaa lastaan, jos tapaamiset on valvottuja.

Mut kuule. Sä ilmeisesti kuitenkin toivot, että isä tapais lastaan. Sun kertoman perusteella se exäsi minun mielestä käyttäytyy kuin pirinisti. Eli esittää sulle tosi pelottavaa ja mahtavaa jätkää ja saa sut pelkäämään itseään. Jos se oikeesti käyttää amfetamiinia on parempi sekä sulle, että lapselles, ettette ole missään tekemisissä sen kanssa. Siihen se ajanoloon menee kuitenkin, jos ei lopeta aineitten käyttöä. Ainakin voit varmaan vaata sitä menemään huumeseulaan, että saat selvyyttä asiaan. Jos käyttää todennäköisesti kieltäytyy. Muista, että sä olet kuitenkin vahvoilla, vaikka esittäis mitä. Äläkä anna sen kiristää sua yhtään millään.

Kyllä otti sun puolesta päähän tuo syyttely päihdeperheeksi!!! Täällä voi toki kuka tahansa anonyymisti kirjoitella mitä vaan, mutta toi nyt on viimeinen virhe lähteä noin rankasti syyttämään ihmisiä, joita ei ollenkaan tunne. Ja jos tilanne olisikin niin, että kyseessä olisi päihdeperhe, niin ei ole paljon apua jälkiviisaudesta - mitäs menitte tekemään lapsen. Toivon, että kyseinen ihminen ei ole mikään sos.alan ammattilainen!!! Voimia sinulle joka tapauksessa. Neuvoja en osaa antaa, mutta oli pakko ottaa kantaa, kun nousi savu korvista lukiessa.

Yhteistyössä