Hae Anna.fi-sivustolta

Apua asunnonvälittäjän valintaan

Viestiketju osiossa 'Rakentaminen ja remontointi' , käynnistäjänä Soffe, 22.02.2010.

1. Soffe Vierailija

Oliskos Elleillä vinkkiä, minkälaisiin asiohin kannattaa kiinnittää huomiota kun valitsee asunnonvälittäjää? Kyse on kerrostaloasunnosta suurehkossa kaupungissa Pirkanmaalla. Entä kokemuksia, hyvä ja huonoja, asunnonvälittäjistä/välitysfirmoista?

2. Kysymyksiä Vierailija

Tällainen lista löytyi Aktian sivuilta:

Minkä arvoiseksi välittäjä arvioi kotini?
    Mihin välittäjän arviointi perustuu?
    Onko välittäjällä tarvittavat tilastotiedot samalla alueella tai vastaavilla alueilla tehdyistä asuntokaupoista?
    Kuinka välittäjä aikoo hoitaa kotini myynnin?
    Mitä markkinointikeinoja välittäjä käyttää myyntityössä?
    Kuinka pitkäksi välittäjä arvioi myyntiajan?
    Onko minulla myyjänä mahdollisuus vaikuttaa myyntiaikaan?
    Kuinka usein välittäjä on yhteydessä minuun?
    Kattaako välityspalkkio kaikki myynti- ja markkinointitoimenpiteet, riippumatta myyntiajasta ja ilmoitusten määrästä?
    Sisältyykö välittäjän palvelukonseptiin muita etuja?

3. Anonymoone Vierailija

Välittäjä on myyjä, joten valitsisin sellaisen myyjän joka soveltuu asunnon ostajakohderyhmälle. Porschella pihaan päristelevä sliipattu miesmyyjä on huono valinta perinteisen perheelle suunnatun kerrostalokolmion myyntiin, kun taas viimeisen päälle laitettuun citysinkkuasuntoon sama myyjä olisi passeli.

Paras tapa hyvän myyjän löytämiseksi on käydä asuntonäytöissä. Pyydä aktiivisen myyjän käyntikortti lähtiessäsi.

En valitsisi myyjää, joka väittää hänellä olevan valmiita ostajia "takataskussa"; väite on jo niin vanha vedätys, että luulisi välittäjienkin jo ymmärtävän valehtelun antaman huonon ensivaikutelman.

Kannattaa muistaa, että joissakin välitystoimistoissa et voi itse päättää kuka asuntoasi esittelee. Esittelijäksi saattaa tulla kuka vain välitystoimistosta.

Kilpailuta välitysprosentit ja tingi vielä edullisimmasta.

4. Muista, että kallein ja näkyvin ei välttämättä ole paras. Me myimme paritaloasuntomme ja kovasti oli tyrkyllä välittäjiä, kallein tietysti Huoneistokeskus, josta tuli supertyylikäs ladylike-nainen, jonka kanssa kemiat ei yhtään edes natsanneet ja prosentti huikea. Annoimme talon välitettäväksi eräälle toiselle tunnetulle toimistolle, joka ei kolmessa kuukaudessa saanut edes yhtään tarjousta. Esittelijät vaihtui joka kerta ja aina tuntui olevan asialla joku harjoittelija.

Sitten kuulimme eräältä ystävältämme pienestä välitystoimistosta, joka on tosi tehokas myymään. Kutsuimme heiltä (omistaja)välittäjän käymään. Pihalle purjehti rehevä vanhempi rouva, tukka isosti ja hameenhelmat hulmuten. Ajattelin itsekseni, että voi luoja, mikä ilmestys. Hän vakuutti meidät kuitenkin heti ja teimme sopimuksen.

Välitysprosentti oli puolet siitä, mitä aiemmella välittäjällä ja ostaja löytyi toisella näytöllä. Ostaja kertoi, että ilman välittäjän aktiivista ja empaattista otetta olisivat varmasti jatkaneet etsintää vielä, koska tarjontaa oli niin paljon. Antoivat myös oman asuntonsa tälle välittäjälle välitettäväksi, koska heidänkin asuntoaan oli myyty pitkään. Ostaja löytyi heti heillekin.

5. Eno veneestä Vierailija

Asunto, varsinkin osakehuoneisto, on helppo myydä itsekin.

6. Helena Vierailija

Pirkanmaalla suurehko kaupunki - eli tod.näköisesti Tampere.
    Itsekin välittäjänä ( LKV) vuosia toimineena, vaan en enää, voin suositella pieniä, yksityisiä toimistoja.

Isoja toimistoja ei kiinnosta asiakas, vaikka niin markkinoivatkin palveluaan. Pienet, yksityiset todellakin paneutuvat asiakkaan tilanteeseen, ja panostavat hyvään ja tehokkaaseen palveluun ja palkkiotkin ovat aivan toista luokkaa, kuin isojen ketjujen.

7. Tseppiä kehiin Vierailija

Yritä itse ensin! Pyydä muutama välittäjä arvioimaan asunto - ilmaiseksi - ja laita sitten ilmoitus nettiin. Meidän asunnon osti seinänaapuri. Vähänkö olisi harmittanut, jos olisi käytetty välittäjää. Samalla lailla sitä joutuu asunnon siistimään jos myy itse tai jos on välittäjä. Välittäjät on saaneet ihmiset uskomaan, että asuntoja ei voi myydä ilman heitä. Täyttä kukkua, sanon minä!

8. Omatoimimyyjä Vierailija

Myin juuri yksiön itse. Tilasin isännöitsijältä tarvittavat paperit myyntiä varten, hinta 60 euroa. Isännöitsijä myös vinkkasi viimeisimmän myyntihinnan viereisestä taloyhtiöstä, joten osasin asettaa pyynnin suht oikein (toki vähän yläkanttiin).

Mahdollisimman hyvät kuvat asunnosta ja ilmoitus Oikotielle. Ilmoitus maksoi 90 euroa. Puheluja alkoi tulla heti aamulla ja sovin kolmen ehdokkaan kanssa näytön seuraavalle päivälle. Asunto meni sille ensimmäiselle soittajalle. Tein itse kauppakirjan ja marssimme ostajan pankkiin, jossa pankki laittoi rahat tilille.

Eipä tuossa sen ihmeempää, asuntokaupassa. Välittäjä olisi ottanut palkkiota 4 400 euroa. Nyt selvisin 150 eurolla. Lisäksi homma oli ihan hauskaa. Jopa niiden välittäjien kanssa keskustelu, jotka yrittivät vakuuttaa minulle kuinka monta "valmista" ostajaa heillä kortistossaan juuri minun yksiölleni!

9. Myymässä Vierailija

Myyn parhaillaan itse pientä asuntoa ja ilmeisesti myytävästä on pulaa, sillä minulle on kolmen päivän sisällä soittanut 14 välittäjää ja halunnut kovasti auttaa.

Ärsyttää suunnattomasti nämä hemmot, jotka soittaa ja kertoo, että heillä on juuri tällaista asuntoa etsivä perhe ja kauppa syntyy taatusti heidän kanssaan, jos vain annan kämpän välitettäväksi. Se on niin vanha vedätys, että ei luulisi sitä enää käytettävän.

Mutta pakko sanoa, että kyllä välittäjät välittävät; ainakin minun asunnostani kovasti.

10. Tseppiä kehiin Vierailija

Meille soittivat myös välittäjät kun myimme itse. Osa oli maireita ja yritti miellyttää, jotkut miehet naismyyjälle jopa aggressiivisen tuntuisia. Kysyin kaikilta, paljonko he kämpästä saavat jos annan heille myyntiin. Kukaan ei halunnut vastata, olisi pitänyt päästä käymään. Sanoin, että tiedot on netissä, paljonko? Kukaan ei suostunut antamaan edes suuntaa antavaa arviota. Myytin siis itse sille naapurille. :)

11. VAROITUS Vierailija

12. itse myynyt Vierailija

Uusavuttomilla näin onkin.

Osakehuoneiston myyminen on helppoa kuin heinänteko, samat vastuut muuten myyjällä on, vaikka välissä olisi välittäjä.

13. martti Vierailija

Älkää ainakaan marja karjalainen lkv sortuko. Lienee toiminut jo vuosikymmeniä, mutta touhu vaikuttaa valittevasti jo aikansa eläneeltä. Yhtä sähläämistä ja turhaan soittelua koko touhu. Näyttöjä miten sattuu ja osa niistä unohtuukin. Soittaessa ei saa edes selvää kuka puhelimeen vastaa.

14. Eetu-Kotia.com Vierailija

Moi! Mä olen mukana tekemässä Kotia.com-nimistä sivustoa ja meillä olisi tarjolla yksi ratkaisu välittäjän valintaan liittyviin pulmiin. Meidän sivustolla asunnon myyjä pystyy kilpailuttamaan kiinteistönvälittäjiä ja sitä kautta löytämään juuri itselleen sopivimman vaihtoehdon. Samalla säästyy rutkasti vaivaa ja rahaakin.

Jos joku teistä on myymässä asuntoansa, niin kannattaa käydä vilkaisemassa meidän sivuja: http://fi.kotia.com Jospa vaikka voitais olla avuksi!

Asunnon myyjälle meidän palvelu on ilmainen, joten mitään en ole myymässä :)

15. Vanha Lekami Vierailija

Nykyään kaikki välittäjät on vertailtuina suuressa välityspalkkiovertailussa. Käykää tuolla katsomassa maksutta kuka on kuka ja mitä maksaa..

Asuntojen Hinnat - Välityspalkkiot Vertailussa | Asuntojenmyynti.fi

16. Huijausta Vierailija

Älkää vaan antako oikeita yhteystietojanne tuolle asuntojenmyynti-sivustolle!

17. kk Vierailija

Olin katsomassa asuntoa, joka oli myynnissä 1h ja avokeittiö. Asunnossa oli ollut keittokomero, jossa ei ikkunaa. Huoneen puoleinen seinä oli purettu.
    Kuinka keittokomerosta voi tehdä avokeittiön, poistamalla vain lyhyen seinän? Neliöitä ei tule yhtään.

18. Erkki Vierailija

Mikä ihme sivu tuo asunnonmyynti sivu oikein on? Olisi kiva tietää kuka/ ketkä sitä ylläpitää ja millä intresseillä? Ja miksi pitää rakentaa sivut, joilla on listattu välityspalkkiot? Listahinnat saa kuka tahansa vältysfirmojen sivuilta ja tarjoushan niiltä pyydetään. Kaikki sen tietää. Epäilystä myös herättää, että asunnonmyynti sivuilla on mainttu välitystoimistoista OPkk, Kiinteistömaailma ja jokin kolmas pankkisidonnainen. Luulisin, että noilla sivuilla on tarkoitus vain kerätä asiakkaiden yhteystiedot ja käyttää näitä suoramarkkinointiin. Eihän tämä ole edes laillista?

19. Joopa joo Vierailija

Kuulin välitystoimistossa työskentelevältä kaveriltani, että "asunnonmyynti" sivu kauppaa sivuille rekisteröityneiden ja heihin yhteyttä ottaneiden tietoja suoraan välitystoimistoille. Hinta on 31 € per asiakkaan yhteystieto. Kauppaavat näitä asiakkaiden yhteystietoja osoitteineen, jotta välitystoimistot voisivat tehdä niistä myyntitoimeksiantoja. Toimistossa jossa kaverini on välittäjänä olivat seuranneet asunnonmyynti sivuston kauppaamia osoitetietoja etuovi.com:in sivuilta. Yksikään välittäjille kaupatuista asiakkaan osoitetiedoista ei ollut mennyt parin kuukauden aikana millekkään välitystoimistolle myyntiin. Silkkaa kusetusta joka suuntaan.

20. Nimierkki0193 Vierailija

Ohessa hyvää tietoa liittyen aiheeseen:

Asunnon myynti

Lisäksi asunnonvälittäjiä voi kilpailuttaa kyseiseltä sivustolta:

Tarjousten kilpailutus

21. mansesta Vierailija

itse olen käyttänyt aina pieniä toimistoja, yrittäjävetoisia. kaikista paras palvelu. nyt voin suositella esim tampereen uusinta kiinteistötarinaa - todella analyyttinen ja tehokas ote.

22. Mato.Maki64 Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä keino kiinteistönvälittäjän valinnassa on käydä näytöillä samassa kaupunginosassa katsomassa, miten saman tyyppisiä asuntoja myydään. Näytöillä on mahdollisuus jutella välittäjän kanssa seudun tilanteesta, asuntojen hintakehityksistä, myyntiajoista jne. Ja tehdä havaintoja välittäjästä henkilönä: ostaisinko häneltä asunnon?
    Toinen keino on kysyä tutuilta, taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalta ja isännöitsijältä.
    Jos asunnonvaihtoon tarvitsee lainaa, sitä voi kysellä esim. monen välittäjän kautta, koska useat ovat finanssikonsernien tytäryhtiöitä.
    On myös tärkeätä asettaa asunnon ostolla ja entisen myynnille tavoitteet: vanha kannattaa tietysti ensin myydä pois ja alkaa vasta sitten ostaa uutta. Uutta kannattaa tosin katsella jo hyvissä ajoin siinä sivussa.

23. Välttäkää tuota kurafirmaa. Pettymyksiä luvassa

24. Siis tuo kiinteistötarina

25. Positiivista Vierailija

Sain juuri myytyä asuntoni Kiinteistötarinan kautta. Palvelu oli hyvää ja todella minua, asiakasta arvostavaa. Kiitos.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri