Apua en saa unta! Itkettää ja ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen 5vk vauvan äiti. Vauva on ihana eikä hänen hoidossa ole ongelmia mutta mieliala ei ole paras mahdollinen. Iltaisin on ollut alakuloa ja välillä itkettänytkin. Lauantaina pukkas oikein kunnon ahdistusta ja nyt ku vauva nukahti reilu tunti sitten, en saanutkaan itse enää unta tai siis havahduin hereille ahdistukseen joka kerta ku olin nukahtamassa. Nyt pyörii kaikki kauhukuvat päässä unettomuuden puhkeamisesta ja psykoosiin joutumisesta. Oon huomenna soittamassa mielenterveystoimistoon.
Ei hitto jos valvon koko yön. Vauvakin herää syömään parin tunnin päästä :(
Saisko tsemppiä vähän?

Rauhoitu, valvominen uuvuttaa sinua mutta ei tee sinusta mielenterveyspotilasta. Pystyykö mies yhtään auttaamaan niin, että saisit mihin tahansa aikaan vuorokaudesta vedettyä muutaman tunnin torkut? Lypsettyä maitoa voisi tarjota tiukan paikan tullen pullosta.

Tsemppiä kovasti! Mikä sua tarkalleen ottaen siis ahdistaa? Sulla on vielä niin vähän aikaa synnytyksestä, että hormonitkin varmasti aiheuttaa itkuista oloa. Jos kuitenkin kohtuuttoman pahalta tuntuu, niin hyvä kun olet huomenna soittamassa apuja. Nyt vaan hengität syvään ja koitat jaksaa sinne asti ihan rauhassa.

Sulla on varmasti hormoonit vielä sekaisin, kun vauvasi on niin pieni. Älä väkisin yritä nukkua, jos uni ei tule. Syö suklaata, juo teetä, käy lämpimässä suihkussa...tai tee jotain rauhallista mikä sinusta tuntuu hyvältä..

Nukkuuko vauva vieressäsi? Itse en ole pystynyt nukkumaan, jos vauva on ollut kaukana minusta.. Uni on tullut vasta kun vauva on ollut tiukasti saman peiton alla minun kanssa tuhisemassa. Suojeluvaisto vaatii vauvan läheisyyden, jotta äiti voi olla rauhassa...ja vauvassa on se huumaava tuoksu, joka auttaa rentoutumaan. MInulla on viisi lasta ja kaikki on nukkuneet vauva-ajan vieressäni <3

Niin ja lisäys tuohon edelliseen..
Ei siitä valvomisesta hulluksi tule. Univalka vaan kasvaa ja sen voit nukkua pois kun joku läheinen hoitaa vauvaa päivällä. Ja omasta kokemuksesta pienten lasten vanhemmat tulevat toimeen yllättävän vähällä unella..itsellä tais mennä vuosikymmen niin etten ole nukkunut kolmea tuntia pidempää pätkää. Nyt kun nuorin on jo kolme alkaa yötkin olla rauhallisia ja univoittosia tässä perheessä :)

Sulla on varmasti hormoonit vielä sekaisin, kun vauvasi on niin pieni. Älä väkisin yritä nukkua, jos uni ei tule. Syö suklaata, juo teetä, käy lämpimässä suihkussa...tai tee jotain rauhallista mikä sinusta tuntuu hyvältä..

Nukkuuko vauva vieressäsi? Itse en ole pystynyt nukkumaan, jos vauva on ollut kaukana minusta.. Uni on tullut vasta kun vauva on ollut tiukasti saman peiton alla minun kanssa tuhisemassa. Suojeluvaisto vaatii vauvan läheisyyden, jotta äiti voi olla rauhassa...ja vauvassa on se huumaava tuoksu, joka auttaa rentoutumaan. MInulla on viisi lasta ja kaikki on nukkuneet vauva-ajan vieressäni <3

Nukkuu vieressä joo :) Niin ku esikoinenki nukku. Se on pienelle paras paikka :)
On varmaan hormonit edelleen sekasin. Mulla oli aika voimakas baby blues mutta se jatkuva itkeskely ja pelot sun muut meni kahdessa viikossa ohi, nyt vaan meinaa pukata muunlaista ahdistusta :/
Ap

Et sinä hulluksi kuitenkaan tänä yönä muutu, eli se murhe kannattee jättää myöhemmäksi. Yritä rauhottua ja aamulla soitat neuvolaan, josta varmasti auttavat ja ymmärtävät sua.

Itsekkin olen yleensä aina nukumassa tähän aikaan, mutta pienimmäisen korvatulehdus kitinät on herättäny meikäläisen jo pari kertaa. Ja juuri kun olin nukahtamassa kissat halus sisälle kylmästä pakkasesta...ja siitäkös koirat riemastu, kun kissat keskellä yötä tulee oven ripaan hyppimään. Sitten koko elukkasakki juoksi ylä- ja alakerran väliä ja minä yritän niille hiljaa karjua että lopettakaa ja antakaa ihmisten nukkua.. Että, jos yhtään helpottaa niin ei helppoa täälläkään :D

Huh sain sittenkin nukuttua. Rauhotuin ja pakotin itteni ajattelemaan mukavia asioita. Kiitos kaikille tsempeistä :) Jospa tää tästä. Soittelen tänään sinne mtt:hen.
Ap

Ihan hyvä että soittelet sinn. Meinaa on sulla todellisuudentaju jo aikasekaisin, luulet olevan maailmanloppu jos valvot yhdekkin yön. Todellisuuttahan kuitenkin on, että miljoonat vanhemmat ovat valvoneet miljoonia öitä illasta aamuun, ja ihan täysjärkisiä ollaan. Eikä varsinkaan olla etukäteen ahdistuttu itkuun asti kun on tajuttu että valvomisekshan tämä koko yö - syystä tai toisesta - menee.

Saitko soitettua? Ei se vaadi mitään hulluutta tms että tarvitsee jutteluapua. Sulla varmasti hormonit jyllää vielä ja se tekee oloja moneen lähtöön. Myös neuvolapsykologi on semmonen jolle äidit voi puhua jos on tarve. Sisko sai aikanaan apua sieltä omissa tuntemuksissaan. Yöaika on semmosta että ajatukset jne tuppaa rullaamaan ja ahdistamaan. Kannattaa suosiolla olla yrittämättä ja nousta ylös. Ellei tuo itserauhotus onnistu. Nuku päivällä mahdollisuuksien rajoissa jos yöstä jää vajaaksi. Pikkuvauvan kanssa ei kannata liikaa tuijottaa kelloa vaan levätä sillon kun voi.

Oletko vast ikään muuttanut jotakin? Lopettanut imettämisen? Se ainaki saa hormonit hetkeksi sekaisin.
Et ole tulossa hulluksi, olet vaan väsynyt. Vauvan kanssa oleminen on radikaali muutos elämässä.
Toivottavasti saat levättyä.

Oletko vast ikään muuttanut jotakin? Lopettanut imettämisen? Se ainaki saa hormonit hetkeksi sekaisin.
Et ole tulossa hulluksi, olet vaan väsynyt. Vauvan kanssa oleminen on radikaali muutos elämässä.
Toivottavasti saat levättyä.

En ole muuttanut mitään enkä lopettanut imetystä ku vauva on vastasyntynyt. Synnytyksen jälkeinen masennushan se pyörii mielessä, etenkin kun taustalla masennus 4v sitten josta kyllä toivuin todella hyvin. Siksi varmaan myös oon vähän herkillä tän asian kanssa.
No onneksi sain ajan psykologille jo täksi viikoksi että ainaki saa seulottua mitä tämä on.
Niin ja yleensä en hätkähdä mistään ahdistuksesta tai huonosti nukutusta yöstä mutta nyt mulla pn huolehdittavana 5v esikoinen ja tämä pikkuinen niin pakko vähän tarkkailla oireita.
Ap

En ole muuttanut mitään enkä lopettanut imetystä ku vauva on vastasyntynyt. Synnytyksen jälkeinen masennushan se pyörii mielessä, etenkin kun taustalla masennus 4v sitten josta kyllä toivuin todella hyvin. Siksi varmaan myös oon vähän herkillä tän asian kanssa.
No onneksi sain ajan psykologille jo täksi viikoksi että ainaki saa seulottua mitä tämä on.
Niin ja yleensä en hätkähdä mistään ahdistuksesta tai huonosti nukutusta yöstä mutta nyt mulla pn huolehdittavana 5v esikoinen ja tämä pikkuinen niin pakko vähän tarkkailla oireita.
Ap

Mene lääkärille, masennuslääkekuuri + rauhoittavaa, niin johan alkaa elämä taas sujua. Lopeta imetys äläkä hanki toista lasta. Delegoi yövalvomiset isälle, ellei hän niitä muutenkin älyä hoitaa. Osta korvatulpat, että saat nukkua.

koita jos pystyisit jotenkin vaihtamaan ajatuksia muihin aiheisiin, jos olisi jotain muuta johon voisi keskittyä

Kokeile asmr videoita! Niitä on joka lähtöön, ne saattaa rentouttaa hyvin kun löytää jonkin mielenkiintoisen ja omansa :)

Kirjoitat vain Asmr youtubeen ja viedoita pulppuaa. Voit kokella vaikka niitä missä joku lukee kirjaa yms.. Ne on sellasia rauhottavia, ja itse en ainakaan kykene olemaan väsymättä.

Tää ihan vaan vinkkinä. Ei haittaa jos pidetään ihan hölmönä, mutta en nyt muuta keksinyt :rolleyes:

Yhteistyössä