Apua en saa unta! Itkettää ja ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei hätää, usko minua! Itse olin ihan samassa tilanteessa. Ahdistus iski niin rajuna että itkin keittiön lattialla pyörien. Saatoin valvoa 3 vrk putkeen, edes torkahtamatta kertaakaan. Hormonit, synnytyksen jälkeinen masennus jne. Muutoin ei mielenterveysongelmia ole ollut. Olin varma että joudun psykoosiin. Oli pieni vauva ja 3v esikoinen.

Marssin lääkärille ja pyysin nukahtamislääkkeet, niiden avulla sain unta. Ei se kierre siihen loppunut, tulin riippuvaiseksi nukahtamislääkkeestä ja annosta olisi pitänyt alkaa nostamaan. Tajusin itse että väärään suuntaan aletaan mennä. Juttelin lääkärini kanssa ja hän määräsi Triptyl 25mg iltaisin. Se oli pelastukseni, pääsin eroon nukahtamislääkkeestä kokonaan ja tuon Triptylin jälkeen illalla tuli parin kuluttua vain niin kova väsymys että meinasin nukahtaa sohvalla istuilleni. Siihen ei jää koukkuun eikä annosta tarvinnut nostaa. Nyt tilanteesta jo 3v. aikaa ja unet maistuvat hyvin ja järkikin palasi päähän!

Minulla tuohon olotilaan vaikutti imetyshormonit. Eli lopetettuani imetyksen, ahdistus alkoi heti helpottaa. Hormonaalista oli, ensimmäisen kanssa oli sama homma vähän lievempänä...

Jos minäkin selvisin, sinäkin selviät!!!!!

Sanoisin samaa. Lopeta imetys niin ,ei ole sellainen hormonilama.... Järki saattaa kummasti alkaa palaamaan:) Olet ihan kuin minä. Sitä ahdistusta ei kukaan muu tunnu tajuavan, ei voi yrittää tehdä mitään muuta koska ahdistaa! Älä ota nukahtamisesta pakkoa, ei se nukkumista auta kun ajattelee että pakko nukahtaa, pakko nukahtaa koska vauvakin herää kohta jne... Itse aloin ajatella että ei sitten väkisin, menen koko yöksi vaikka valvomaan. Meninkin sänkyyn sillä ajatuksella etten nukahda mutta kuuntelin sitä ihanaa hiljaisuutta kun kukaan ei vaatinut minulta mitään. Sain vain lepuuttaa väsynyttä ruhoa makuuasennossa:) Joskus se uni sitten tulikin kun se hiljaisuus kuulosti niin ihanalle... Kyllä sinä selviät! Hyvin tavallisia nuo olotilat noinkin vaikeina, niistä ei vain moni rehellisesti uskalla puhua...

Mene lääkärille, masennuslääkekuuri + rauhoittavaa, niin johan alkaa elämä taas sujua. Lopeta imetys äläkä hanki toista lasta. Delegoi yövalvomiset isälle, ellei hän niitä muutenkin älyä hoitaa. Osta korvatulpat, että saat nukkua.

Nukahdin sitten kuitenkin taas. Soitin yöllä omalle äidille ja ihan paniikissa itkin, mutta sitten se itku loppui ja tulin takaisin makuuhuoneeseen ja suhteellisen tyynenä aloin nukkumaan. Tai tietenkään uni ei tullut heti mutta kuitenkin. Imetysten jälkeen sain uudestaan unen. En tiedä miksi nämä yöt ovat tällaisia :( Mietin että pyytäisinkö psykiatrilta mielialalääkitystä, se mulla oli edellisenki masennuksen kohdalla...Tuosta imetyksestä en oikein tiedä, se on mulle niin tärkeä juttu ja ihana hetki minun ja vauvan välillä, etenkin nyt ku onnistuu.
Ap

En kyllä lopettaisi imetystä tuon vuoksi.
Opettele ottamaan rennosti, mitä sitten vaikka valvoisit yön. Ei siihen todellakaan kuole. Oletko ikinä tehnyt yövuoroa.
Minulla toimi aikanaan tuo, että menin sänkyyn levähtämään. Saatoin jopa jättää valot päälle, koska ei ollut ajatuskaan nukahtaa. Siihen sitä kuitenkin olin nukahtanut, sen mitä erirytmissä olleet kaksoset antoivat. Imetin normiyössä 23-06 välillä 4-5 kertaa ja huonompana sen kymmenen kertaa.

En tiedä lohduttaako tämä yhtään, mutta valvoin itse sairaan lapsen takia puolitoista vuotta niin, että välillä koko yö meni valvoessa, välillä parin tunnin yöunilla ja muulloin sitten tunnin välein heräten. En tullut hulluksi, vaikka hirveää aikaa oli.

Ei hulluus ja psykoosi nyt ihan yöstä tai parista tule, jollet sitten ok psykoosin partaalla muutenkin.

Nukahdin sitten kuitenkin taas. Soitin yöllä omalle äidille ja ihan paniikissa itkin, mutta sitten se itku loppui ja tulin takaisin makuuhuoneeseen ja suhteellisen tyynenä aloin nukkumaan. Tai tietenkään uni ei tullut heti mutta kuitenkin. Imetysten jälkeen sain uudestaan unen. En tiedä miksi nämä yöt ovat tällaisia :( Mietin että pyytäisinkö psykiatrilta mielialalääkitystä, se mulla oli edellisenki masennuksen kohdalla...Tuosta imetyksestä en oikein tiedä, se on mulle niin tärkeä juttu ja ihana hetki minun ja vauvan välillä, etenkin nyt ku onnistuu.
Ap

Ei ne lääkkeet mitään korjaa. Itse joudut tekemään työn korjaantuaksesi. Synnytyksen jälkeinen masennus on hyvin yleistä. Soittele lastenhoitoapua paikalle ja rakenna sosiaalista verkostoasi. Siitä se lähtee. Helpottaa usein muutamassa kuukaudessa.

Kävin tänään lääkärissä ja mulla on synnytyksen jälkeinen masennus :( sain lääkityksen ja se aika sille psykologille olikin tällä viikolla. Tarkoitus on todellakin lähteä neljän seinän sisältä pois! Vauvalla vaan on niin myöhänen rytmi ettei me mihinkään aamujuttuihin keretä ja etenkin jos en saa alkuyöstä unta niin en jaksa aikasin edes herätä.

Ai niin, lääkäri määräsi lääkkeet ja kyllä minä aloitin ne .

Ap

Kävin tänään lääkärissä ja mulla on synnytyksen jälkeinen masennus :( sain lääkityksen ja se aika sille psykologille olikin tällä viikolla. Tarkoitus on todellakin lähteä neljän seinän sisältä pois! Vauvalla vaan on niin myöhänen rytmi ettei me mihinkään aamujuttuihin keretä ja etenkin jos en saa alkuyöstä unta niin en jaksa aikasin edes herätä.

Ai niin, lääkäri määräsi lääkkeet ja kyllä minä aloitin ne .

Ap

Tottakai määräsi, kuuluu protokollaan. Hyvä, että asia on hoidossa. Ajelet lääkityksen sitten alas, kun olo alkaa helpottaa.

Ei masennuslääkkeitä useinkaan niin vain aloitella ja lopetella. Toivottavasti kerrottiin mahdollisista haitoista, neuvottiin niiden suhteen ja käytiin lävitse lopetusprosessi.
En määräisi KOSKAAN pelkkää masennuslääkettä vaikeasti ahdistuneelle ja unettomalle vastikään synnyttäneelle ihmiselle ja jos sitä ylipäänsä määräisin; tiivistä tarkkailua vaatisi.

No asiahan voi olla eri, jos on jo kokemusta kys.lääkkeestä.

Ei masennuslääkkeitä useinkaan niin vain aloitella ja lopetella. Toivottavasti kerrottiin mahdollisista haitoista, neuvottiin niiden suhteen ja käytiin lävitse lopetusprosessi.
En määräisi KOSKAAN pelkkää masennuslääkettä vaikeasti ahdistuneelle ja unettomalle vastikään synnyttäneelle ihmiselle ja jos sitä ylipäänsä määräisin; tiivistä tarkkailua vaatisi.

No asiahan voi olla eri, jos on jo kokemusta kys.lääkkeestä.

On kokemusta tästä lääkkeestä ja lääkäri kävi läpi ihan kattavasti lääkkeen aloituksen. Ja tosiaan psykologille on aika eli seurannassa olen :) Muistissa on kyllä aloitusoireet ja inhottaviahan ne on, mutta jospa niiden hälvettyä paistais aurinko risukasaan :)
Ap

On kokemusta tästä lääkkeestä ja lääkäri kävi läpi ihan kattavasti lääkkeen aloituksen. Ja tosiaan psykologille on aika eli seurannassa olen :) Muistissa on kyllä aloitusoireet ja inhottaviahan ne on, mutta jospa niiden hälvettyä paistais aurinko risukasaan :)
Ap

Lue kuitenkin ne mahdolliset haittavaikutukset. Tiedät sitten, jos niitä ilmenee. Sinun kohdallasi voi olla niin, että masennus toistuu siksi, että olet aiemmin käyttänyt masennuslääkkeitä. Tällaisesta on vahvaa tutkimusnäyttöä.

Älä ap missään nimessä kuuntele näiden palstatohtoreiden mielipiteitä ja moralisointia lääkityksestä! Mielestäni aivan vastuutonta teiltä neuvojilta. Ap:n lääkäri on varmasti enemmän hänen tilanteensa tasalla ja tietää kyllä lääkkeiden vaikutukset ja mahdolliset sivuvaikutukset.

Tsemppiä ap. Kyllä se siitä. :)

Älä ap missään nimessä kuuntele näiden palstatohtoreiden mielipiteitä ja moralisointia lääkityksestä! Mielestäni aivan vastuutonta teiltä neuvojilta. Ap:n lääkäri on varmasti enemmän hänen tilanteensa tasalla ja tietää kyllä lääkkeiden vaikutukset ja mahdolliset sivuvaikutukset.

Juu niimpä.. Kannattasko sunkin joskus ottaa selvää ihan itse käyttäjiltä mitä ne tekee?

Ja lääkärithän juu parhaiten tietää mmm m... :rolleyes:

Vastuutonta on teiltä antaa ihmisille väärää infoa.

Aloita etsimällä kunnollinen tutkimus siitä, onko masennus aivokemian välittäjäaineiden epäbalanssia vai eikö ole ja voidaanko masennus parantaa lääkityksellä vai eikö voida. Laitatko sen tänne sitten, kiitos.

Opponentti tais poistua linjoilta. Annanpa vinkin. Vuonna 2006 on serotoniinihypoteesi haudattu lopullisesti http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.0030321

.... ja viisaat psykiatrit eivät ole siihen koskaan edes uskoneet.

Kysymys kuuluukin: miksi edelleen syötetään SSRI/SNRI-lääkkeitä sillä ajatuksella, että ne parantaisivat masennuksen?

Tsemppiä ap! Niin tuttuja kokemuksia, itse tiedän mitä käyt läpi. Ahdistus ja sen pelko lisää ahdistusta, viisaasti teit kun tartuit lääkitykseen. Se voi nyt katkasta tilanteen ja saadaan raiteille homma taas. Ahdistuksessa auttaa kun muistuttaa itelleen, että siihen ei kuole eikä ole akuuttia hätää vaikka se siltä siinä usein aivan todella tuntuukin. Toivottavasti pääsette psykologin kanssa kiinni siihen, mitkä tekijät helpottaisi ja mitkä vastaavasti ahistaa lisää. Tsemppiä!!

Yhteistyössä