Apua esikoisen kanssa !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanyo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sanyo

Jäsen
23.03.2011
647
0
16
Vantaa
Meille siis syntyi kaksi viikkoa sitten kaunis tyttö, mutta nyt tyttö vaan huutaa ja huutaa aamusta iltaan eikä mikään tunnu auttavan. Yritän imettää, mutta tyttö sai lisämaitoa sairaalassa pullosta joten imetys ei tunnu onnistuvan ja vauva menettää hermonsa. Joskus imee 20-30 min putkeen ja nukahtaa rinnalle, mutta kun vien sänkyyn niin minuuttien päästä herää ja jatkaa huutoa. Joskus rauhoittuu syliin tai rinnalle, joskus vasta kun annan pullosta ja yleensä ei rauhoitu lainkaan. Kyseessä esikoinen ja tuntuu, että olen aivan hukassa tytön kanssa. Hyvällä tuurilla nukkuu yöllä 2h putken pätkän... Maitoa kyllä tulee omasta takaa...

Soita imetystukeen imetysasiassa. Lisämaidosta on mahdollista päästä eroon. Veikkaisin, että maitoa suihkuaa liikaa ja vauvan on siksi paha imeä. Tähän auttaa suurimman tulvan pumppailu pois ennen imetystä.
Muista röyhtäytys.

Laita vauva kantoliinaan ja kanniskele siinä.

Vauvat huutavat.

no siinä ei oo mitään ihmeellistä että herää kun siirrät sänkyyn. semmoisia ne on, varsinkin jos/kun ei oo tuttia(ja teidän tilanteessa se tuskin ihan heti kannattaakaan).
annatko siis omaa maitoa pullosta kun sanot että maito riittää?
voithan kokeilla niin että annat ennen imetystä vaikka 15-30ml pullosta ja sitten rintaa päälle niin lapsi oppii tyytymään tissille ja liittämään sen kylläisyydentunteen tissiin, ei pulloon. jos sulla on rinnat pinkeät niin pumppaa vähän pois ja anna se pullosta, sitten sitä rintaa päälle. ootteko aloittanu d-vitamiinin?

2h pätkä on ihan hyvä yöunipätkä vielä tuossa iässä, ja voipi siitä äkkiä parantuakin kun tilanne ja maidontulo tasaantuu. nukkuisko vaunuissa sitten päivällä pidempiä pätkiä? meillä ne on nukkunu vaunuissa niin hyvin että ei oo voinu montaa kertaa päivässä ulos laittaakaan kun sitten unta ei riittäis yölle.
voit myös koittaa päivälläkin imettää sängyssä ja häippästä sitten siitä kun vauva nukahtaa.

2 viikon ikäisen ei kuulukaan tehdä muutakin syödä, nukkua ja huutaa. ja kakata. tietysti harmi jos lähinnä huutaa vaan.. rintaa voipi tarjota tuon ikäiselle joka itkuun, vaikka ois juur syönykin.

Vetääkö itseään kaarelle kun huutaa? Onko kipeän oloinen? Voisiko olla koliikkia? Mun kummi-tytöllä oli koliikkia ja hän huus ihan jatkuvasti. söi, nukku puoltuntia ja sit alko huuto jota kesti ja kesti ja ympäri vuorokauden. Ne mitkä autto että sai nukuttua edes vauva olivat erinäinen hytkyttely hypittäminen jne... Eli vissiin ilma tuli pois. Paras keino oli tämä, mukelo kapaloon, oikealle kylelleen vaunuihin, räsymatto ruttuun ja siitä päältä ajaen. Jumalaton oli tärinä mutta mukelo nukku tyytyväisenä. Toinen oli et lapsi tiukasti syliin ja sit kävellen niin että koko ajan hetkutti vauvaa alas-ylös-alas-ylös ja taas uni maitto. Ja sit hälle piti laulaa, lemppari oli maan korvessa kulkevi lapsosen tie... Sit ku koliikki vaivat loppu niin eipä oo turhia huudellut sen jälkeen ja ikääkin jo nyt on melkein 17v. Mutta niin hyvin tuo huuto on jäänyt mieleen että välillä äitinsä kanssa niitä muistellaan ja kauhistellaan miten se sillon on jaksanut.
Paljon jaksamista olipa huudon syyt mitkä tahansa!! Ja ottakaa kaikki apu läheisiltä vastaan, että saatte itse välillä levättyä. Tuo kummi-tytön äiti sanoi, että puoltuntiakin kun sai olla unessa, et joku hoiti vauvaa, autto paljon.

Meillä auttoi tuohon siirtelyn aiheuttamaan heräilyyn se, että vauva oli kääritty kapaloon. Lämpimästä sylistä kylmään sänkyyn oli huono kauppa mun vauvan mielestä. Lämmin kapalo poisti tuon ongelman.

Onko tutti käytössä? Jos ei niin antaisin, jotta jatkaa unia sängyssäkin. Se et vauva on saanut synnärillä maitoa pullosta, ei ole mikään este imetyksen onnistumiselle. Meillä kaikki ovat saaneet, mulla maito nousee vasta 3-4 päivän päästä, ja kaikkia olen kutenkin sitten täysimettänyt 5-6 kk.

Yhteistyössä