apua hirsutismiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ida

Vieras
eli minulla on kasvanut jo muutamia vuosia mm. navan seudulla ja rintakehässä tummia, paksuja karvoja. viime vuonna kävin asiasta gynekologilla ultraäänessä, mutta uä:n mukaan mitään polykystisiin munasarjoihin viittaavaa ei löytynyt. sain diane nova-kuurin, joka tosin ei poistanut karvaisuusongelmaa 10 kk:n syömisen jälkeen. oli muutenkin pakko lopettaa ne pahojen sivuoireiden takia.

kysymys kuuluukin, mitä ihmettä teen? mihinkään laser ym. karvojenpoistamisoperaatioihin minulla ei todellakaan ole varaa. löytyykö lääketieteestä mitään apua? olen erittäin masentunut tästä kaikesta.

Jos on hirutismia, niin siihenhän on omat hormonilääkkeet.

Karvanpoistomenetelmiä on, sikakalliita.
Kaverini kävi poistamassa valkoiset ja tummat karvat kasvoista valohoidolla ja maksoi sikana. Hyvä tulikin. Puolen vuoden päästä kaikki pamahti takaisin, eli rahat meni hukkaan.

Itselläni on kanssa, mutta pinsetit ja vaha käyttöön, kun ei muu auta.

Minun mielestä mun gyne sanoi, että hirsutismi otetaan jollain kokeella, ei ultraäänellä. Voi olla että muistan väärin.
Mutta sanoi ainakin, että hirsutismin oire on juuri paksut tummat karvat rintakehässä.

Kuin inun sairaskertomuksesta noin viiden vuoden ajallta jolloin olen taistellut samaa asiaa vastaa.
Voin kertoa sinulle, että eivät ne karvat katoa ja se on ainoa hoitoapu tai hoito yleensäkin jonka saat lääkäriltäsi.
Mikäli joku muu on saannut parempaa hoitoa ja lääkettä joka on tepsinnyt ko. ongelmaa kuulisin siitä mielelläni.

Juu, siis on minulta otettu hormonikokeitakin. Ennen ultraa, joista todettiin muistaakseni jonkun hormoniarvon olevan yläkanttiin. Ultran jälkeen kävin vielä uusissa hormonikokeissa kuukautiskierron alussa. Näistä kokeista ilmoitettiin että tulokset ovat täysin normaalit eikä hormonaalisia jatkotutkimuksia tarvitse suorittaa ja aloin syödä dianea.

Ei voi muuta sanoa ku että ketuttaa suuresti tämä elämä karvojeni kanssa. Kyllä niihin osais suhtautua jos ne ois ees vaaleita...

Niin, jos hormonikokeissa(verikokeissa)löytyy jotain poikkeavaa niin silloin määrätään jotain lääkettä, joka laskee niiden tiettyjen hormonien tasoa ja ehkä sitten auttaa tai en tiedä. Itse kysyisin vastaavassa tilanteessa lääkäriltä että auttaisivatko jotkin hormoni-lääkkeet vaikkei kokeissa olisikaan mitään ilmennyt ja että voiko lääkäri määrätä kyseisiä lääkkeitä kokeiltavaksi. Diane Novat ei kyllä mitään auta.

Karvanpoistossa tehokakin tällä hetkellä Diodi- Laser (sairaala Laser Helsinki kai ainoa paikka Suomessa, jossa hoitoa) Kallista on. Mutta ehkä apua sieltä edes kasvojen alueelle? (jos siis ongelmaa esiintyy kasvoissa?)

Ihmisessä on paljon tärkeämpiä ominaisuuksia kuin se, onko karvoja ja kuinka paljon ja missä. Kukaan viisas ihminen ei arvota sinua karvojesi perusteella, muista se. Ja ne ei-viisaathan sinä voit unohtaa, heitä et tarvitse.

Olisin kiinnostunut kuulemaan, että mikä luokitellaan hirsutismiksi... Olen hyvin karvainen nainen, minulla on karvoja kaikialla. Olkapäissä, selässä, kasvoissa (sellaisia ihan pikkuisia, ei edes huomaa, koska olen blondi) ja rinnoissakin (n.2millimertiä pitkiä, pieniä&hentoja, vaaleita haivenia...).
Olisin varmaan jo seonnut, jos karvani olisivat tummia, mutta koska ne ovat vaaleita, niitä ei oikeastaanedes huomaa. Olen tässä miettinyt, että voisisikohan minulla olla jonkin sortin hirsutismi? Verikokeellako sen saisi selville, vai millä... Vai olenko ""vain"" karvainen nainen...
Olen ajatellut poistattaa selkäkarvani, ajelemaan niitä en pysty;) joten kosmetologi varmaankin hoitaa sen jos tilaan ajan(?) mutta kasvavatka karvat vieläkin pidempinä takaisin (ovat selässä aika pitkiä...:( ) vai voisivatko jopa hävitä hieman ?
Ja Osaisiko kukaan vastata seuraavaan; tuleeko vahalla poistetuista selkäkarvoista paha(kutiava tmv...) sänki?

Vaivasi ei välttämättä ole hirsutismi vaan ihan normaalisti isän tai äidin suvulta peritty ominaisuus eli runsaskarvaisuus. Itselläni kasvaa karvoja myös kasvoissa, leuassa, navan ympärillä, reisissä ja yksittäisiä karvoja hartioissa ja nännipihan ympärillä. Voit arvata, että ei ole mikään kiva homma pitää kehoa siistinä!!! Hommaa vaikeuttaa lisäksi se, että iho on muutoin normaali naisen herkkä iho, joten esimerkiksi normaali saippua+höylä ei tosiaankaan toimi minulla. Desinfioinnista huolimatta tuloksena on näppylöitä tuhottomasti.

Olen itsekin haaveillut karvojen poistattamisesta laserilla www.laseri.fi mutta pelkään, että vaikka karvat tuhoutuisivatkin, karvatoiminta aktivoituu VIEREISISSÄ KARVATUPISSA, jolloin käytännössä varmaankin muutamassa vuodessa saisin uudet karvat tilalle. Hinta on tosi järkyttävää muistaakseni 200 e/kerta ja koska karvat kasvavat eri tahtiin esim. säärien käsittely vaatii noin 3 käyntiä eli 600 e ja siinä on vasta pelkkien säärien hinta!!!

Olen itse harkinnut, että poistattaisin karvat reisistä ja bikinirajalta, koska niistä karvanpoisto on hankalinta. Tällä hetkellä poistatan karvat navasta alaspäin vahalla, kainalot höylällä ja kasvoista pinseteillä nyppimällä. Työlästä!!!!

Vastaus kaikkeen kysymääsi. : Ei.
Sinä olet ihan normaali. Pari millimetriäkään karvan mitalle ei välttämättä riitä. Itseltäni löysin eräänä kauniina päivänä nännipihasta sentin mittaisen tumman karvan. Yhden vain. Mutta silti. Kamalaa. Ja leuassakin löytyy yksi tumma karva jonka aina pinseteillä nyppäsen irti. Tosin, minulle on alkanut kasvaa arpi leukaan nypittyjen karvojen kohdalle. Joten jälki siitä jää. Mutta karvaisesta suvusta kun olen.:)
Hiukset ovat pohjimmiltaan vaaleat, mutta muu karvoitus tummaa. Ärsyttävää mutta minkäs voit. Mummollani on viikset, ihan hennot kuitenkin vain....joten eiköhän ne minullekin vielä kasva. :P

Minulla on todettu pcos ja siitä johtuva hirsutismi. Karvaa kasvaa leuassa,kaulassa,rinnassa,rinnoissa,navasta alas, reisissä,säärissä,pakaroissa,varpaissa,käsissä,poskissa.. Ja vielä ihan paksua mustaa:( täytyy sanoa ettei elämä tunnu aina oikein elämisen arvoiselta.. Laaser poistaa karvat ja kelalta saisin jonkun verran korvausta jos menisin klinikalle,mutta se on silti liian kallista mun pussille, diane nova hillitsee kasvua mutta ei poista jo mustia paksuja karvoja..,en voi käyttä sivuoireiden vuoksi.Itsetunto on nolla! Muuten olen ihan nätti..mutta kukaan ei vain JOSTAIN SYYSTÄ huoli.. Tsemppiä muille karvaisille!

Hirsu-78, kyllä niin saakelin epäreilua! Itselläni karvoitus muuttui vasta vuosi sitten. Olen nyt 27. En usko että tätä voi hyväksyä koskaan!!! Tsemppiä kaikille!

Yhteistyössä