Apua ja asiantuntemusta kiitos! (2kk vauva)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minua askarruttaa kovasti että voiko 2kk ikäinen vauva nukkua liian sikeästi? Eli yösyötöt (täysimetyksellä) jättänyt pari viikkoa sitten pois ja nukkuu siis 22-07 välisen ajan heräämättä! Illalla minulla maitoa vieläpä tosi niukasti ja aamulla vaippa lähes kuiva, yhdet pienet pissat tehnyt. Kuitenkin koko yönsä nukkuu sikeästi heräämättä.. Pitäisikö herätellä? Vai luottaa siihen että herää itse jos eväät liian niukat. En vain ymmärrä tuota yhtälöä että nukkuu niin niukan iltasyötön jälkeen hyvin...

Syntymäpaino 3.6kg ja 2kk nla:ssa vauvan paino 6.1kg.

Mun vauva veteli jo 3 viikon ikäisenä öisin 7h pätkiä, enkä todellakaan herättänyt syömään välillä kun painokäyrä ihan normaali!

Herättelyt syömään koskee ihan vastasyntyneitä ja niitä joilla on painon kanssa ongelmia, ei mitään 2kk-ikäisiä joilla painokäyrät normaalit. Nauti siis hyvästä nukkujastasi, niitä ei joka puissa kasva :)

Anna nukkua ihan rauhassa vaan. Kunhan päivällä vaippa kastuu hyvin. Ei sitä pissaa yöllä tartte tullakaan. Mulla kans kuopus oli samanmoinen, sitte 4kk etiäpäin alko taas heräilemään

[QUOTE="vieras";27233315]No varmasti tulee maitoa hulluna jos imettää 4h välein päivin ja öin! Sehän on pelkkää biologiaa, itse tilaat imettämällä kokoajan lisää. Eli ei mikään erikoinen juttu :)[/QUOTE]

Mulla suihkus maitoa jo synnäriltä lähtien. Kun yritin pidentää imetysväliä, sain rintatulehduksen. Hyvin iso ja terve muksu kyllä kasvoi, minua neuvottiinkin imettämään myös yöllä koska maitoa tulee ja sitä pitääkin tulla. Siinä puolen vuoden kohdalla maidon tulo tasaantui ja yösyötöistä luovuttiin.

Mulla suihkus maitoa jo synnäriltä lähtien. Kun yritin pidentää imetysväliä, sain rintatulehduksen. Hyvin iso ja terve muksu kyllä kasvoi, minua neuvottiinkin imettämään myös yöllä koska maitoa tulee ja sitä pitääkin tulla. Siinä puolen vuoden kohdalla maidon tulo tasaantui ja yösyötöistä luovuttiin.

No ihmettelen kyllä, että neuvotaan imettämään öisin jos lapsi muuten nukkuis ja painokäyrät normaalit. Siis jos ei kyse ihan vastasyntyneestä. Outo terkkatäti ollut kyllä, ei neuvo perustu edes mihinkään lapsen tarpeeseen eikä imetys häiriintynyt ainakaan mulla, vaikka yöllä en imettänytkään.

[QUOTE="vieras";27233352]No ihmettelen kyllä, että neuvotaan imettämään öisin jos lapsi muuten nukkuis ja painokäyrät normaalit. Siis jos ei kyse ihan vastasyntyneestä. Outo terkkatäti ollut kyllä, ei neuvo perustu edes mihinkään lapsen tarpeeseen eikä imetys häiriintynyt ainakaan mulla, vaikka yöllä en imettänytkään.[/QUOTE]

Verensokeri pysyi tasaisena säännöllisellä imetyksellä. 0-6kk imetin 4:n tunnin välein, päivisin useamminkin jos lapsi halusi.

yksi lapsistani alkoi nukkua 8 tunnin yöunia tasan kuukauden vanhana. Pari kertaa piti nousta hieman lypsämään aamuyöstä, kun oma olo oli niin tukala, mutta pian maidontulo tasaantui. Lasta en koskaan herätellyt ja hyvin kasvoi yläkäyrillä ja oli täysimetyksellä puolivuotiaaksi.

Aivan mahtava juttu kun sulla noin pitkiä unis nukkuva vauva!! Nauti huoletta siitä ja varsinkin kun kaikki vaikuttaa olevan loistavasti. =) Meillä kaikki kuusi lasta ovat olleet tosi hyväunisia ja siitä on jotku äitikaverit olleet vähän kateellisiakin. ;)

Vaikka 2kk:n neuvolassa oli painoa tullut hyvin niin mä silti tarkkailisin tota kasvua,että jos jatkaa tota menoa (eli ei syö yöllä) niin kärsiikö kasvu. Tai sun maidontuotanto. Mistä päättelet että illalla tulee niukasti maitoa?? Syökö vauva illalla useammin vai onko illan vika syöttö selvästi muita lyhyempi vai miten?

Yhteistyössä