Apua kaipaava!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peloissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peloissaan

Vieras
Mistä nämä kivut voisivat johtua? Viikkoja 28+2 ja viikon ajan on tuntunut kipuja vatsan alueella. Nla lääkärissä torstaina mainitsin asiasta ja lääkäri tunnusteli kohdunsuun tilanteen, oli kiinteä, kiinni ja pituutta 3 cm.
Ultralla katsottiin myös ja kaikki oli hyvin. Kivut tulivat ensimmäisen kerran yöllä viikko sitten, eli alamahaa pakotti, jomotti ja särki. Lieveni välillä hetkeksi ja sitten taas ja kesti n. parin tunnin ajan. Mielestäni maha ei kovettunut päältäpäin, tai en ainakaan osannut sitä huomata( ekaa odottelen).
Siitä eteenpäin noita kipuja on ollut, mielestäni se ei ole selvästi menkkakipua mitä minulla oli alkuraskaudessa aina 20 viikolle asti, vaan erilaista.
Eilen illalla se alkoi kun menin makaamaan sohvalle, täytyi nousta istumaan kun tuntui niin epämiellyttävältä maata eikä asennon vaihtaminen auttanut.
Onkohan muilla ollut vastaavaa ja mistä johtunut??
Pelottaa niin että pikkuinen syntyy ennenaikojaan ja viikkojakin vasta noin vähän.

Ihan samanlaisia kipuja täällä, alkoivat rv 24 aikoihin ja edelleen jatkuu, nyt rv 37. Eivät ole supistuksia eivätkä liitoskipuja (molemmat tunnistan) eivätkä saa aikaan mitään muutosta kohdunsuulla. Todennäköisesti on vaan kipuherkempi kohtu ja muut paikat ja kun vauva on jo aika iso niin painaa välillä pahasti tuonne jonnekin.. Samoin se kun vauva vielä liikkuu ja kääntyilee, saa aikaan kipuja, koska usein kipujakson jälkeen huomaan että vaavihan onkin taas toisinpäin kuin aiemmin (kääntyy siis välillä pylly alaspäin). Välillä auttaa kuuma suihku (rentouttaa), välillä kävely, useimmiten ei mikään. Kovimpien kipujen aikaan olo on epätoivoinen, mutta kun ei ole löytynyt mitään syytä niin eipä asialle voida mitään tehdä.

Olen nyt tasan rv 31 ja mulla myös samanlaisia kipuja. Vatsa on vaan yksinkertaisesti kipeä, ei ole supistuskipua eikä vatsavaivaa. Eniten on kipeä öisin. Mullakin kaiken pitäisi olla ihan hyvin, joten kaipa ovat jotain kasvukipuja?

Pelottaa että jos nämä ovatkin kipeitä supisteluja ja minä tyhmä en tajua sitä ja pikkuiselle sattuu jotain.
Ja mietin jo että uskallanko luottaa tuohon neuvola lääkäriin jonka mukaan kohdunsuulla ei ois tapahtunut muutoksia?
Ja miiloin kannattaisi tuo kohdunsuun tilanne katsoa uudestaan?

Minulla on menkkamaisia kipuja, jotka tuntuvat (usein vain parin minuutin ajan) mahassa ja alaselässä, ja nämä ovat lääkärin mukaan supistuksia. Eivät kyllä kestä noin kauaa..

Voisiko johtua siitä, että vauva alkaa olemaan jo niin iso, että painaa isoja laskimoita varsinkin selällään maatessa?!? Se aiheuttaa pahan olon tunnetta ja äidin on pakko vaihtaa asentoa.
Jos kyse on siitä, niin se tarkoittaa kylellään köllöttelyä ja nukkumista loppuraskauden ajan.

En oikein usko tuohon teoriaan, että painaisi laskimoita.
Tuskin kipua aiheuttaa, pyörrytystä ja huonoa oloa ehkä, mutta en usko että tälläistä.
Alavatsalle vaan tulee kipeä pakotus ja särky joka välillä laimenee, mutta uusiutuu.
Eikä siis selvää menkkakipua.
Vauva on kyllä perätilassa joten kaikki potkut tulee tuonne alas.

Ummetukseksi tms suolistoperäiseksi olen selittänyt omani, vastaavalta kuulostavat...

Sitten lisäksi tulee sellaista tuntemusta vauvan liikkumisesta johtuen, kuin se vauva puristelisi tuolla mahassa sisäelimiä: tulee hetkeksi kummallinen huono olo, ihan kuin paine päässä kasvaisi ja silmät pullistuisi päästä. Usein tuo tulee selällä maatessa ja pystyasento helpottaa (ei tule koskaan pystyasennossa). Eipä muuta kuin asentoa vaihtamaan, kun tuntuu huonolta. En ole huolissani, kyllähän se tuolla mahassa myllertää, ei kai se ihme ole, että saa erilaisia tuntemuksia aikaan...

Mietiskelin tässä, kun eilen päivällä eikä viime yönä tuota kipuilua ole ollut.
Pikkuisen tänään päivällä. Suolikaan ei ole taas pariin päivään toiminut, että milloin kannattaisi käydä tarkistuttamassa tuo kohdunsuuntilanne uudelleen?
Ja milloin pitää mennä sitten lääkäriin? Tietysti jos tosi kovasti alkaa kipuilemaan eikä lopu ollenkaan, mutta saako tälläisia kipuja olla näillä viikoilla?

Jos huolettaa, kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä asiantuntijan mielipide, mutta minä olen ajatellut, että kaiken maailman ihme kivut ja krempat tähän raskauteen kuuluvat. Mulla on viikko 32 ja just olin viikonloppuna varma, että nyt on virtsarakontulehdus tai jotain, mutta ei siellä mitään ollut. Maha vaan alkaa olla iso ja koko ajan sattuu jonnekin.

Eikä sitä ennenaikaisuuttakaan kannata liiaksi pelätä. Sullahan on ihan hyvät viikot jo. Mulla pikkuveli syntyi viikolla 27 ja on aivan terve.

Viime torstaina siis tuo tilanne katsottu kun lääk.neuvolassa siitä mainistin.
Th käski ottaa yhteyttä jos ei ala menemään ohi.
Parin viikon päästä ois muutenkin aika.
Ei vain haluais turhasta hössöttää jokuitenkin on ihan normaalia kipuilua.
Pitää varmaan vaan yrittää lepäillä, muuttokin olisi edessä.

Yhteistyössä