Apua kaivataan kokeneilta imettäjä-äideiltä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄiteeNainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄiteeNainen

Vieras
Heippa!

Tässä tilanne: Meillä on 6,5 kk ikäinen poika,
joka ei syö tuttipullosta kuin äärimmäisessä nälässä.
Nyt olemme kuitenkin lähdössä häihin 100 km päähän kahden viikon päästä,
ja pojan olisi tarkoitus jäädä isovanhemmilleen. Tulemme kyllä sieltä yöllä pois, mutta mummun ja papan pitäisi pärjätä klo 12-03 välinen aika.

Miten tekisin pulloon opettelun? Jätänkö vain kylmästi iltaimetykset pois, ja
tarjoan pulloa sinnikkäästi, kunnes huolii? Vai aloitanko nokkamukista tarjoamisen? Voinko jo yrittää jättää yösyömiset pois (neuvolassa sitä jo kyseltiin, että olenko ajatellut jättää yösyötön pois)?

En kaipaa arvostelua, enkä kritiikkiä, lapsi on minun ja teen hänen kanssaan itse omat valintani. Kaipaan neuvoja.

Meillä lapsi ei huolinut tuttipulloa ja yritimme tuossa 6,5kk ikäisenä reilu 2kk tuttipulloa ja nokkamukia tarjota päivittäin, useita kertoja ja niin, että olin itse päivän poissa muualla (ettei saa rintaa) mutta lapsi ei suostunut missään vaiheessa ottamaan tuttipullosta tai nokkamukista. Eli melkoinen huoli oli noiden nesteiden suhteen (olin itse töissä päiviä). Meillä kuitenkin lapsi söi reippaasti kiinteitä, joten pumppaamaani maitoa sekoitettiin paljon ruokiin ja siten lapsi pärjäsi päivän. Eli voisin sanoa, että ei kannata ainakaan jättää mitään imetyksiä pois ellet halua välttämättä alkaa lopettamaan imetystä. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että lapsi pärjää ainakin 8-9 tuntia ilman maitoa (kun tulin kotiin tuon ajan jälkeen niin sitten kyllä oli jo aika hätä eli hyvin hädissään sitten halusi rintaa) että sen pitempää en tiedä miten pärjäisi ilman, jos ei suostu ottamaan tuttipullosta.

Jos olisin itse samassa tilanteessa, ottaisin vauvan varmaankin mukaan häihin (jos siis lapset ovat kutsuttuina) ja hänelle jonkun hoitajan sinne, tai sitten yrittäisin saada vauvan johonkin lähelle hääpaikkaa hoitoon, että tarvittaessa sinne pääsee 10-15min jos tulee kova hätä. Useinhan häissä on myös jo valmiiksi varattuna hoitaja lapsia varten, oletko ottanut selvää tuosta?

Jättäisin tuon ikäisellä pullon väliin ja antaisin ainakin suurimman osan poissaolon aikana juodusta maidosta nokkamukista. Tämä voi vähentää nännihämmennyksen riskiä, eli rinnan mahdollista hylkimistä poissaolon jälkeen. Nokkamukin käyttöä voi harjoitella vedellä.

Moni äiti on onnistunut vastaavassa poissaolossa ilman mitään imetyksen muutoksia tai taukoharjoitteluja kotona. Mummolassa tilanne on kuitenkin vauvalle ihan erilainen, siihen ei oikein voi valmistautua. Häntä voi hämmentää muutos kotona ja sen viemä energia voi vaikeuttaa sopeutumista mummolaan.

Mummon pitää keksiä omat keinonsa rauhoittaa ja ruokkia lasta. Ja hän varmasti keksiikin. Ainakin keinutuolia, laulamista, loruleikkejä, rataskävelyjä päiväreille ja yöllä vesinokkista sekä vieressä nukuttamista on käyttänyt meidän lasten mummo.

Muista itse lypsää/pumpata jossain välissä, ettei ala pingottaa epämukavasti ja tule tukoksia. Hauskoja juhlia!

kerron, että meillä ei koskaan käytetty tuttipulloa. Vauva oppi juomaan nokkamukista vettä ensi yrittämällä n. 5 kk ikäisenä. Siihen asti mentiinkin täysimetyksellä. Sotkua tuli mukista jossain vaiheessa myöhemmin, mutta ei pahasti. Lehmänmaito maistui myös ensimmäisellä kerralla mukista runsaan vuoden ikäisenä hyvin, ilman mitään ihmettelyä.

Hauskoja häitä täältä myös!

Meilla vauva ei kanssani juonut tuttipullosta, mutta osasi kylla isan tai hoitajan kanssa ensi harjoittelusta (4-8 h ilman aitia). Hompsayttelylla joi myos mukista. Nokkamukista osasi juoda kun autettiin. Sinuna imettaisin, kun olet lasna ja antaisit vaikka mummon harjoitella lapsen kanssa keskenaan ja tarjoisit kaikki pullot ja nokkamukit kayttoon heille. Loytavat keskenaan ratkaisun paremmin kuin sinun kanssasi.
Yoimetys ei tuohon mielestani vaikuta. Lopeta kun tuntuu muuten oikealta. Itse imetan viela (8kk) kerran yossa keskimaarin eika tunnu silta etta haluan lopettaa viela. Kun vauva on treenannut hiukan mummon kanssa, hoito/syonti sujuu varmasti. Mutta anna heidan harjoitella keskenaan: sina ja nisasi hairitsevat vauvaa. Ja ainakin meilla vauva keksi, etta hoitajan ja isan kanssa maito syodaan erilailla, toki hanakasti sitten otti rintani vastaan, kun sita taas sai. Harjoittelu tehtiin meilla 3 kk iassa.

Kiitos kaikille vastanneille.

Täydennyksenä ensimmäiseen viestiin:
häihin ei osallistu lapsia, joten ei ole myöskään hoitajaa.
Pojalla on myös sisaruksia, joten tämä isovanhempien käyttäminen
on se paras vaihtoehto.