Apua kaivataan!! (RASKAUS JA KOEAIKA!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "saara"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"saara"

Vieras
Eli mulla ois seuraavanlainen tilanne: oon ollut nyt vähän alle vuoden töissä kaupungin toimessa määräaikaisessa työsuhteessa. Olen kuitenkin saamassa vakituisien viran kun määräaikainen sopimukseni loppuu eli vakipaikan saan elokuun alusta. Työpaikkailmoituksessa luki että "noudatamme 4kk koeaikaa". Onko minulla koeaika siitä huolimatta että olen ollut samalla työnantajalla samoissa hommissa jo lähes vuoden? Ongelma on nimittäin se, että tein pari viikkoo sitten postiivisen raskaustestin ja LA ois 6.1 2012 jolloin minun täysyisi kertoa raskaudesta jo koeajalla! Ja sekös nyt sitten pelottaa, että mut potkitaan sen vuoksi ulos :( Oon niin kauan halunnut vakipaikkaa että en kestä jos siinä käy niin! Vauvakin on toivottu ja ihana asia, mutta tää tilanne nyt stressaa. Osaakohan joku auttaa? Kiitos jo etukäteen!

Koeaikaa koskeva kohta on laissa tämän osalta hieman ympäripyöreä. Jokatapauksessa lähtisin kyllä itse työntekijänä vetoamaan juuri siihen, että työsuhde on kuitenkin jo kestänyt, eli koeaikaa ei näin ollen tarvita. Sen tarkoitushan on juurikin se, että toisilleen vieraat osapuolet voivat rauhassa tutustua toisiinsa ilman niin suuria sitoutumisia.

Toisaalta raskaus ei myöskään ole laillinen peruste työsuhteen purkamiselle koeajalla (vrt. syrjimiskielto).

No itse kun myyntihommissa asiaa pamilta selvittelin, sain tietää että koeaikaa ei voida asettaa jos on ollut samassa työssä, samalla työnantajalla, oli siinä toki joku aikaraja et jos on ollu välissä muualla, minkä jälkeen se voidaa taas asettaa, mut muuten ei.

Mut voipi olla kovinkin liittokohtaista, joten soita omaan liittoosi ja kysy.

Mulla oli vähän sama tilanne. Olin määräaikaisessa työsuhteessa kaupungin toimessa ja siitä jatkoin suoraan vakituisessa virassa, kun minut siihen valittiin. Tein positiivisen raskaustestin ennen kuin vakituinen toimeni alkoi. Raskaudesta taisin kuitenkin kertoa hiukan myöhemmin. Koeaikaa ei ainakaan minulla ollut, koska se oli jo kerran ollut, kun taloon tulin. Eikä näinollen voi olla kahta kertaa samassa työssä, niin mulle sanottiin.

[QUOTE="natsa";23823114]Ja kuten "jaah" jo kertoikin, ei raskaus saa olla syy koeajan aikana irtisanomiseen![/QUOTE]

Yhdelle tutulle kävi näin. Ei tiedä mitä nyt tekee ja mihin pitäs valittaa.

Koeaikaa ei pitäisi olla. Sitä paitsi kukaan täysjärkinen työnantaja ei tee koeaikapurkua, jos olet raskaana. Sellaisen jutun häviää takuuvarmasti oikeudessa.

Ja jos kerrot koeajalla ollessasi et olet raskaana ja sitten sinut irtisanotaan niin luulis olevan aika hyvä näyttö oikeudessa että sinut on irtisanottu raskauden takia, koska olet jo vuoden ollut siellä silloin töissä ja sitten raskausuutisen jälkeen potkivat pihalle...ois ehkä aika vaikea todistaa, että johtuu jostain muusta. Koska oman käsityksen mukaan tällaisessa tilanteessa niiden on annettava selvitys miksi irtisanovat. (muutenhan koeajalla saa irtisanoa ilman kunnon selitystä)

Yhteistyössä